Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki wczesnocrześcijańskiej i bizantyńskiej [0530-HS-S1-HSWB] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia sztuki wczesnocrześcijańskiej i bizantyńskiej [0530-HS-S1-HSWB]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:55 - 17:25
sala 144
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aneta Borowik
Literatura:

Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2011; B. Storage, The door Panels of Santa Sabina http://www.rome101.com/Topics/Christian/Sabina/; M. Nowicka, Antyczna książka ilustrowana, Wrocław 1979; A. Różycka-Bryzek, Bizantyńskie malarstwo ikonowe, „Rocznik Muzeów Województwa Rzeszowskiego”, I, 1968; John Lowden, Early Christian and Byzantine art., 1997; S. Skrzyniarz, Hades. Recepcja, sens ideowy i przemiany obrazu pogańskiego boga w sztuce bizantyńskiej, Kraków 2002, W. Mole, Sztuka Słowian Południowych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962; Benoit Standaert, Ikona Trójcy Andrieja Rublowa, Bydgoszcz 2002; A. Różycka-Bryzek, Bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu, „Studia do Dziejów Wawelu”, III, 1968, s. 175-287; C. Mango, Historia Bizancjum, Gdańsk 2002, W. Mole, Sztuka rosyjska do 1914 roku, Warszawa-Kraków 1955.

Zakres tematów:

Ikonografia płaskorzeźb z drzwi kościoła Santa Sabina w Rzymie, stereotypy myślenia o sztuce bizantyńskiej, antyczna książka ilustrowana, dziedzictwo antyku w ilustratorstwie średniowiecznym, bizantyńskie malarstwo ikonowe, ikona Matki Boskiej Częstochowskiej, bizantyńsko-ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego, wczesnochrześcijańskie i bizantyńskie rzemiosło artystyczne, oddziaływanie sztuki bizantyńskiej na Włochy, sztuka bizantyńska na południu Włoch i Sycylii w XII w., tradycja bizantyńska i staroruska w twórczości Jerzego Nowosielskiego z uwzględnieniem polichromii w kościele pw. Św. Ducha w Tychach, sztuki ruska do XVI w., architektura epoki przedmongolskiej, architektura włodzimiersko-suzdalska, nowogrodzka architektura XIII-XV wieku, architektura Moskwy, moskiewskie cerkwie pomnikowe, kijowskie mozaiki i malowidła ścienne XI i XII w., malowidła w soborze Dmitrijewskim we Włodzimierzu, Nowogród i Nieriedica, ikony epoki przedmongolskiej, malarstwo ruskie od XIII do XV w., malowidła ścienne XIV w. w Nowogrodzie, ikony nowogrodzkie XIV i XV wieku, Moskwa i Rosja środkowa w XV i XVI w., ikona Trójcy i jej twórca Andrzej Rublow; sztuka Słowian Południowych: Serbia: architektura Raszki: ogólna charakterystyka i przykłady – Studenica, Mileseva, Sopocani i in., architektura serbsko-macedońska: ogólna charakterystyka i przykłady – klasztor Hilandar na górze Atos, Gracanica, Studenica, dekoracja barwna i rzeźbiarska architektury, malarstwo bułgarskie – freski z Bojany, malarstwo średniowiecznej Serbii i Macedonii Ohryda, Kurbinovo, malarstwo serbskie z XII i XIII w – Studenica, Mileseva, Sopocani, malarstwo serbskie XIV w. – Ohryda, tzw. szkoła Milutina: Studenica, Staro Nagoricino, Gracanica; Decani, ekspozycja Sztuki cerkiewnej w Muzeum Narodowym w Krakowie; bizantyńsko-ruskie malowidła ścienne w kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych i zabytków in situ, opis.

Metody i kryteria oceniania:

W ramach ćwiczeń student przygotowuje referat na zadany temat i prezentuje go na zajęciach. Ocena z referatu i prezentacji to jednocześnie ocena z ćwiczeń. Ocenie podlega wartość merytoryczna referatu (90%) oraz sposób prezentacji (10%).

Uwagi:

II semestr, Historia Sztuki, I stopnia, studia stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)