Pozadydaktyczne wymiary działań edukacyjnych [02-FP-PN-S1-PWDE]
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pozadydaktyczne wymiary działań edukacyjnych [02-FP-PN-S1-PWDE] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 49 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 45 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Krzyżyk | ||||||||||||||||
Literatura: |
Adam Balicki, Magdalena Pyter: Prawo oświatowe. Warszawa 2011. Alicja Brzezińska: Odpowiedzialność cywilna nauczycieli za wypadki w szkole. Warszawa 2009 Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Red. Joanna Madalińska- Michalak. Łódź 2010. Ewa Kandia: Odpowiedzialność prawna nauczyciela. „Znak” 2007, nr 265 [on-line: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/6252007ewa-kandia-bednarzodpowiedzialnosc-prawna-nauczyciela/ Stanisław Kowal: Współczesne konteksty odpowiedzialności nauczyciela. Kraków 2004. Danuta Kurzyna-Chmiel: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Warszawa 2009. BHP w szkole. Bezpiecznie od momentu wejścia na teren szkoły. Pod red. Małgorzaty Celuch. Warszawa 2013. Joanna Madalińska- Michalak: Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Warszawa 2003. Philipe Meirieu: Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika. Warszawa 2003. Kazimierz Parszewski: Odpowiedzialność cywilna nauczycieli. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego 2009, z. 1, s. 173–184. Małgorzata Paszkowska: Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela. Warszawa 2018. Mateusz Sekuła: Kwestie etyczne w pracy nauczyciela. W: Etyka w organizacji. Zarządzanie, kultura, polityka. Kraków 2016, s. 349–370. Małgorzata Tomkiewicz: Wypadek w szkole. Cywilnoprawny wymiar relacji szkoła – nauczyciel – uczeń. „Studia Warmińskie” 2014, z. 51, s. 257–272. Dariusz Zając: Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz 2011. Ustawa Karta Nauczyciela. Ustawa o systemie oświaty. Rozporządzenia MEN dotyczące podejmowanej problematyki szczegółowej. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach przedmiotu są realizowane następujące bloki tematyczne: 1. Prawo oświatowe, system edukacji, szkoła w świetle prawa (źródła prawa oświatowego, funkcjonowanie systemu oświatowego w Polsce, szkoły publiczne a szkoły prywatne, szkoły demokratyczne, nauczanie domowe, podstawowe, zasady bezpieczeństwa i higieny w pracy szkoły i w trakcie działalności przez nią organizowanej). 2. Sytuacja prawna nauczycieli (wymagania kwalifikacyjne stawiane nauczycielom, stosunek pracy, czas pracy, warunki pracy i wynagrodzenie, awans zawodowy nauczyciela, prawa nauczyciela). 3. Odpowiedzialność zawodowa nauczycieli (pojęcie odpowiedzialności nauczycielskiej; odmiany odpowiedzialności nauczycielskiej; przepisy prawne regulujące odpowiedzialność zawodową nauczyciela, obowiązki zawodowe nauczyciela). 4. Sytuacja prawna ucznia (podstawowe akty prawa regulujące sytuację ucznia, w tym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prawa i obowiązki ucznia, rola nauczycieli i rodziców jako osób odpowiedzialnych za ucznia, kompetencje wybranych organów). |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające (w tym: wykład informacyjny, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). Pokaz. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test sprawdzający holistyczny – zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładów, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Kolokwium będzie oceniane z uwzględnieniem tradycyjnej skali ocen (2–5). Czas przeznaczony na napisanie kolokwium: 1,5 h. Termin – ostatnie zajęcia; wyniki – tydzień później. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Przedmiot specjalności nauczycielskiej fil.pol. I st. stacj. 3 semestr Praca własna Studentów: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na wykładach (40 godzin). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.