Podstawy estetyki [05-FI-S1-11]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy estetyki [05-FI-S1-11] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 14:20 - 15:50
sala 333 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Wołek |
Literatura: |
1. MIMESIS • Platon, Państwo. Ks. X, 595-610. • Arystoteles, Poetyka. 1447a-1456a30, 1461b25-1462b15. 2. PIĘKNO • Teksty pitagorejczyków i Heraklita, [w:] W. Tatarkiewicz, Historia estetyki. T. I. Warszawa 1985, s. 93-95. • I. Kant, Analityka piękna, [w:] Tegoż, Krytyka władzy sądzenia. Warszawa 1964, s. 3-129. 3. TRAGICZNOŚĆ • F. Nietzsche, Narodziny tragedii czyli Hellenism i pesymizm. Warszawa 1990, s. 1-15; 21-77 (Próba samokrytyki; §1-§10); http://nietzsche.ph-f.org/dziela/fn_nt.pdf • M. Scheler, O tragedii i tragiczności, [w:] Red. W. Tatarkiewicz, Arystoteles, David Hume, Max Scheler. O tragedii i tragiczności, Kraków 1976, s. 51-102. 4. WZNIOSŁOŚĆ • I. Kant, Analityka wzniosłości, [w:] Tegoż, Krytyka władzy sądzenia. Warszawa 1964, s. 130-189. • J.-F. Lyotard, Wzniosłość i awangarda, [w:] „Teksty drugie” 2-3 (1996), s. 173-189. 5. WARTOŚCI ESTETYCZNE • R. Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 128-162. • W. Stróżewski, Wokół piękna. Kraków 2002, s. 180-205 (Wartości estetyczne i nadestetyczne). 6. FORMA • H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce. Warszawa 1973, s. 66-87; 167-179 (Początki formy w sztukach plastycznych; Dezintegracja formy w sztuce współczesnej). • S. I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie, Warszawa 1974, s. 3-31. 7. HERMENEUTYKA A ESTETYKA • H. G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Warszawa 1986, 119-127 (Estetyka i hermeneutyka). • P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, [w:] Tegoż. Wyjaśnienie i rozumienie. Warszawa 1989; lub [w:] Red. M. Gołaszewska, Estetyka w świecie. T. 2. Warszawa 1986, s. 65-81. • J. C. Piguet, Hermeneutyka a estetyka, [w:] Red. M. Gołaszewka, Estetyka w świecie. T. 4. Kraków 1994, s. 39-47. 8. DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE • N. Goodman, Sztuka i poznanie. W: M. Gołaszewska (red.), Estetyka w świecie. T. 2. Warszawa 1986, s. 135-152. • V. Ramachandran, W. Hirstein, Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter. Mózg i jego umysły. Poznań́ 2006, s. 327-364. 9. MIMESIS I PRAWDA W FOTOGRAFII • W. Benjamin, Mała historia fotografii, [w:] Tegoż, Anioł historii, Poznań 1996. • R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996, s. 7-105. 10. POSTMODERNIZM • S. Sontag, Notatki o kampie, [w:] „Literatura na świecie” 79/9, s. 293-305 (lub inne wydanie). • Ch. Jencks, Wstęp do architektury postmodernistycznej, [w:] Red. M. Giżycki, Postmodernizm – kultura wyczerpania? Warszawa 1988, s. 48-54. • J.-F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: Co to jest ponowoczesność? [w:] Tegoż, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982-1985. Warszawa 1998, s. 7-28. 11. SZTUKA POPULARNA – SZTUKA ELITARNA • F. Knoth, G. Reznicek, Plagiatorzy i plunderfonicy W. „Magazyn Sztuki” nr 17 (1/98), s. 395-398. • R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław1998, s. 213-258 (Forma i funk; sztuka popularna jako wyzwanie estetyczne). • W. Welsch, Sport – przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka? [w:] Red. A. Gwóźdź, Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury. Kraków 20003, s. 299-331. |
Zakres tematów: |
Na ćwiczeniach z „estetyki” zaprezentowane zostaną główne stanowiska i problemy estetyki ujętej jako jedna z subdyscyplin filozoficznych – rozwijanej zarówno jako filozofia piękna, jak i filozofia sztuki. Podstawowe kategorie i pojęcia estetyczne (tj. piękno, wzniosłość, sztuka, forma, medium, estetyzacja, etc.) omawiane będą w szerszym, interdyscyplinarnym kontekście. Ćwiczenia będą stanowiły rozwinięcie i zarazem konkretyzację wykładu. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych z dziedziny estetyki, dyskusja, burza mózgów, wymiana argumentów i komentarzy do prezentowanego referatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę w końcową z ćwiczeń składają się w równym stopniu: 1.) aktywność́ (50%) oceniana pod kątem znajomości i umiejętności interpretacji oraz krytycznej analizy tekstów źródłowych; 2.) referat w formie multimedialnej prezentacji, wraz z dołączonym tekstem (50%) opracowany na podstawie wybranego tekstu (lub tekstów). Ocena: bardzo dobry (5.0) – pełna znajomość́ tekstów źródłowych, aktywność́ na 90% zajęć́; referat o charakterze porównawczo-problemowym bez błędów merytorycznych oraz formalnych; umiejętność́ zaaranżowania i moderowania dyskusji; Ocena: dobry plus (4.5) – pełna znajomość́ tekstów źródłowych, aktywność́ na 80% zajęć́; referat o charakterze porównawczo-problemowym z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi; ; Ocena: dobry (4.0) – aktywność́ na 70% zajęć́; referat o charakterze opisowym; Ocena: dostateczny plus (3.5) – aktywność́ na 50% zajęć́; referat o charakterze opisowym z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi; Ocena: dostateczny (3.0) –a ktywność́ na 40% zajęć́; referat o charakterze opisowym. |
Uwagi: |
1 sem filozofii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.