Stosunki Międzynarodowe [05-DP-S1-SM17]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Stosunki Międzynarodowe [05-DP-S1-SM17] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:30 - 19:00
sala 240 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agnieszka Miarka |
Literatura: |
Obowiązkowa • Bryc A., Izrael 2020: skazany na potęgę?, Warszawa 2014. • Bryc A., Rosja w XXI wieku: gracz światowy czy koniec gry?, Warszawa 2009. • Całus K., Kosienkowski M. i in., Naddniestrze. Historia-polityka-gospodarka, Poznań 2014. • Cabestan J-P., Polityka zagraniczna Chin: między integralnością a dążeniem do mocarstwowości, Warszawa 2013. • Czachor R., Armenia i Górski Karabach w procesach transformacji społecznej i politycznej, Instytut Polsko-Rosyjski, Wrocław 2014. • Czasopisma: „Stosunki Międzynarodowe – International Relations”, „Bezpieczeństwo Narodowe”, „Przegląd Zachodni”, „Sprawy Międzynarodowe”, "Studia Politicae Universitatis Silesiensis", „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, „Przegląd Strategiczny”, „Zeszyty Naukowe WSOWL”. • Domagała, Interwencjonizm humanitarny NATO, Bydgoszcz 2014. • Kuźniar R., Balcerowicz B. i inni (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. • Łoś R, Reginia-Zacharski J., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010. • Łoś-Nowak T. (red.), Polityka zagraniczna. Aktorzy-potencjały-strategie, Warszawa 2011. • Okraska T (red.), Oblicza współczesnych konfliktów zbrojnych, Katowice 2014. • Marszałek-Kawa J. (red.), Bezpieczeństwo współczesnej Azji, Toruń 2015. • Przybylska-Maszner B. (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014. • Wiśniewski J., Żodź-Kuźnia K., Mocarstwa współczesnego świata. Problem przywództwa światowego, Poznań 2008. Teska J. (red.), MENA źródłem szans i zagrożeń bezpieczeństwa, Gdynia 2012. • Zdulski K., Czulda R., Bania R. (red.), Problemy bezpieczeństwa Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (MENA), Łódź 2016. Uzupełniająca • Lakomy M., Główne cele i kierunki polityki zagranicznej Francji w okresie pozimnowojennym, Katowice 2012. • Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa, Toruń 2013. • Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa u progu XXI wieku, Toruń, 2014. • Roczniki Strategiczne, Wydawnictwo SCHOLAR. • Skulski P., Skulska B. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, Wrocław 2010. • Waśko-Owsiejczuk E., Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Avalon 2014. • Zając J. (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2005. |
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające (teoria mocarstwowości) i organizacyjne. • Polityka bezpieczeństwa USA. • Polityka bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej. • Polityka bezpieczeństwa Islamskiej Republiki Iranu. • Polityka bezpieczeństwa Izraela. • Polityka bezpieczeństwa Chin. • Polityka bezpieczeństwa Japonii. • Polityka bezpieczeństwa Francji. • Problem potencjalnego hegemona na Bliski Wschodzie. • Problem interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych w stosunkach międzynarodowych. • Kwestia „zamarzniętych” konfliktów zbrojnych na obszarze poradzieckim konflikt mołdawsko-naddniestrzański (1992) i konflikt o Górski Karabach. • Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy (przeprowadzanych fakultatywnie), - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń, systematycznego udziału w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Ponadto, niezbędnym warunkiem do otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, obejmującego treści zajęć. Kolokwium zaliczeniowe - test złożony z 12 pytań otwartych krótkiej odpowiedzi, obejmujących treści jednostek kontaktowych i treści z wyszczególnionej literatury obowiązkowej |
Uwagi: |
5 sem. doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.