Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU]
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 44 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Krzyżyk | ||||||||||||||
Literatura: |
Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013. Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K., Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007. Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1. Bryńska A., Wolańczyk T., Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010. Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007. Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006. Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001. Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010. Jastrząb J., Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, „Wychowanie na co dzień” 1995, nr 12. Kołacz-Kordzińska Z., Praca z uczniem zdolnym. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa 2013. Jerzak M., Kołąkowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot 2015. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007. Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin 2009. Krzyżyk D., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk, Kielce 2012. Limont W.: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012. Limont W.:, Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012. J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016. Munden A., Arcelus J., ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006. Pentecost D., Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2005. Robertson M., Baron-Cohen S., Zespół Tourette’a. Warszawa 2001. Spohrer K. E., Pomóż dziecku z...ADHD. Warszawa 2006. Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010. Werning R., Lütje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk 2009. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się. 2. Przyczyny trudności w uczeniu się. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne. 4. Obszary specjalnych potrzeb edukacyjnych. 5. Uczeń podwójnie wyjątkowy. 6. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. 7. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia o specyficznych trudnościach w uczeniu się. 8. Etiologia wybranych dysfunkcji (dysleksji rozwojowej, zespołu Aspergera, ADHD, ADD). |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny,praca z książką,pokaz. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test sprawdzający zbudowany z zadań zamkniętych i otwartych, oceniany zgodnie z tradycyjną skalą ocen (2–5); zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładu, a także do zalecanej lektury. Warunkiem zaliczenia jest zdobycie 55% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. |
||||||||||||||
Uwagi: |
Przedmiot specjalności nauczycielskiej fil.pol. I st. stacj. 4 semestr Praca własna Studenta: 30 godzin: powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach; lektura wskazanej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.