Pedagogika ogólna 13-EM-S2-PPO
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Pedagogika ogólna 13-EM-S2-PPO | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2018/2019 (2018/2019Z)
(zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Natalia Ruman | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problem y i rozwiązania, Warszawa 2006. • Kawula S, Brągiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Toruń 2000. • Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1996. • Kupisiewic Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1982. • Kwieciński Z., Śliwerski Z, Pedagogika, Warszawa 2004. • Paszkiewicz A. Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniami , Warszawa 2014. • B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I Wychowanie 1. Funkcje wychowania 2. Proces wychowania 3. Wychowanie jako spotkanie w dialogu 4. Wychowanie autentyczne a wychowanie formalne /pozorne/ - pseudowychowanie 5. Podstawowe środowiska wychowawcze 6. Style i postawy wychowawcze 7. Konteksty wychowania 8. Problemy współczesnego wychowania. II. Oddziaływanie wychowawcze szkoły 1. Środowisko społeczne szkoły 2. Szkoła jako miejsce spotkania i wzajemnego oddziaływania nauczycieli i uczniów 3. Ukryty program 4. Kształtowanie postaw i osobowości 5. Program pracy wychowawczej 6. Metody, umiejętności i trudności wychowawcze 7. Kryzys szkoły w kontekście jej zadań wychowawczych 8. Pozaszkolne i pozarodzinne oddziaływania wychowawcze 9. Partnerstwo szkoła – rodzina – lokalne środowisko. III. Być nauczycielem 1. Role zawodowe nauczyciela 2. Bycie autentycznym nauczycielem 3. Rozwój profesjonalny nauczyciela 4. Nauczycielska przestrzeń wolności, zakres autonomii nauczyciela 5. Warunki skutecznego nauczycielskiego działania 6. Etyka zawodowa nauczycieli 7. Wypalenie zawodowe i nauczycielskie choroby. IV. Komunikacja i kultura języka 1. Procesy komunikowania się 2. Nauczyciel w procesie komunikowania się 3. Style komunikowania się 4. Warunki zaistnienia dialogu wewnątrzszkolnego 5. Media i ich wpływ na uczniów 6. Elementy emisji głosu. V. Poznawanie uczniów 1. Środowisko rodzinne ucznia 2. Pozycja ucznia w klasie i w środowisku rówieśniczym 3. Odpowiedzialność etyczna nauczyciela 4. Nauczyciel jako osoba wspierająca ucznia w jego rozwoju 5. Różnorodność uczniowska 6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 7. Prawa człowieka. VI. Profilaktyka w szkole 1. Konstruowanie programów profilaktycznych 2. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. 3. Diagnoza nauczycielska. 4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna. 5. Praca z uczniem niepełnosprawnym /trwale i okresowo/ oraz współpraca z jego rodzicami. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY Analiza odpowiedzi na pytania; w tym na pyt. kolokwium. Analiza wypowiedzi w dyskusji. Analiza odpowiedzi na pytania egzaminu/kolokwium. Analiza poprawności realizacji zadania. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, sprawdzający poziom opanowania przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Natalia Ruman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.