Aktywność matematyczna dziecka [06-PE-EWP-S2-02]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Aktywność matematyczna dziecka [06-PE-EWP-S2-02] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Marekwia |
Literatura: |
1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993 2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015 3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016 4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989 5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997 6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996 8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014 9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015 10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013 11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002 12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185 13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977 14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982. 15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986. 16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991 17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009 18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004 19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012 20. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988 21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015 22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998 23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999. 24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001 25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992 26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999 |
Zakres tematów: |
1. Strategie w nauczaniu matematyki: nauczanie realistyczne, czynnościowe i problemowe. 2. Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym. Dojrzałość do uczenia się matematyki. Diagnoza i ćwiczenia wspomagające. 3. Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele’a; Teoria J. Brunera. 4. Edukacja matematyczna w świetle obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji wczesnoszkolnej. Rola i cele edukacji matematycznej. 5. Aktywność matematyczna dziecka. Rodzaje aktywności matematycznej. 6. Metody pracy w edukacji matematycznej. Metody aktywizujące. Alternatywne metody wykorzystywane w edukacji matematycznej. 7. Gry i zabawy matematyczne. 8. Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. 9. Zadania matematyczne. Typologia, funkcje, zadania. 10. Metody rozwiązywania zadań tekstowych. 11. Trudności w uczeniu się matematyki – rodzaje. Ryzyko dyskalkulii, dyskalkulia i jej typy. 12. Diagnoza trudności w uczeniu się matematyki. Możliwości oddziaływań terapeutycznych. 13. Praca z dzieckiem uzdolnionym matematycznie. |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące, poszukujące, ćwiczeniowe, mikronauczanie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę z ćwiczeń ustala się na podstawie: -kolokwium zaliczeniowego, - przygotowania do zajęć, - przygotowania projektu zajęć i jego realizacji podczas zajęć w placówce wychowania przedszkolnego; - aktywności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.