Leksykografia [02-FP-S1-L]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Leksykografia [02-FP-S1-L] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Ulitzka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
▪ Literatura obowiązkowa: – Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. III rozszerzone, Katowice 2009. – Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001 [http://www2.polon.uw.edu.pl/banko/inne_publikacje.html] (wybrane fragmenty). – Piotrowski T., Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994 (wybrane fragmenty). – Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001 (wybrane fragmenty). – Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, red. M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski (online: http://www.leksykografia.uw.edu.pl). – Żmigrodzki P., Słowo – słownik – rzeczywistość. Z problemów leksykografii i metaleksykografii, Kraków 2008 (wybrane fragmenty). ▪ Wybrane jednojęzyczne słowniki językowe, przede wszystkim współczesne (powojenne) słowniki ogólne (zwłaszcza: Słownik języka polskiego PAN, red. W. Doroszewski, t. 1–11, Wiedza Powszechna – PWN, Warszawa 1958–1969 [SJPDor; dostępny pod adresem: http://www.sjpd.pwn.pl]; Mały słownik języka polskiego, red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka, PWN, Warszawa 1968 [MSJP]; Słownik języka polskiego PWN, red. M. Szymczak, t. 1–3, PWN, Warszawa 1978–1981 [SJPSzym]; Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 1–50, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1994–2005 [PSWP]; Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Wilga, Warszawa 1996 [SWJP]; Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 [ISJP]; Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 [USJP]; Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki [WSJP PAN]; online: http://www.wsjp.pl). ▪ Elektroniczne korpusy tekstów, zwłaszcza Narodowy Korpus Języka Polskiego (NKJP; online: www.nkjp.pl). Literatura uzupełniająca - zgodnie z wykazem zamieszczonym w ramach podstawowych informacji o przedmiocie. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zakres zainteresowań i status leksykografii oraz metaleksykografii; relacja: leksykografia – metaleksykografia – językoznawstwo; leksykografia a leksykologia (przedmiot zainteresowań poszczególnych dyscyplin leksykologicznych). 2. Co to jest słownik? Słownik językowy a encyklopedia (słownik encyklopedyczny) – podobieństwa i różnice. Typologia słowników językowych (podziały ze względu na różne kryteria). 3. i 4. Budowa słownika językowego: makro- i mikrostruktura. Pojęcia artykuł hasłowy, hasło, wyraz hasłowy. Przedmiot opisu słownikowego: wyraz hasłowy a jednostka leksykalna. Struktura artykułu hasłowego w słowniku ogólnym (różne sposoby realizacji poszczególnych elementów artykułu hasłowego w SJPDor, MSJP, SJPSz, PSWP, SWJP, ISJP, USJP; specyfika słowników prymarnie elektronicznych: WSJP PAN). Czynniki wpływające na makro- i mikrostrukturę słownika (ogólny zarys problemu). 5. Dawne i współczesne metody pracy nad słownikami. Elektroniczne korpusy tekstów (na przykładzie Narodowego Korpusu Języka Polskiego) – jak korzystać i do czego mogą się przydać? Tzw. przykłady użycia w słowniku (typy przykładów użycia; rola dokumentacji i produkcji). 6. Definicje i definiowanie jednostek leksykalnych. Typologie definicji. Struktura klasycznej definicji równościowej. Zasady poprawnego definiowania jednostek leksykalnych. Specyfika definicji w ISJP (na tle innych słowników). 7. Polisemia i homonimia jednostek leksykalnych (podstawowe typy). Kryteria odróżniania homonimii i polisemii w słownikach (na przykładzie merytorycznych i formalnych rozstrzygnięć we współczesnych słowników ogólnych) na tle ustaleń teoretycznych. 8. Podstawowe relacje znaczeniowe między jednostkami leksykalnymi. Miejsce i sposoby informowania o relacjach znaczeniowych jednostek w słownikach ogólnych (np. ISJP, PSWP, WSJP PAN). Makro- i mikrostruktura wybranych słowników relacji znaczeniowych (i sposoby rozumienia tych relacji w leksykografii). Słowosieć. 9. Pojęcie związku frazeologicznego (frazeologizm a jednostka leksykalna; frazeologizm a kolokacja; frazeologizm a frazem; frazeologizm a przysłowie); formalne i semantyczne podziały frazeologizmów. Miejsce frazeologizmów w słowniku ogólnym (różne sposoby ich notacji, np. w USJP, SWJP, ISJP). Sposoby rozumienia frazeologii we współczesnych słownikach frazeologicznych. Słowniki kolokacji. 10. i 11. Inne typy informacji w artykule hasłowym, np.: – informacja etymologiczna w słowniku ogólnym (w porównaniu ze słownikami etymologicznymi i słownikami wyrazów obcych); – informacja gramatyczna w słowniku ogólnym (bezpośrednia, pośrednia; eksplicytna, implicytna); miejsce i sposób prezentacji (w słowniku ogólnym) informacji fleksyjnej, składniowej, słowotwórczej; słowniki gramatyczne; – kwalifikatory i inne informacje pragmatyczne w słowniku ogólnym; różne typologie kwalifikatorów. 12. Dzieje leksykografii polskiej (propozycje periodyzacji). Podstawowe (leksykograficznie istotne) informacje o słownikach: Murmeliusza, Mymera, Mączyńskiego, Knapiusza, Trotza, Lindego, oraz o tzw. słowniku wileńskim, tzw. słowniku warszawskim i słowniku języka polskiego pod red. T. Lehra-Spławińskiego. Ewolucja opisu leksykograficznego. 13. Polska leksykografia (i metaleksykografia) powojenna; dominacja koncepcji W. Doroszewskiego; dyskusje metodologiczne lat 80.; przełom w leksykografii w latach 90. XX w.; zmiana statusu słownika. Leksykografia najnowsza – perspektywy rozwoju; słowniki drukowane a słowniki komputerowe: zdygitalizowane oraz prymarnie elektroniczne (na przykładzie WSJP PAN). 14. Słownik jako tekst kultury i świadectwo czasów – na wybranych przykładach, np.: – propaganda ustrojowa w SJPDor (w definicjach, przykładach użycia, kwalifikatorach); – poprawność polityczna w najnowszych słownikach; – strategie reklamowe wydawców słowników: dawnych i nowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa, metoda zadaniowa oraz analiza materiału słownikowego i językowego; lektura literatury specjalistycznej; dyskusja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane jest przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć (na podstawie zadanej literatury), wykonywanie zadań i prac domowych, aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi średnia trzech ocen cząstkowych. Są to oceny z dwóch prac domowych i ze sprawdzianu przeprowadzonego na zajęciach: 1. Praca domowa poświęcona analizie porównawczej mikrostruktury wskazanego artykułu hasłowego w trzech wybranych słownikach językowych (w dwóch słownikach ogólnych i jednym wyspecjalizowanym), uzupełniona ustnym komentarzem studenta dotyczącym charakteru i przyczyn różnic w mikrostrukturze porównywanych słowników. 2. Praca domowa polegająca na stworzeniu (na podstawie korpusu tekstów – np. NKJP) artykułu hasłowego do słownika ogólnego (według ustalonego schematu omówionego ze studentami). 3. Sprawdzian (przeprowadzony na zajęciach), sprawdzający wiedzę studenta na temat różnych kryteriów typologii słowników językowych, przeznaczenia poszczególnych typów słowników i możliwych sposobów ich wykorzystania, konstytutywnych elementów mikrostruktury poszczególnych typów słowników, historii polskiej leksykografii, budowy i typów definicji słownikowych, rozumienia relacji semantycznych (w teorii i w leksykografii), typów homonimii i polisemii oraz innych zagadnień omawianych na zajęciach. Na ocenę końcową będzie mieć również wpływ aktywność na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 sem. fil. pol. lic., grupa dziekańska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.