Filozofia z elementami logiki [05-DK-S1-FEL12]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [05-DK-S1-FEL12] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 237 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agnieszka Turoń-Kowalska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Anzenbacher A.: Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2005. 2. Stróżewski W.:, Ontologia, Kraków 2004. 3. Woleński J.: Epistemologia, Warszawa 2007. 4. Król M.: Filozofia polityczna, Kraków 2008. 5. Berlin I.: Dwie koncepcje wolności, Warszawa 1991. Literatura uzupełniająca: 1. Herbut J. (red.): Leksykon filozofii klasycznej. Lublin 1997. 2. Galarowicz J.: Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii. Kraków 1992. 3. Reale G.: Historia filozofii starożytnej, Lublin, dowolne wydanie. 4. Sarnowski S., Fryckowski E. (red.) Problemy etyki. Wybór tekstów. Bydgoszcz 1993. 5. Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. 1–3, Warszawa, dowolne wydanie |
Zakres tematów: |
Dla ćwiczeń: 1. Wprowadzenie do filozofii – co to jest filozofia? Podział filozofii. 2. Filozofia a nauki szczegółowe. Filozofia a religia. Filozofia a sztuka. 3. Próba definicji filozofii (jako nauka, wiedza fundamentalna, uniwersalna, rozumowa, krytyczna). 4. Podstawowe problemy filozofii – trójkąt platoński. 5. Problematyka bytu – czym jest ontologia? 6. Systematyzacja rzeczywistości w ujęciu wybranych filozofów starożytności i średniowiecza – Parmenides, Platon, Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu. 7. Systematyzacja rzeczywistości w ujęciu wybranych filozofów nowożytności – Kartezjusz i Immanuel Kant. 8. Problematyka poznania bytu – czym jest epistemologia? 9. Systematyzacja poznania bytu w ujęciu wybranych filozofów starożytności i średniowiecza – Parmenides, Platon, Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu. 10. Arystotelesowska logika jako nauka o sposobie posługiwania się pojęciami, czyli zasadami myślenia. 11. Systematyzacja poznania bytu w ujęciu wybranych filozofów nowożytności – Kartezjusz i Immanuel Kant. 12. Problematyka polityczności – czym jest filozofia polityczna? 13. Historia idei wolności (T. Hobbes, J. Locke, J.S. Mill, H. Spencer, K.Popper). 14. Problem wolności negatywnej i wolności pozytywnej (I. Berlin, B. Constant). |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie praktycznych i teoretycznych problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać ocenę dostateczną należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy. Nacisk kładziony jest na wiedzę. Aby otrzymać ocenę dobrą należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy oraz podejmować się na zajęciach rozwiązywania wskazanych problemów i brać udział w dyskusjach. Nacisk kładziony jest na wiedzę i kompetencje. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy oraz podejmować się na zajęciach rozwiązywania wskazanych problemów i brać udział w dyskusjach. Ponadto należy przygotować i wziąć udział jako uczestnik czynny w debacie oksfordzkiej. Nacisk kładziony jest na wiedzę, kompetencje i umiejętności. |
Uwagi: |
1 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.