Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:10 - 12:40
sala 231
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Maja Drzazga-Lech
Literatura:

1. Leszek Kołakowski, Etyka bez kodeksu [w:] Leszek Kołakowski, Kultura i fetysze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

2. Zygmunt Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

3. Wiesław Mysłek, Etyka zawodowa. Uwarunkowania. konteksty. Zastosowania, Olsztyn 2010

4. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

5. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2

6. Witold Jedynak, Wybrane zagadnienia etyki zawodowej socjologa, „Roczniki Nauk Społecznych” tom 6 (42), nr 2, 2014.

7. Jerzy Szacki, Wokół etyki polskiego humanisty, „Nauka” nr 3, 2010, s. 51 – 57

8. R. John, Kołakowski o etyce, „Dialogi polityczne” nr 5-6, s. 162 –

9. Karolina Fiut, Etyka ponowoczesna w ujęciu Zygmunta Baumana, http://krytyka.org/etyka-ponowoczesna.... / Kongres młodej socjologii

10. Kazimierz Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wyższe Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezjańskiego w Łodzi

11. Agnieszka Wojszczyk, Dekonstrukcja ponowoczesna w etyce a problem autonomii moralnej jednostki w ujęciu Zygmunta Baumana, „Pisma Humanistyczne” nr 2, s. 7 – 20, rok 2000.

12. Waldemar Kmiecikowski, Niepewność. Zasadnicza kategoria etyczno-antropologiczna w refleksji Zygmunta Baumana, s. 77 – 93.

13. Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, r. 2, Etyka w nauce i badaniach społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013 (fragment o etyce Z. Baumana)

14. Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, r. 3 Etyka badań fokusowych w kontekście elementów metody badawczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

15. Piotr Chomczyński, Wybrane problemy etyczne w badaniach: obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd socjologii jakościowej” 2006, nr 2/1, s. 68 – 87

16. Piotr Nieporowski, Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, „Rocznik Lubelski” tom 41, część 1, rok 2015, s. 67 -76.

17. Kodeks etyki socjologa uchwalony przez Polskie Towarystwo Socjologiczne

18. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

19. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.

20. Przemówienie Magdaleny Środy: O etyce i odpowiedzialności społecznej, krótki film umieszczony w kursie przedmiotu a platformie moodle (CKO UŚ).

Zakres tematów:

1. Etyka a moralność

2. Etyka a odpowiedzialność

3. Etyka zawodowa

4. Kodeksy etyczne

5. Problemy etyczne w badaniach społecznych

5.1 Problemy etyczne w badaniach ilościowych

5.2 Problemy etyczne w badaniach jakościowych

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczebna.

Burza mózgów.

Moderowana dyskusja.

Metoda projektu.

Metoda stolików eksperckich.

Gra dydaktyczna.

Odwrócona klasa.

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywne i sensowne uczestnictwo w zajęciach. Wypowiadanie się studentów w taki sposób, który świadczy o znajomości omawianej na zajęciach literatury.

Na każde zajęcia studenci będą mieli za zadanie wypisać głowne tezy z tekstu, który bedzie analizowany.

2. Referat

Studenci, którzy zgłoszą chęć zaangażowania się w ćwiczenia z przedmiotu: Etyka zawodowa socjologa będą mieli możliwość wygłoszenia referatu przygotowanego w oparciu o wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia artykuł lub fragment książki.

3. Jako pracę zaliczeniową studenci będą realizować dwa działania:

- Gra dydaktyczna - sąd nad tezami Z. Baumana dotyczącymi etyki

- Metoda projektu - stworzenie zarysu koncepcji badań w specyficznych środowiskach/grupach kierujących się w swoim postępowaniu kodeksem etycznym i kodeksu etycznego dla wybranego przez siebie typu badań. To jest praca zespołowa, do której studenci przygotowują się przed zajęciami, realizują ją w trakcie zajęć. Na ostatnich zajęcia oddają pracę w formie pisemnej.

Poszczególne etapy przygotowania do gry dydaktycznej i poszczególne etapy realizacji metody projektu należy dokumentować przesyłając odpowiednie dokumenty do kursu przedmiotu utworzonego na platformie moodle (CKO UŚ).

4. Znajomość problematyki z omawianych na zajęciach tekstów należy potwierdzić zrealizowaniem w odpowiednim czasie quizu z tej tematyki, zamieszczonego w kursie przedmiotu na platformie interaktywnej moodle (CKO UŚ).

5. Możliwa jest 1 nieobecność na zajęciach. Studenta obowiązuje znajomość materiału, który został zrealizowany na zajęciach, na których był nieobecny. W

razie większej liczby nieobecności na zajęciach, student zobowiązany jest zdać materiał zrealizowany na zajęciach podczas konsultacji.

Uwagi:

6 semestr SRIKS, stacjonarne 1 stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)