Historia filozofii najnowszej [05-FI-S1-37]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii najnowszej [05-FI-S1-37] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:10 - 13:25
sala 316 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dariusz Bęben |
Literatura: |
[1] (1947) M. Horkheimer, T.W. Adorno: Dialektyka Oświecenia. Fragmenty filozoficzne. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa 2010, s. 15–51. (1949) G. Ryle: Czym jest umysł?. Przeł. W. Marciszewski. Warszawa 1970, s. 41–60. (1949) S. de Beauvoir: Druga płeć. Przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska. Warszawa 2003, s. 11–26. [2] (1950) M. Heidegger: Drogi lasu. Przeł. J. Gierasimiuk i inni. Warszawa 1997, s. 67– 95 (Czas światoobrazu). (1951) H. Arendt: Korzenie totalitaryzmu. Przeł. D. Grinberg. Warszawa 2008, s. 349– 365. [3] (1953) L. Wittgenstein: Dociekania filozoficzne. Przeł. B. Wolniewicz 1972, s. 8–242. (1959) E. Gellner: Słowa i rzeczy: czyli nie pozbawiona analiza krytyka filozofii lingwistycznej. Przeł. T. Hołówka. Warszawa 1984, s. 11–15, s. 345–385. [4] (1960) H.G. Gadamer: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przeł. B. Baran. Warszawa 2007, s. 519–547. (1961) E. Levinas: Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska. Warszawa 2002, s. 18–44. [5] (1962) T.S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych. Przeł. H. Ostromęcka. Warszawa 1968, s. 26–38, s. 127–150. (1962) J. L. Austin: Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa 1993, s. 550–560. (1966) M. Foucault: Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Przeł. T. Komendant. Gdańsk 2006 (rozdz. Powrót języka). [6] (1967) J. Derrida: Pismo i różnica. Przeł. K. Kłosiński. Warszawa 2004. (1968) G. Deleuze: Różnica i powtórzenie. Przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski. Warszawa 1997. (1971) J. Rawls: Teoria sprawiedliwości. Przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk. Warszawa 1994, S. 98–140. [7] (1972) K.R. Popper: Wiedza obiektywna: ewolucyjna teoria epistemologiczna. Przeł. A. Chmielewski. Warszawa 1992. (1975) P.K. Feyerabend: Przeciw metodzie. Przeł. S. Wiertlewski. Wrocław 2001, s. 14–17. (1978) D. Sperber: Symbolizm na nowo przemyślany. Przeł. B. Baran. Kraków 2008, s. 11 –52. [8] (1979) R. Dworkin: Biorąc prawa poważnie. Przeł. T. Kowalski. Warszawa 1998, s. 429–460. (1979) P. Singer: Etyka praktyczna. Przeł. A. Sagan. Warszawa 2003, s. 295–314. (1980) S. Kripke: Nazywanie a konieczność. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa 2001, s. 35–99. [9] (1981) A. MacIntyre: Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Przeł. A. Chmielewski. Warszawa 1996. (1981) R. Nozick: Anarchia, państwo, utopia. Przeł. P. Maciejko, M. Szczubiałka. Warszawa 2010, s. 17–41. (1981) J. Baudrillard: Symulakry i symulacja. Przeł. S. Królak. Warszawa 2005, s. 5–56. [10] (1981) J. Habermas: Racjonalność działania a racjonalność społeczna. Przeł. A.M. Kaniowski. Warszawa 2015. (1983) P. Sloterdijk: Krytyka cynicznego rozumu. Przeł. P. Dehnel. Wrocław 2008, s. 3– 25. (1987) H. Putnam: Wiele twarzy realizmu i inne eseje. Przeł. A. Grobler. Warszawa 1998, s. 295 –306, s. 476–496. [11] (1989) C. Taylor: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszczyński. Warszawa 2012, s. 910–958. (1989) S. Žižek: Wzniosły obiekt ideologii. Przeł. J. Bator, P. Dybel. Wrocław 2001, s. 182 –234. (1990) R. Rorty: Obiektywność, relatywizm i prawda. Przeł. J. Margński. Warszawa 1999, s. 261–291. [12] (1990) J. Butler: Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. K. Krasucka. Warszawa 2008, s. 43–80. (1991) D.C. Dennett: Świadomość. Przeł. E. Stokłosa. Kraków 2016, s. 50–58, s. 640– 648. (1991) B. Latour: Nigdy nie byliśmy nowocześni: studium z antropologii symetrycznej. Przeł. M. Gdula. Warszawa 2011, s. 9–24. [13] (1995) G. Agamben: Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie. Przeł. M. Salwa. Warszawa 2008, s. 173–185, s. 227–246. (1998) J.R. Searle: Umysł, język, społeczeństwo: filozofia i rzeczywistość. Przeł. D. Cieśla. Warszawa 1999 (Czy komputery mogą myśleć?). (2000) A. Negri, M. Hardt. Imperium. Przeł. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk. Warszawa 2005, s. 373–412. [14] (2001) C. Hitchens: Listy do młodego kontestatora. Przeł. D. Żukowski. Kraków 2017 (listy (I-IV). (2004) S. Benhabib: Prawa innych: przybysze, rezydenci i obywatele. Przeł. M. Filipczuk. Warszawa 2015. (2005) H.G. Frankfurt: O wciskaniu kitu. Przeł. H. Pustuła. Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
Filozofia 1946-2005 - filozofia analityczna - hermeneutyka - filozofia spotkania - filozofia feministyczna - poststrukturalizm - postmodernizm - neopragmatyzm - teoria krytyczna - konstruktywizm - inni |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja - praca nad tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: (1) Frekwencja + (2) sensowna aktywność + (3) praca pisemna. (1) Usprawiedliwione są dwie nieobecności (wszystkie pozostałe należy zdać na dyżurach). (2) Na zajęciach można uzyskać trzy plusy. Brak plusów - ocena dostateczna 6 plusów - ocena dostateczna plus 12 plusów - ocena dobra 18 plusów - ocena dobra 24 i więcej plusów - ocena bardzo dobra (3) Temat pracy trzeba uzgodnić z prowadzącym zajęcia do 30.11.2017 Ilość znaków: 20 000 Termin oddania: do 31.01.2018 dariusz.beben@us.edu.pl Dyżury środa 17.30-19.00 (p. 328) |
Uwagi: |
5 sem. filozofii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.