Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konsultacje społeczne [05-DP-S1-KS14] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Konsultacje społeczne [05-DP-S1-KS14]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:35 - 11:05
sala 209
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Joanna Lustig
Literatura:

Augustyniak M., Barczewska - Dziobek A., Czerw J., Maroń G., Wójtowicz - Dawid A., Gminne rady seniorów - wykładnia przepisów i efekty ich stosowania. Wzory i schematy działań, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Borczyk W., Jachimowicz D., Nalepa W., Gminne Rady Seniorów w praktyce - wybrane zagadnienia, Nowy Sącz 2014.

Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015.

Chrzanowski O., Rościszewska E., Konsultacje okiełznane, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015.

Chrzanowski O., Rościszewska E., (teksty i redakcja), Regulamin konsultacji społecznych - jak to zrobić wspólnie, Fundacja Inicjatyw Społeczna - Ekonomicznych, "Zeszyty partycypacji" 2015, Nr 4, Warszawa 2015.

Marchaj R., Samorządowe konsultacje społeczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014.

Zakres tematów:

Ćwiczenia 1

Konsultacje społeczna - podstawowe pojęcia.

Ćwiczenia 2

Procedura - zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Ćwiczenia 3

Przygotowanie i przeprowadzanie konsultacji społecznych.

Ćwiczenia 4

Model działania młodzieżowej rady gminy.

Ćwiczenia 5

Gminna rada seniorów w praktyce.

Ćwiczenia 6

Konflikty w konsultacjach społecznych.

Ćwiczenia 7-8

Miejsce organizacji pozarządowych w konsultacjach społecznych.

Ćwiczenia 9-15

Konsultacje społeczne w praktyce. Analiza przebiegu konsultacji społecznych w oparciu o prezentacje studentów. Przykłady dobrych praktyk.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są w oparciu o takie metody jak: dyskusja moderowana, praca w podgrupach, rozwiązywanie problemów. Liczba godzin pracy własnej studenta obejmuje 60 godzin. Praca własna studenta obejmuje: studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do rozwiązywania problemów, przygotowanie wystąpień ustnych.

Ćwiczenia 1

Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 1.

Ćwiczenia 2

Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 7.

Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 1-16.

Ćwiczenia 3

Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 3.

Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 17-23.

Ćwiczenia 4

Model działania młodzieżowej rady gminy, Fundacja CIVIS POLONUS, passim.

Ćwiczenia 5

Borczyk W., Jachimowicz D., Nalepa W., Gminne Rady Seniorów w praktyce - wybrane zagadnienia, Nowy Sącz 2014, s. 22 - 53.

Ćwiczenia 6

Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 5.

Ćwiczenia 7-8

Chrzanowski O., Rościszewska E., Konsultacje okiełznane, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 62 - 75.

Ćwiczenia 9 - 15

Prezentacja przez każdego studenta referatu dotyczącego przebiegu konsultacji społecznych na wybranym obszarze.

Na pierwszych zajęciach studenci zostaną poinformowani o konieczności przygotowani wystąpienia poświęconego realizacji konsultacji społecznych na wybranym obszarze.Zadaniem każdego studenta będzie zebranie niezbędnych informacji, a następnie przedstawienia wyników swojej pracy w 15 - 20 minutowym referacie ustnym.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja moderowana:

Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę, z której studenci będą przygotowywać się do udziału w dyskusji moderowanej.

Prowadzący będzie oceniać udział studentów w dyskusji. Akcent w dyskusji będzie padał przede wszystkim na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, jak również umiejętności analizowania i interpretowania przeczytanej uprzednio literatury oraz umiejętności krytycznego myślenia. W ramach cyklu dyskusji moderowanych studenci powinni nabrać przekonania o konieczności kształcenia ustawicznego i nieustannego podnoszenia swoich kompetencji.

Po zakończonej dyskusji aktywność studentów zostanie odnotowana na liście.

Praca w podgrupach:

Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę, z której studenci będą przygotowywać się do udziału w pracy w podgrupach.

Prowadzący będzie oceniać udział studentów w pracy w podgrupach. Akcent podczas tej metody prowadzenia zajęć będzie padał na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, a także kompetencji uznawania i szanowania odmiennych punktów widzenia członków grup zadaniowych.

Po zakończonej pracy w podgrupach aktywność studentów zostanie odnotowana na liście.

Rozwiązywanie problemów:

W trakcie ćwiczeń studenci analizują, interpretują i rozwiązują problemy związane z przewodnią tematyką zajęć.

Uwagi:

6 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)