Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność matematyczna dziecka [06-PE-EWP-S2-02] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Aktywność matematyczna dziecka [06-PE-EWP-S2-02]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 7
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Marekwia
Literatura:

1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993

2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015

3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016

4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996

8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014

9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015

10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013

11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002

12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990,

s. 149-185

13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977

14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.

16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991

17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009

18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004

19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012

20. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988

21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015

22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998

23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.

24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001

25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992

26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999

Zakres tematów:

1. Strategie w nauczaniu matematyki: nauczanie realistyczne, czynnościowe i problemowe.

2. Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym. Dojrzałość do uczenia się matematyki. Diagnoza i ćwiczenia wspomagające.

3. Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele’a; Teoria J. Brunera.

4. Edukacja matematyczna w świetle obowiązującej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji wczesnoszkolnej. Rola i cele edukacji matematycznej.

5. Aktywność matematyczna dziecka. Rodzaje aktywności matematycznej.

6. Metody pracy w edukacji matematycznej. Metody aktywizujące. Alternatywne metody wykorzystywane w edukacji matematycznej.

7. Gry i zabawy matematyczne.

8. Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki.

9. Zadania matematyczne. Typologia, funkcje, zadania.

10. Metody rozwiązywania zadań tekstowych.

11. Trudności w uczeniu się matematyki – rodzaje. Ryzyko dyskalkulii, dyskalkulia i jej typy.

12. Diagnoza trudności w uczeniu się matematyki. Możliwości oddziaływań terapeutycznych.

13. Praca z dzieckiem uzdolnionym matematycznie.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące, poszukujące, ćwiczeniowe, mikronauczanie

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń ustala się na podstawie:

-kolokwium zaliczeniowego,

- przygotowania do zajęć,

- przygotowania projektu zajęć i jego realizacji podczas zajęć w placówce wychowania przedszkolnego;

- aktywności na zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)