Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki muzykoterapii z metodyką 1/TM [13-EM-TM-S2-TMM1] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Techniki muzykoterapii z metodyką 1/TM [13-EM-TM-S2-TMM1]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:00 - 11:45
sala 123
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: 2
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Durlow
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Cylulko P. (2002), Muzykoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację niepełnosprawnego dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 290 – 294.

- Durlow G. (2014), Niepełnosprawność we współczesności a rola muzyki. W: Uchyła-Zroski J. (red.), Wartości w muzyce. Muzyka współczesna - teatr - media. Tom 6. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 301-317.

- Konieczna E. (2011), Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Impuls.

- Janiszewski M. (2000), Muzykoterapia i rytmikoterapia w rehabilitacji. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. XXIX Zeszyt Naukowy AM

w Łodzi. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 103 – 112.

- Kierył M. (2002), Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, s. 300 – 307.

- Konieczna L. (2013), Wprowadzenie do muzykoterapii. Kraków: Impuls, s. 41-68.

- Lewandowska K. (2001), Muzykoterapia dziecięca. Gdańsk.

- Natanson T. (1992), Programowanie muzyki terapeutycznej. Wrocław

- Natanson T. (1979), Wstęp do nauki o muzykoterapii. Wrocław - Warszawa - Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Kraków: Impuls.

- Stachyra K., red. (2012), Podstawy muzykoterapii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

- Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: WS i P.

Literatura uzupełniająca:

- Baczała D., Błeszyński J., red. (2014), Muzyka w logopedii. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

- Gąsienica-Szostak A. (2003), Muzykoterapia w rehabilitacji

i profilaktyce. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

- Jutrzyna E. (2007), Niepełnosprawni w świecie muzyki. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

- Jutrzyna E. (2007), Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej. Warszawa: Polski Związek Niewidomych, Zakład Nagrań i Wydawnictw.

Zakres tematów:

1.Teoretyczne podstawy muzykoterapii wraz z możliwościami jej zastosowania w obszarze pedagogiki.

2. Zasady prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć muzykoterapeutycznych.

3.Krytyczna analiza literatury przedmiotu z perspektywy działań muzykoterapeutycznych o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i edukacyjnym.

4. Zasady tworzenia i prowadzenia zajęć muzykoterapeutycznych wraz

z określeniem ich celowości, uwzględnieniem potrzeb i zaburzonych funkcji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz z zaburzeniami rozwojowymi.

5. Zasady doboru muzyki do zajęć muzykoterapeutycznych

i możliwości zastosowania w praktyce.

6. Organizacja pracy własnej i zespołowej w ćwiczeniach realizowanych na zajęciach oraz samodzielnie przygotowanych.

Metody dydaktyczne:

1. Prezentacja przykładowych form aktywności muzycznej i ruchowej stosowanych w muzykoterapii oraz różnorodnych możliwości ich wykorzystania w działaniach pedagogicznych w oparciu o teoretyczne podstawy muzykoterapii.

2. Obserwacja - przedstawienie i wyjaśnienie wybranych zagadnień na podstawie:

- nagrań DVD,

- hospitacji zajęć z osobami niepełnosprawnymi.

3. Prowadzenie fragmentów sesji muzykoterapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania muzyki w działaniach terapeutycznych w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej.

Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej:

- teoretycznych podstaw muzykoterapii i możliwości jej stosowania;

- literatury zawiązanej z muzykoterapią;

- zasad doboru muzyki do zajęć muzykoterapeutycznych;

- zna różnorodne formy aktywności muzycznej, ruchowej i muzyczno-ruchowej wykorzystywane w muzykoterapii aktywnej i receptywnej.

Umiejętności praktyczne:

- tworzy samodzielnie zadania o charakterze muzykoterapeutycznym oraz określa ich celowość i uwzględnia potrzeby i zaburzone funkcje człowieka niepełnosprawnego.

Aktywność na zajęciach:

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań);

- systematyczne czynienie postępów.

Uwagi:

mgr Grażyna Durlow

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)