Improwizacja fortepianowa do zajęć muzyczno-ruchowych 2/RE [13-EM-RE-S1-IZM2]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Improwizacja fortepianowa do zajęć muzyczno-ruchowych 2/RE [13-EM-RE-S1-IZM2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 1 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Durlow |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Aleksandrowicz E. (2005), Kolorystyka dźwiękowa jako element formotwórczy improwizowanych miniatur fortepianowych. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WS i P. - Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. - J. Oleszkowicz (1997), I Ty możesz improwizować. Warszawa: CEA - Stadnicka J. (1998), Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: WS i P. Literatura uzupełniająca: - Aleksandrowicz E. (2002), Improwizowanie fortepianowych miniatur ilustracyjnych w oparciu o materiał muzyczny skal czterodźwiękowych. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Kukiełczyńska-Krawczyk K. (2010), Improwizacja fortepianowaw kształceniu muzykoterapeutów. Łódź: Akademia Muzyczna im.G. i K. Bacewiczów. - Stępień J. (2002), Z zagadnień kształtowania melodii w improwizacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. |
Zakres tematów: |
1. Miejsce i znaczenie improwizacji fortepianowej w zajęciach muzyczno-ruchowych. 2. Improwizacja fortepianowa i jej rola w metodzie kształcenia i wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a w perspektywie ważnych dla rytmiki założeń, celów i zadań. 3. Improwizacja w oparciu o następujące materiały dźwiękowe: czterodźwięki i pięciodźwięki (o budowie tercjowej i interwałowej), struktury wielodźwiękowe (łączenie kilku interwałów, nakładanie trójdźwięków, czterodźwięków), skale (pentatonika bezpółtonowa, całotonowa), system dur – moll. 4. Działania o charakterze improwizacyjnym (ustalone i swobodne) uwzględniające różne możliwości wykorzystania elementów muzyki, elementarnych współczynników formy oraz kwestie kształtowania formy. 5. Tworzenie improwizacji do zabaw, zadań muzyczno-ruchowych i prostych ćwiczeń rytmicznych według metody rytmiki, dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 6. Analiza literatury dotyczącej improwizacji fortepianowej w metodzie Jaques-Dalcroze’a i jej zastosowania w obszarze edukacyjnym. |
Metody dydaktyczne: |
Praktyczna prezentacja i realizacja zadań z zakresu improwizacji fortepianowej z uwzględnieniem ich roli i miejsca w procesie edukacji dziecka na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie improwizacji fortepianowej w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej. Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej: - podstawowych zagadnień z zakresu rytmiki oraz roli i miejsca improwizacji fortepianowej w metodzie E. Jaques-Dalcroze'a; - pojęcia formy muzycznej, systematyki form muzycznych, elementów muzycznych, elementarnych współczynników formy oraz zasad kształtowania materiału muzycznego; - organizacji materiału dźwiękowego i problemów metrorytmicznych. Umiejętności praktyczne: - dysponowanie wskazanymi materiałami dźwiękowymi w zadaniach ustalonych i swobodnych. Aktywność na zajęciach: - systematyczne przygotowanie do zajęć; - aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań); - systematyczne czynienie postępów. |
Uwagi: |
mgr Grażyna Durlow |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.