Rosja i obszar poradziecki w stosunkach międzynarodowych [05-BM-S2-ROPSM17]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rosja i obszar poradziecki w stosunkach międzynarodowych [05-BM-S2-ROPSM17] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:55 - 17:25
sala 147 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agnieszka Miarka |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Avioutskii V., Aksamitne rewolucje, Warszawa 2007. • Borawski T., Mit abchaskiej niepodległości. Ekspansja Federacji Rosyjskiej na Kaukazie Południowym, „Bezpieczeństwo Narodowe”2015 nr 36. • Całus K., Kosienkowski M. i in., Naddniestrze. Historia-polityka-gospodarka, Poznań 2014, Instytut Wschodni UAM. • Całus K., Państwo niedokończone. 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” grudzień 2016, nr 59. • Całus K, W cieniu historii. Stosunki rumuńsko-mołdawskie, „Prace OSW” 2015, nr 53. • Czachor R., Armenia i Górski Karabach w procesach transformacji społecznej i politycznej, Instytut Polsko-Rosyjski, Wrocław 2014. • Furier A. (red.), Ukraina. Czas przemian po rewolucji godności, Poznań 2017. • Iwanek T. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe – wybrane wyzwania i dylematy, Katowice 2016. • Janicki K. (red.), Źródła nienawiści: konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, Kraków-Warszawa 2009. • Łoś R., Reginia-Zacharski J., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010. • Kasekamp A., Historia państw bałtyckich, Warszawa 2013. • Matusiak M., Gruzińskie wybory. Między silnym państwem a demokracją, „Punkt widzenia” nr 29, Ośrodek Studiów Wschodnich. • Mehtiev R., Dziesięć lat, które zmieniły Azerbejdżan : 2003-2013, Toruń 2016. • Miszewski-Lubicz M., Geneza, przebieg i próby przezwyciężenia konfliktu Naddniestrze, „Zeszyty Naukowe WSOWL” 2012, nr 3. • Nieczuja-Ostrowski P. (red.) Armenia. Dziedzictwo a współczesne kierunki przemian kulturowo-cywilizacyjnych, Poznań 2016. • Ostaszewski P., Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji, Warszawa 2006. • Staszczyk A. (red.), Europa Wschodnia i Kaukaz Południowy w polityce Unii Europejskiej, Szczecin 2011. • Stolarczyk M., Lakomy M., Czornik K. (red.), Implikacje konfliktu ukraińskiego aspekty polityczne, wojskowe, gospodarcze oraz społeczne, Katowice 2015. • Świętochowski T., Azerbejdżan, Warszawa 2006. Uzupełniająca: • Adamczewski P., Górski Karabach w polityce niepodległego Azerbejdżanu, Warszawa 2012. • Chojnowski A., Burski J. J., Ukraina, Warszawa 2006. • Kosienkowski M., Naddniestrzańska Republika Mołdawska: determinanty przetrwania, Toruń 2010. • Kozłowski K., Iluzje rewolucji: rewolucja róż, rewolucja pomarańczowa, rewolucja tulipanów, Warszawa 2011 • Kozłowski K., Rewolucja tulipanów w Kirgistanie: geneza, przebieg, następstwa, Warszawa 2009. • Legucka A., Geopolityczne uwarunkowania i konsekwencje konfliktów zbrojnych na obszarze poradzieckim, Warszawa 2013. • Materski W., Gruzja, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Zamrożone konflikty na obszarze postradzieckim: Naddniestrzańska Republika Mołdawska – geneza oraz status we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Mołdawia w stosunkach międzynarodowych. Zamrożone konflikty na obszarze postradzieckim: geneza, przebieg oraz współczesna perspektywa konfliktu o Górski Karabach. Armenia w stosunkach międzynarodowych. Konflikty na obszarze Gruzji w latach 90. XX wieku. Rewolucja róż. Polityka Gruzji w okresie prezydentury Micheila Saakaszwilego. Gruzja pod rządami Gruzińskiego Marzenia. Polityka bezpieczeństwa Ukrainy w XXI wieku. Polityki bezpieczeństwa republik nadbałtyckich w XXI wieku. Polityka bezpieczeństwa Azerbejdżanu w XXI wieku. Obszar poradziecki w percepcji polskiego społeczeństwa. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych - Wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej w prowadzonych zajęciach, - Wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej w prowadzonych zajęciach, - Wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego na zajęciach - Wizualizacja danych za pomocą wykresów |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy (przeprowadzanych fakultatywnie), - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń, systematycznego udziału w zajęciach (nieobecności muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Ponadto, niezbędnym warunkiem do otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, obejmującego treści zajęć. Kolokwium zaliczeniowe - test złożony z 12 pytań otwartych krótkiej odpowiedzi, obejmujących treści jednostek kontaktowych i treści z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. |
Uwagi: |
2 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.