Historia sztuki wczesnocrześcijańskiej i bizantyńskiej [0530-HS-S1-HSWB]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki wczesnocrześcijańskiej i bizantyńskiej [0530-HS-S1-HSWB] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:55 - 17:25
sala 144 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aneta Borowik |
Literatura: |
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2011; B. Storage, The door Panels of Santa Sabina http://www.rome101.com/Topics/Christian/Sabina/; M. Nowicka, Antyczna książka ilustrowana, Wrocław 1979; A. Różycka-Bryzek, Bizantyńskie malarstwo ikonowe, „Rocznik Muzeów Województwa Rzeszowskiego”, I, 1968; John Lowden, Early Christian and Byzantine art., 1997; S. Skrzyniarz, Hades. Recepcja, sens ideowy i przemiany obrazu pogańskiego boga w sztuce bizantyńskiej, Kraków 2002, W. Mole, Sztuka Słowian Południowych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962; Benoit Standaert, Ikona Trójcy Andrieja Rublowa, Bydgoszcz 2002; A. Różycka-Bryzek, Bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu, „Studia do Dziejów Wawelu”, III, 1968, s. 175-287; C. Mango, Historia Bizancjum, Gdańsk 2002, W. Mole, Sztuka rosyjska do 1914 roku, Warszawa-Kraków 1955. |
Zakres tematów: |
Ikonografia płaskorzeźb z drzwi kościoła Santa Sabina w Rzymie, stereotypy myślenia o sztuce bizantyńskiej, antyczna książka ilustrowana, dziedzictwo antyku w ilustratorstwie średniowiecznym, bizantyńskie malarstwo ikonowe, ikona Matki Boskiej Częstochowskiej, bizantyńsko-ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego, wczesnochrześcijańskie i bizantyńskie rzemiosło artystyczne, oddziaływanie sztuki bizantyńskiej na Włochy, sztuka bizantyńska na południu Włoch i Sycylii w XII w., tradycja bizantyńska i staroruska w twórczości Jerzego Nowosielskiego z uwzględnieniem polichromii w kościele pw. Św. Ducha w Tychach, sztuki ruska do XVI w., architektura epoki przedmongolskiej, architektura włodzimiersko-suzdalska, nowogrodzka architektura XIII-XV wieku, architektura Moskwy, moskiewskie cerkwie pomnikowe, kijowskie mozaiki i malowidła ścienne XI i XII w., malowidła w soborze Dmitrijewskim we Włodzimierzu, Nowogród i Nieriedica, ikony epoki przedmongolskiej, malarstwo ruskie od XIII do XV w., malowidła ścienne XIV w. w Nowogrodzie, ikony nowogrodzkie XIV i XV wieku, Moskwa i Rosja środkowa w XV i XVI w., ikona Trójcy i jej twórca Andrzej Rublow; sztuka Słowian Południowych: Serbia: architektura Raszki: ogólna charakterystyka i przykłady – Studenica, Mileseva, Sopocani i in., architektura serbsko-macedońska: ogólna charakterystyka i przykłady – klasztor Hilandar na górze Atos, Gracanica, Studenica, dekoracja barwna i rzeźbiarska architektury, malarstwo bułgarskie – freski z Bojany, malarstwo średniowiecznej Serbii i Macedonii Ohryda, Kurbinovo, malarstwo serbskie z XII i XIII w – Studenica, Mileseva, Sopocani, malarstwo serbskie XIV w. – Ohryda, tzw. szkoła Milutina: Studenica, Staro Nagoricino, Gracanica; Decani, ekspozycja Sztuki cerkiewnej w Muzeum Narodowym w Krakowie; bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych i zabytków in situ, opis. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach ćwiczeń student przygotowuje referat na zadany temat i prezentuje go na zajęciach. Ocena z referatu i prezentacji to jednocześnie ocena z ćwiczeń. Ocenie podlega wartość merytoryczna referatu (90%) oraz sposób prezentacji (10%). |
Uwagi: |
II semestr, Historia Sztuki, I stopnia, studia stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.