Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU] semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 303
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 44
Limit miejsc: 40
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013.

Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K., Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007.

Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004.

Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.

Bryńska A., Wolańczyk T., Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010.

Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007.

Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.

Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001.

Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007.

Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

Jastrząb J., Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, „Wychowanie na co dzień” 1995, nr 12.

Kołacz-Kordzińska Z., Praca z uczniem zdolnym. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa 2013.

Jerzak M., Kołąkowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot 2015.

Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007.

Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin 2009.

Krzyżyk D., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk, Kielce 2012. Limont W.: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012.

Limont W.:, Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012.

J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016.

Munden A., Arcelus J., ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006.

Pentecost D., Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2005.

Robertson M., Baron-Cohen S., Zespół Tourette’a. Warszawa 2001.

Spohrer K. E., Pomóż dziecku z...ADHD. Warszawa 2006.

Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010.

Werning R., Lütje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk 2009.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013.

Zakres tematów:

1. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się.

2. Przyczyny trudności w uczeniu się.

3. Specjalne potrzeby edukacyjne.

4. Obszary specjalnych potrzeb edukacyjnych.

5. Uczeń podwójnie wyjątkowy.

6. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych.

7. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

8. Etiologia wybranych dysfunkcji (dysleksji rozwojowej, zespołu Aspergera, ADHD, ADD).

Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny,praca z książką,pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Test sprawdzający zbudowany z zadań zamkniętych i otwartych, oceniany zgodnie z tradycyjną skalą ocen (2–5); zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładu, a także do zalecanej lektury. Warunkiem zaliczenia jest zdobycie 55% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany.

Uwagi:

Przedmiot specjalności nauczycielskiej fil.pol. I st. stacj. 4 semestr

Praca własna Studenta: 30 godzin: powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach; lektura wskazanej literatury.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)