Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym [05-BM-S1-SRDPUH14]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym [05-BM-S1-SRDPUH14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 238 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Tomasz Słupik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. R. Butiglione, J. Merecki, Europa jako pojęcie filozoficzne, Lublin 1996. 2. N. Davies, Europa, Kraków 1998. 3. F. Braudel, Morze Śródziemne. Przestrzeń i historia. Ludzie i dziedzictwo, Warszawa 1998. 4. H. G .Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992. 5. O. Halecki, Historia Europy – jej granice i podziały, Lublin 1994. 6. P. S. Wandycz, Cena wolności. Historia Europy Środkowo-Wschodniej od średniowiecza do współczesności, Kraków 1995. 7. J. Kłoczowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 1998. 8. G. Therbon, Drogi do nowoczesnej Europy, Warszawa-Kraków, 1998. 9. Dylematy tożsamości europejskich pod koniec drugiego tysiącleci, red. J. Mucha, W. Olszewski, Toruń 1997. 10. Europa po Auschwitz, red Z. Mach, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca na zajęcia: 1. Rozmowy w Castel Gandolfo, Europa i co z tego wynika, Castel Gandolfo 20 – 22 sierpnia 1987, wyd. Znak, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa - Kraków 2010. 2. W. Kaute, W poszukiwaniu dobrego życia. U filozoficznych podstaw głównych orientacji politycznego myślenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010. 3. P. Manent, Intelektualna historia liberalizmu, wyd. ARCANA, Kraków 1994. 4. A. Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności, dzieje komunistycznej utopii, PWN, Warszawa 1996. 5. J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, wyd. Aletheia, Warszawa 2002. 6. Nietzsche kontra chrześcijaństwo, Znak nr 567/2002. 7. H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu, rozdział XI: Ruch totalitarny, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 8. J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2003. 9. Wszystko o postmodernizmie, Kontrapunkt. Magazyn Kulturalny Tygodnika Powszechnego, nr 3 – 4/ 08. 04. 2001. 10. Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2000. 11. Stefan Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa 2011. 12. Mieczysław Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Wydawnictwo KUL, Lublin 1991. 13. Zygmunt Kubiak, Przestrzeń dzieł wiecznych. Eseje o tradycji kultury śródziemnomorskiej, Znak, Kraków 1993. 14. Pierre Manent, Intelektualna historia liberalizmu, wydawnictwo ARCANA, Kraków 1994. 15. Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2004. 16. Zygmunt Bauman, Europa. Niedokończona przygoda, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007. |
Zakres tematów: |
Harmonogram merytoryczny zajęć: 1. Grecki okres klasyczny: Sokrates, Platon i Arystoteles. 2. Imperium rzymskie między siłą władzy a subtelnością myślenia. 3. Wieki średnie – chrześcijaństwo i kształtowanie się nowego ładu cywilizacyjnego. 4. Machiavelli Hobbes i Locke – narodziny nowożytnego myślenia o polityce. 5. Rewolucje: francuska i amerykańska – początek nowoczesności. 6. Karol Marks i jego filozofia dziejów. 7. Alexis de Tocqueville dyskretny urok demokratycznej równości. 8. Kapitalizm – największa rewolucja w dziejach ludzkości. 9. Nietzsche i jego epigoni jako zapowiedź kryzysu cywilizacji zachodniej. 10. Totalitaryzm – najpoważniejszy kryzys w historii Zachodu. 11. Nauka i wiara w postęp jako fundamenty kształtujące samoświadomość cywilizacji zachodniej. 12. Postmodernizm – pomiędzy poważnym namysłem a filozofią karnawału. 13. Zachód na rozdrożu. W poszukiwaniu nowego paradygmatu. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie praktycznych i teoretycznych problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby otrzymać ocenę dostateczną należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy. Nacisk kładziony jest na wiedzę. Aby otrzymać ocenę dobrą należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy oraz podejmować się na zajęciach rozwiązywania wskazanych problemów i brać udział w dyskusjach. Nacisk kładziony jest na wiedzę i kompetencje. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą należy pozytywnie zaliczyć kolokwium zaliczeniowe oraz pisemne sprawdziany wiedzy oraz podejmować się na zajęciach rozwiązywania wskazanych problemów i brać udział w dyskusjach. Ponadto należy przygotować i wziąć udział jako uczestnik czynny w debacie oksfordzkiej. Nacisk kładziony jest na wiedzę, kompetencje i umiejętności. |
Uwagi: |
2 semestr bezpieczeństwo narodowe i miedzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.