Teoria sztuki ponowoczesnej 13D-SP-S3-TSP
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Teoria sztuki ponowoczesnej 13D-SP-S3-TSP | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2018/2019 (2018/2019L)
(zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ryszard Solik | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. D’Aleva: Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008; S. Fish: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane. Red. A. Szahaj. Przeł. K. Abriszewski i inni. Kraków 2008. R. Nycz: Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006. Burzyńska A.: Kulturowy zwrot teorii. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006. R.W. Kluszczyński: Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa 2010. U. Eco: Interpretacja: historia. W: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Przeł. T. Bieroń. Kraków 1996. Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. K. Wilkoszewska. Kraków 1999. J. Margolis: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki. Red., naukowa K. Wilkoszewska. Przeł. W. Chojna, K. Guczalski, M. Jakubczak, K. Wilkoszewska. Kraków 2004. R. Solik: Pejzaże sztuki, konteksty sztuki. Cieszyn 2007. A. Szahaj: O interpretacji. Kraków 2014. A. Zeidler-Janiszewska: O tak zwanym zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych. PDF literatura uzupełniająca K. Wejman: Interaktywna sztuka nowych mediów. PDF. Z. Rosińska: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985. K. Rosner: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger, Gadamer, Ricoeur. Warszawa 1991. A. Burzyńska: Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001. G. Dziamski: Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki. Poznań 2010. W. Kalaga: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków 2001. R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. G. Boehm: O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. D. Kołacka. Kraków 2014. W.J.T. Mitchell: Czego chcą obrazy? Przeł. Ł. Zaremba. Warszawa 2013. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Szczegółowe treści zajęć: Blok I wieloparadygmatyczność sztuki ponowoczesnej Klasyczny paradygmat sztuki / Sztuka ustrukturowana i sztuka rękodzielna, dzieło a ontologia przedmiotu Dzieło sztuki jako struktura zamknięta, skończona, kompletna holistyczna Sztuka partycypacyjna Sztuka intermedialna i multimedialna Sztuka interaktywna Blok II. Tradycja i epistemologiczna koncepcja interpretacji Egzegeza i ikonologia – czyli co jest w obrazie i co autor miał na myśli Hermeneutyka Interpretacja a dekonstrukcja – nowe perspektywy „O czytaniu” i „Sztuce czytania” Mieke Bal. Dylematy „czytania i odczytywania” sztuki „Śmierć autora” w koncepcji Rolanda Barthesa i znaczenie „wspólnot interpretacyjnych” Interpretacja a obecność dzieła w kulturowej semioprzestrzeni Blok III. Hegemonia kultury wizualnej a nowa Bildwissenschaft Zwrot ikoniczny – Gottfried Boehm i pojęcie iconic turn Zwrot obrazowy pictorial turn Thomasa Mitchella |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład. Dotyczy wybranych aspektów wiedzy o wiodących koncepcjach teoretycznych sztuki ponowoczesnej oraz teoriach metodologicznych. Wykład w połączeniu z prezentacją audiowizualną |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy z zakresu treści kształcenia realizowanych na wykładach, w tym znajomości wybranych koncepcji i teorii sztuki ponowoczesnej oraz poststrukturalnych koncepcji metodologicznych dominujących w ostatnim czterdziestoleciu. Egzamin ustny praca pisemne -test ze znajomości wybranej literatury przedmiotu Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: wiedza w zakresie problematyki przedmiotu, przygotowanie merytoryczne, świadomość uwarunkowań dyskursywnych i metodologicznych w doświadczeniu i rozumieniu dzieła sztuki, umiejętność krytycznego i selektywnego wykorzystania wiedzy, poprawność formułowania sądów i wniosków, rzeczowość argumentacji. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
sztuki piękne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.