Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Improwizacja fortepianowa do zajęć muzyczno-ruchowych 2/RE [13-EM-RE-S1-IZM2] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Improwizacja fortepianowa do zajęć muzyczno-ruchowych 2/RE [13-EM-RE-S1-IZM2]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:00 - 13:45
sala 123
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 1
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Durlow
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Aleksandrowicz E. (2005), Kolorystyka dźwiękowa jako element formotwórczy improwizowanych miniatur fortepianowych. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

- Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WS i P.

- Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P.

- J. Oleszkowicz (1997), I Ty możesz improwizować. Warszawa: CEA

- Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: WS i P.

Literatura uzupełniająca:

- Aleksandrowicz E. (2002), Improwizowanie fortepianowych miniatur ilustracyjnych w oparciu o materiał muzyczny skal czterodźwiękowych. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

- Kukiełczyńska-Krawczyk K. (2010), Improwizacja fortepianowaw kształceniu muzykoterapeutów. Łódź: Akademia Muzyczna im.G. i K. Bacewiczów.

- Stępień J. (2002), Z zagadnień kształtowania melodii w improwizacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

Zakres tematów:

1. Miejsce i znaczenie improwizacji fortepianowej w zajęciach muzyczno-ruchowych.

2. Improwizacja fortepianowa i jej rola w metodzie kształcenia i wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a w perspektywie ważnych dla rytmiki założeń, celów i zadań.

3. Improwizacja w oparciu o następujące materiały dźwiękowe: czterodźwięki i pięciodźwięki (o budowie tercjowej i interwałowej), struktury wielodźwiękowe (łączenie kilku interwałów, nakładanie trójdźwięków, czterodźwięków), skale (pentatonika bezpółtonowa, całotonowa), system dur – moll.

4. Działania o charakterze improwizacyjnym (ustalone i swobodne) uwzględniające różne możliwości wykorzystania elementów muzyki, elementarnych współczynników formy oraz kwestie kształtowania formy.

5. Tworzenie improwizacji do zabaw, zadań muzyczno-ruchowych i prostych ćwiczeń rytmicznych według metody rytmiki, dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

6. Analiza literatury dotyczącej improwizacji fortepianowej w metodzie Jaques-Dalcroze’a i jej zastosowania w obszarze edukacyjnym.

Metody dydaktyczne:

Praktyczna prezentacja i realizacja zadań z zakresu improwizacji fortepianowej z uwzględnieniem ich roli i miejsca w procesie edukacji dziecka na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Metody i kryteria oceniania:

Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie improwizacji fortepianowej w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej.

Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej:

- podstawowych zagadnień z zakresu rytmiki oraz roli i miejsca improwizacji fortepianowej w metodzie E. Jaques-Dalcroze'a;

- pojęcia formy muzycznej, systematyki form muzycznych, elementów muzycznych, elementarnych współczynników formy oraz zasad kształtowania materiału muzycznego;

- organizacji materiału dźwiękowego i problemów metrorytmicznych.

Umiejętności praktyczne:

- dysponowanie wskazanymi materiałami dźwiękowymi w zadaniach ustalonych i swobodnych.

Aktywność na zajęciach:

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań);

- systematyczne czynienie postępów.

Uwagi:

mgr Grażyna Durlow

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)