Andragogika [06-PE-S2-07]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Andragogika [06-PE-S2-07] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:15 - 16:45
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Sulik | ||||||||||||||||
Literatura: |
Aleksander T.: Andragogika. Ostrowiec Św. 2002. Czerniawska O.: Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000. Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006. Knowles M., Holton E., Swanson R.: Edukacja dorosłych. Warszawa 2009. Oleś P.K.: Psychologia przełomu połowy życia. Lublin 2000. Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Red M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa. Warszawa 2002. Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa 2002. Sujak E.: Życie jako zadanie. Warszawa 1982. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Dorosłość: dorosły wobec własnego rozwoju- periodyzacje życia ludzkiego, różne koncepcje rozwoju człowieka, zadania rozwojowe i kryzysy dorosłości. 1. Z. Pietrasiński: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1989. 2. A. Brzezińska (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005. 3. A. Gałdowa: Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków, 2013. 4. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, cz. 1, r. I i II.. 5. P. K. Oleś: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa 2011, r. 1. III. Tożsamość człowieka dorosłego – konstrukt zawieszony w historii życia i edukacji. 1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005. 2. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, cz. 1, V. 3. A. Tylikowska: Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] A. Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wyd. UJ, Kraków 2000, s. 255. 4. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005. 5. P. K. Oleś: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa 2011, r. 4.1. 6. A. Majewska-Kafarowska, Biografie edukacyjne a poczucie tożsamości kobiet. Katowice 2010. III. Autoedukacja, samowychowanie i samokształcenie a współczesne zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka. 1. D. Jankowski: Komplementarność procesów edukacji i autoedukacji wyzwaniem czasu ponowoczesnego. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2013. 2. J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław 2001. 3. D. Jankowski: Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń 1999. IV. Dorosły w roli ucznia - uwarunkowania i konteksty. 1. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa 1992. 2. D. Jankowski , K. Przyszczypkowski , J. Skrzypczak : Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki. 3. J. Półturzycki: Dydaktyka dorosłych. Warszawa 1991. V. Kapitał kulturowy kobiecości/męskości- o rolach (płciowych) w dorosłości współcześnie. 1. H. Grochola-Szczepanek: Kobiecość, męskość czy może płeć komplementarna i neutralna? „Alma Mater” 101, 2008. Źródło elektroniczne: www2.almamater.uj.edu.pl/101/18.pdf 2. L. Kopciewicz: Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków 2003. Rozdziały: Pedagogika różnic jako polityka płci – feministyczna krytyka rodzajowego przygotowania do uczestnictwa w życiu społecznym . Myślenie o płci/rodzaju w kontekście kultury polskiej. 3. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005. VI. Razem osobno- o więziach i związkach w dorosłości. 1. Z. Bauman: Razem osobno. Warszawa 2007. 2. A. Giddens: Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Warszawa 2007. 3. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005. VII. . Rola i znaczenie konstruktywnego krytycyzmu w życiu człowieka dorosłego. Aktualia andragogiczne i refleksja związana z zadaniami jakie przed andragogiką stawia współczesność. 1. A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek: „ Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych". W: e-mentor : http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1080 2. D. Demetrio: Edukacja dorosłych. W: Pedagogika tom 3. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006. + przegląd najnowszych czasopism andragogicznych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, rozwiązywanie problemów, analiza tekstu, autoprezentacje |
||||||||||||||||
Uwagi: |
MEWiP2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.