Techniki muzykoterapii z metodyką 1/TM [13-EM-TM-S2-TMM1]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Techniki muzykoterapii z metodyką 1/TM [13-EM-TM-S2-TMM1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | 2 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Durlow |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Cylulko P. (2002), Muzykoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację niepełnosprawnego dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 290 – 294. - Durlow G. (2014), Niepełnosprawność we współczesności a rola muzyki. W: Uchyła-Zroski J. (red.), Wartości w muzyce. Muzyka współczesna - teatr - media. Tom 6. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 301-317. - Konieczna E. (2011), Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Impuls. - Janiszewski M. (2000), Muzykoterapia i rytmikoterapia w rehabilitacji. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. XXIX Zeszyt Naukowy AM w Łodzi. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 103 – 112. - Kierył M. (2002), Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 300 – 307. - Konieczna L. (2013), Wprowadzenie do muzykoterapii. Kraków: Impuls, s. 41-68. - Lewandowska K. (2001), Muzykoterapia dziecięca. Gdańsk. - Natanson T. (1992), Programowanie muzyki terapeutycznej. Wrocław - Natanson T. (1979), Wstęp do nauki o muzykoterapii. Wrocław - Warszawa - Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Kraków: Impuls. - Stachyra K., red. (2012), Podstawy muzykoterapii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: WS i P. Literatura uzupełniająca: - Baczała D., Błeszyński J., red. (2014), Muzyka w logopedii. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. - Gąsienica-Szostak A. (2003), Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. - Jutrzyna E. (2007), Niepełnosprawni w świecie muzyki. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. - Jutrzyna E. (2007), Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej. Warszawa: Polski Związek Niewidomych, Zakład Nagrań i Wydawnictw. |
Zakres tematów: |
1.Teoretyczne podstawy muzykoterapii wraz z możliwościami jej zastosowania w obszarze pedagogiki. 2. Zasady prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć muzykoterapeutycznych. 3.Krytyczna analiza literatury przedmiotu z perspektywy działań muzykoterapeutycznych o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i edukacyjnym. 4. Zasady tworzenia i prowadzenia zajęć muzykoterapeutycznych wraz z określeniem ich celowości, uwzględnieniem potrzeb i zaburzonych funkcji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz z zaburzeniami rozwojowymi. 5. Zasady doboru muzyki do zajęć muzykoterapeutycznych i możliwości zastosowania w praktyce. 6. Organizacja pracy własnej i zespołowej w ćwiczeniach realizowanych na zajęciach oraz samodzielnie przygotowanych. |
Metody dydaktyczne: |
1. Prezentacja przykładowych form aktywności muzycznej i ruchowej stosowanych w muzykoterapii oraz różnorodnych możliwości ich wykorzystania w działaniach pedagogicznych w oparciu o teoretyczne podstawy muzykoterapii. 2. Obserwacja - przedstawienie i wyjaśnienie wybranych zagadnień na podstawie: - nagrań DVD, - hospitacji zajęć z osobami niepełnosprawnymi. 3. Prowadzenie fragmentów sesji muzykoterapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania muzyki w działaniach terapeutycznych w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej. Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej: - teoretycznych podstaw muzykoterapii i możliwości jej stosowania; - literatury zawiązanej z muzykoterapią; - zasad doboru muzyki do zajęć muzykoterapeutycznych; - zna różnorodne formy aktywności muzycznej, ruchowej i muzyczno-ruchowej wykorzystywane w muzykoterapii aktywnej i receptywnej. Umiejętności praktyczne: - tworzy samodzielnie zadania o charakterze muzykoterapeutycznym oraz określa ich celowość i uwzględnia potrzeby i zaburzone funkcje człowieka niepełnosprawnego. Aktywność na zajęciach: - systematyczne przygotowanie do zajęć; - aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań); - systematyczne czynienie postępów. |
Uwagi: |
mgr Grażyna Durlow |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.