Awangarda między autonomią i zaangażowaniem [02-FP-S2-WZLpo18.AAZ]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Awangarda między autonomią i zaangażowaniem [02-FP-S2-WZLpo18.AAZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Baron-Milian | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wyb. H. Zaworska. Wrocław 1978. A.Wat: Poezje; Bezrobotny Lucyfer; Publicystyka; Mój wiek B. Jasieński: But w butonierce; Ziemia na lewo; Palę Paryż T. Peiper: Tędy; Nowe usta; Myśli o poezji A. Ważyk: Semafory; Dziwna historia awangardy W. Wirpsza: Wiersze wybrane; Gra znaczeń; Przerób M. Białoszewski: Obroty rzeczy, Oho K. Miłobędzka: Zbierane P. Bürger: Teoria awangardy. Kraków 2006. Głuchy brudnopis. Antologia manifestów awangard Europy Środkowej. Red. J. Kornhauser, K. Siewior. Kraków 2015. M. Shore: Kosmopolityzm, awangarda i utracona niewinność Europy Środkowej. W: tejże: Nowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2012. M. Shore: Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem. Warszawa 2009. Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Red. J. Kornhauser, M. Szumna, M. Kmiecik. Kraków 2016. Awangarda Środkowej i Wschodniej Europy – innowacja czy naśladownictwo. Red. M. Kmiecik, M. Szumna. Kraków 2015. H. Foster: Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Kraków 2012. R. Krauss: Oryginalność awangardy i inne modernistyczne mity. Gdańsk 2012. J. Ranciere: Estetyka jako polityka. Warszawa 2007. F. Jameson: Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Kraków 2011. A. Wójtowicz: Cogito i "sejsmograf podświadomości". Proza Pierwszej Awangardy. Lublin 2010. J. Orska: Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce. Kraków 2004. T. Załuski: Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji. Kraków 2008. A. Eysteinsson: Awangarda jako/czy modernizm. W: Odkrywanie modernizmu. Red. R. Nycza. Kraków 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest interdyscyplinarna i intermedialna analiza wybranych zjawisk awangardowych i neoawangardowych przez pryzmat kategorii autonomii i zaangażowania sztuki, z jednej strony problematyzująca związki estetyki i polityki, a z drugiej – ponawiająca pytania o utopijność awangardowego projektu zniesienia granic pomiędzy życiem i sztuką oraz o intencje awangardowych gestów. Podejmowane interpretacje podążą tropami pojęć autonomii i zaangażowania sztuki oraz ich konceptualizacji i projektów z nimi związanych, na jakie napotykamy w awangardowej teorii i praktyce: zarówno w literaturze (prozie i poezji), jak i w manifestach oraz innego typu wypowiedziach o charakterze metaartystycznym. W obszarze zainteresowania znajdą się zarówno historyczne ruchy awangardowe, jak i neoawangarda, dla których kategorie autonomii i zaangażowania wyznaczą pola konfrontacji projektów, programów i praktyk. Natura awangardowego gestu, wymierzanego stale w instytucje sztuki i niwelującego wszelkie w obrębie niej podziały, zmusza do rozszerzenia obszaru badawczego zainteresowania na różne dziedziny artystycznej aktywności, a kosmopolityzm awangardy sugeruje z kolei konieczność przekroczenia narodowych ram refleksji i ciągłego sytuowania polskich eksperymentów literackich na tle sztuki europejskiej, z którymi pozostawały w pośrednim lub bezpośrednim związku. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza i interpretacja tekstów literackich oraz wypowiedzi o charakterze metaartystycznym w szerokim kontekście historycznym i teoretycznym, na tle różnych dziedzin aktywności twórczej z szerokim wykorzystaniem narzędzi multimedialnych (prezentacje, aplikacje mobilne, metody interaktywne) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegały będą: przygotowanie do zajęć i lektura wskazanych tekstów, aktywny udział w ćwiczeniach, umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów oraz zjawisk literackich i artystycznych w różnych kontekstach historyczno- i teoretycznoliterackich. Zaliczenie na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 sem fil. pol. II st., w ramach "wybr. zag. lit. pol. po 1918 r." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.