Konsultacje społeczne [05-DP-S1-KS14]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konsultacje społeczne [05-DP-S1-KS14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 9:35 - 11:05
sala 209 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Joanna Lustig |
Literatura: |
Augustyniak M., Barczewska - Dziobek A., Czerw J., Maroń G., Wójtowicz - Dawid A., Gminne rady seniorów - wykładnia przepisów i efekty ich stosowania. Wzory i schematy działań, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Borczyk W., Jachimowicz D., Nalepa W., Gminne Rady Seniorów w praktyce - wybrane zagadnienia, Nowy Sącz 2014. Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015. Chrzanowski O., Rościszewska E., Konsultacje okiełznane, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015. Chrzanowski O., Rościszewska E., (teksty i redakcja), Regulamin konsultacji społecznych - jak to zrobić wspólnie, Fundacja Inicjatyw Społeczna - Ekonomicznych, "Zeszyty partycypacji" 2015, Nr 4, Warszawa 2015. Marchaj R., Samorządowe konsultacje społeczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia 1 Konsultacje społeczna - podstawowe pojęcia. Ćwiczenia 2 Procedura - zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ćwiczenia 3 Przygotowanie i przeprowadzanie konsultacji społecznych. Ćwiczenia 4 Model działania młodzieżowej rady gminy. Ćwiczenia 5 Gminna rada seniorów w praktyce. Ćwiczenia 6 Konflikty w konsultacjach społecznych. Ćwiczenia 7-8 Miejsce organizacji pozarządowych w konsultacjach społecznych. Ćwiczenia 9-15 Konsultacje społeczne w praktyce. Analiza przebiegu konsultacji społecznych w oparciu o prezentacje studentów. Przykłady dobrych praktyk. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w oparciu o takie metody jak: dyskusja moderowana, praca w podgrupach, rozwiązywanie problemów. Liczba godzin pracy własnej studenta obejmuje 60 godzin. Praca własna studenta obejmuje: studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do rozwiązywania problemów, przygotowanie wystąpień ustnych. Ćwiczenia 1 Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 1. Ćwiczenia 2 Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 7. Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 1-16. Ćwiczenia 3 Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 3. Chrzanowski O., Rościszewska E., (opracowanie i redakcja), Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 17-23. Ćwiczenia 4 Model działania młodzieżowej rady gminy, Fundacja CIVIS POLONUS, passim. Ćwiczenia 5 Borczyk W., Jachimowicz D., Nalepa W., Gminne Rady Seniorów w praktyce - wybrane zagadnienia, Nowy Sącz 2014, s. 22 - 53. Ćwiczenia 6 Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2014, rozdział 5. Ćwiczenia 7-8 Chrzanowski O., Rościszewska E., Konsultacje okiełznane, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa 2015, s. 62 - 75. Ćwiczenia 9 - 15 Prezentacja przez każdego studenta referatu dotyczącego przebiegu konsultacji społecznych na wybranym obszarze. Na pierwszych zajęciach studenci zostaną poinformowani o konieczności przygotowani wystąpienia poświęconego realizacji konsultacji społecznych na wybranym obszarze.Zadaniem każdego studenta będzie zebranie niezbędnych informacji, a następnie przedstawienia wyników swojej pracy w 15 - 20 minutowym referacie ustnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja moderowana: Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę, z której studenci będą przygotowywać się do udziału w dyskusji moderowanej. Prowadzący będzie oceniać udział studentów w dyskusji. Akcent w dyskusji będzie padał przede wszystkim na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, jak również umiejętności analizowania i interpretowania przeczytanej uprzednio literatury oraz umiejętności krytycznego myślenia. W ramach cyklu dyskusji moderowanych studenci powinni nabrać przekonania o konieczności kształcenia ustawicznego i nieustannego podnoszenia swoich kompetencji. Po zakończonej dyskusji aktywność studentów zostanie odnotowana na liście. Praca w podgrupach: Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę, z której studenci będą przygotowywać się do udziału w pracy w podgrupach. Prowadzący będzie oceniać udział studentów w pracy w podgrupach. Akcent podczas tej metody prowadzenia zajęć będzie padał na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, a także kompetencji uznawania i szanowania odmiennych punktów widzenia członków grup zadaniowych. Po zakończonej pracy w podgrupach aktywność studentów zostanie odnotowana na liście. Rozwiązywanie problemów: W trakcie ćwiczeń studenci analizują, interpretują i rozwiązują problemy związane z przewodnią tematyką zajęć. |
Uwagi: |
6 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.