Najnowsza historia polityczna [05-PO-S1-NHP17]
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Najnowsza historia polityczna [05-PO-S1-NHP17] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 239 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 77 |
Limit miejsc: | 90 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Olga Szura-Olesińska |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Batowski H., Między dwiema wojnami 191 9-1959. Zarys historii dyplomatycznej, Kraków 1998,2001. Barlett Ch., Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw w latach 1880-1990, Wrocław 1997. Brzeziński Z., Plan gry. USA-ZSRR. Warszawa 1990. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa po 1945 roku, Warszawa 1998. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002. Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1997. Poznań 1999. Dobrzycki W., Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych, 1815 -1945. Warszawa 1996. Johnson P., Historia świata od roku 1917 do lat 90-tych. Londyn 1989. Kennedy P., Mocarstwa świata. Narodzin^/Rozkwit. Upadek. Przemiany gospodarcze konflikty zbrojne. Warszawa 1994. Kissinger H.A., Dyplomacja. Warszawa 1996. Kukułka J., Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2001, Warszawa 2002. Pajewski J., Historia powszechna 1871 -1918, Warszawa 1994. literatura uzupełniająca Cziomer E., Historia Niemiec 1945-1991. Zarys problemu niemieckiego od podziału do jedności, Kraków 1993. Dobraczyński M., Stany Zjednoczone i Związek Radziecki w światowych stosunkach mocarstwowych, Warszawa 1992. Historia powszechna 1919-1991. Wybór tekstów źródłowych, oprać. L. Mularska-Andziak, Pułtusk 1999. Historia powszechna 1879-1990. Wybór dokumentów, (red.) M. Nadolski. Warszawa 1991. Kitchen M., Historia Europy 1919-1939, wyd. I, Wrocław 1992, s. 4. 5-27, 55-86. Kwilecki A., Idea zjednoczenia europy, Poznań 1969. Radzikowski P., Historia powszechna 1945-1996, Kielce 1998. Rotfeld A.D. (red.), Od Helsinek do Madrytu. Dokumenty Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie 1973-1983. Warszawa 1983. Smoleń M., Stracone dekady. Historia ZSRR 1917-1991, Warszawa-Kraków 1994. Terlecki O., Najkrótsza historia II wojny światowej, Kraków 1984. Teheran - Jałta - Poczdam. Dokumenty konferencji szefów rządów trzech wielkich mocarstw, Warszawa 1972. Wiek XX w źródłach, oprać. M.Sobańska-Bondaruk, S.B.Lenard, Warszawa 1998. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu. Typowe periodyzacje historii politycznej XX w. 2. System wersalski, jego najważniejsze podstawy prawne i instytucjonalne. 3. Blokowy system bezpieczeństwa w okresie międzywojennym – powstanie i istota. 4. System społeczno-polityczny ZSRR. 5. System społeczno-polityczny Włoch i III Rzeszy – analiza porównawcza. 6. II wojna światowa: przebieg najważniejszych działań wojskowo-politycznych. 7. Ład jałtańsko-poczdamski – zmiana układu sił między mocarstwami 8. Narodziny i konsekwencje zimnej wojny: podział świata na dwa bloki polityczno-militarne. 9. USA i najważniejsze państwa Zachodu po II wojnie światowej 10. ZSRR oraz blok wschodni: najważniejsze procesy i ich konsekwencje. 11. Problem „niemiecki” w powojennej Europie. 12. Narodziny „Trzeciego Świata” – przyczyny i skutki procesu dekolonizacji. 13. Jedność i konflikty w świecie islamskim po II wojnie światowej. 14. Jedność i konflikty w świecie latynoamerykańskim po II wojnie światowej. 15. Rozpad komunizmu u schyłku XX wieku, jego geneza i konsekwencje |
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć Metoda wykładowa Wykład problemowy: wykład z prezentacją multimedialną. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 30 liczba godzin pracy własnej studenta 60 opis pracy własnej studenta Praca własne studenta obejmuje przygotowanie do egzaminu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin wymagania merytoryczne Zna główne problemy społeczne, gospodarcze i polityczne świata na przełomie XX i XXI w. Ma wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania współczesnych systemów politycznych oraz dynamiki ich zmian Potrafi prawidłowo interpretować źródła historyczne z zakresu historii najnowszej. Student docenia rolę przemian i ewolucji kształtujących przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Europy i świata. kryteria oceny - pięć pytań opisowych: - za odpowiedź na każde z pytań student może uzyskać od 0 do 2 pkt. Maksymalna liczba punktów 10 - kryteria oceny: 10 pkt. – ocena bardzo dobra 9 pkt. – ocena dobra plus 8 pkt. – ocena dobra 7 pkt. – ocena dostateczna plus 5 pkt. – ocena dostateczna 4 pkt. i mniej – ocena niedostateczna przebieg procesu weryfikacji - egzamin zostanie przeprowadzony w formie pisemnej: - egzamin zawiera pięć pytań opisowych, dlatego też nie ma wyznaczonej minimalnej objętości pracy: - czas trwania: 90 minut, liczony od momentu podania wszystkich pytań. - egzamin zostanie przeprowadzony w uzgodnionym ze studentami terminie w ramach harmonogramu zimowej sesji egzaminacyjnej W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę egzaminu. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. |
Uwagi: |
1 semestr politologii stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.