Problemy socjologii zarządzania [05-SO-OZ-S1-PSZ]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Problemy socjologii zarządzania [05-SO-OZ-S1-PSZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:10 - 12:40
sala 232 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Rafał Muster |
Strona domowa grupy: | http://www.is.wns.us.edu.pl/ |
Literatura: |
Ewa Masłyk-Musiał, Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, UMCS, Lublin 1996r. Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2003r. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2005r. Alfred Czermiński, Małgorzata Czerska, Bogdan Nogalski, Ryszard Rutka, Jerzy Apanowicz, Zarządzanie organizacjami, Dom Organizatora, Toruń 2001r. Ross A. Weber, Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1996r Sławomira Kamińska-Berezowska, Socjolog w zakładzie pracy – nowe wyzwania i perspektywy, Uniwersytet Śląski 2002r. Horst Steinmann, Georg Schreyőgg, Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1998r. James A.F. Stoner, R. Edward Freeman, Daniel R. Gilbert, Kierowanie, PWE, Warszawa 1999r. R. Muster, Skuteczne kierowanie wysokokwalifikowaną kadrą – siatka stylów kierowania R.R. Blake’a i J.S. Mouton w teorii i praktyce [w:] Humanizacja pracy nr 6/2003r.; R. Muster, Czynniki zadowolenia z pracy oraz jego skutki dla pracownika i organizacji [w:] Humanizacja pracy nr 4-5/2006r; |
Zakres tematów: |
1. Ewolucja wiedzy o organizacjach i zarządzaniu. Polska myśl o zarządzaniu w klasycznej szkole zarządzania. Homooeconomicus, homosocius i człowiek pełny w organizacji. 2. Nowy pracownik w nowoczesnej organizacji. 3. Znaczenie strategii organizacji. Wpływ strategii organizacji na kształtowanie strategii zarządzania zasobami ludzkimi. 4. Rola socjologa w zakładzie pracy. Zadania, które może wykonywać absolwent socjologii w zakładzie pracy. 5. Zarządzanie personelem wobec nowych wyzwań. Problemy definicyjne. Funkcje zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie zasobami ludzkimi w polskich organizacjach. Dynamiczne zaangażowanie. 6. Rekrutacja i selekcja personelu. Zewnętrzny i wewnętrzny rynek pracy źródłem pozyskiwania kandydatów do pracy. Omówienie technik selekcyjnych: analiza dokumentów aplikacyjnych, rozmowa kwalifikacyjna, testy psychologiczne, testy praktyczne, ośrodek ocen – Assesment Center, analiza grafologiczna. 7. Derekrutacja personelu. Skutki redukcji personelu. Outplacement instrumentem derekrutacji personelu. Proces zwolnień monitorowanych. 8. Problemy dyskryminacji w miejscu pracy. Źródła mobbingu i jego skutki. 9. Konflikt w organizacji – istota konfliktu i jego przyczyny. Funkcje konfliktu. Rodzaje konfliktów i sposoby jego rozwiązywania. 10. Organizacja „ucząca się”. Istota „organizacji uczącej się”. 11. Rozwój personelu. Proces planowania i realizacji efektywnego planu szkoleniowego wg Donalda L. Kirkpatricka. Funkcje szkoleń. 12. Proces oceny nieformalnej i formalnej pracownika. Narzędzia samooceny i oceny pracownika oraz metodologia przeprowadzania procesu oceny. Rola oceny pracowników. Prezentacja badań własnych autora dotyczących problematyki prowadzenia ocen w organizacjach. 13. Zagadnienia motywacji. Modele teoretyczne motywacji: teorie treści, procesu i wzmocnienia. Motywacja a zadowolenie z pracy. Koncepcja Fredericka Herzberga. Prezentacja badań własnych autora dotyczących problematyki motywacji i zadowolenia z pracy 14. Zagadnienia władzy i przywództwa w organizacji. Kierowanie jako proces oddziaływania. Demokratyczny i autokratyczny styl kierowania. Siatka stylów kierowania R.R. Blake’a i J.S. Mouton, kontinuum zachowania kierowniczego wg skali R. Tannenbauma i W. Schmidta w teorii i w badaniach – prezentacja badań własnych autora |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad zadanymi wcześniej tekstami problemowymi, praca w grupach. Omawianie wybranych przypadków. Przygotowywane referaty będą stanowić wstęp do dalszej dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii organizacji i zarządzania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy uzyskania pozytywnej oceny z zajęć ćwiczeniowych: - zaliczone kolokwium (cztery pytania, maksymalnie można będzie uzyskać 8 punktów, skala ocen: poniżej 4 punktów - niedostateczny, 4,0-5,25 punktów - dostateczny, 5,26-5,75 punktów dostateczny plus, 5,76-6,5 punków - dobry, 6,51-7,0 punktów - bobry plus, powyżej 7 punktów - bardzo dobry) - obecności na zajęciach (maksymalnie można mieć dwie nieobecności). Chętni studenci będą mogli przygotować referat - za dobrze ocenione wystąpienie studenci będą mogli mieć podwyższoną ocenę z ćwiczeń o 0,5 punktu. Po każdych zajęciach ćwiczeniowych studenci będą oceniani za aktywność merytoryczną, jeżeli na co najmniej 5 zajęciach będą aktywni, wówczas ocena końcowa z ćwiczeń zostanie podwyższona o 0,5 punktu, jeżeli aktywnością merytoryczną wykażą się na co najmniej 10 zajęciach, wówczas ocena z ćwiczeń zostanie podwyższona o 1 punkt. |
Uwagi: |
4 semestr socjologii,SOIZ, I stopień, stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.