Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Awangarda między autonomią i zaangażowaniem [02-FP-S2-WZLpo18.AAZ] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Awangarda między autonomią i zaangażowaniem [02-FP-S2-WZLpo18.AAZ]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 422
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Marta Baron-Milian
Literatura:

Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wyb. H. Zaworska. Wrocław 1978.

A.Wat: Poezje; Bezrobotny Lucyfer; Publicystyka; Mój wiek

B. Jasieński: But w butonierce; Ziemia na lewo; Palę Paryż

T. Peiper: Tędy; Nowe usta; Myśli o poezji

A. Ważyk: Semafory; Dziwna historia awangardy

W. Wirpsza: Wiersze wybrane; Gra znaczeń; Przerób

M. Białoszewski: Obroty rzeczy, Oho

K. Miłobędzka: Zbierane

P. Bürger: Teoria awangardy. Kraków 2006.

Głuchy brudnopis. Antologia manifestów awangard Europy Środkowej.

Red. J. Kornhauser, K. Siewior. Kraków 2015.

M. Shore: Kosmopolityzm, awangarda i utracona niewinność Europy Środkowej.

W: tejże: Nowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2012.

M. Shore: Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem. Warszawa 2009.

Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Red. J. Kornhauser,

M. Szumna, M. Kmiecik. Kraków 2016.

Awangarda Środkowej i Wschodniej Europy – innowacja czy naśladownictwo.

Red. M. Kmiecik, M. Szumna. Kraków 2015.

H. Foster: Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Kraków 2012.

R. Krauss: Oryginalność awangardy i inne modernistyczne mity. Gdańsk 2012.

J. Ranciere: Estetyka jako polityka. Warszawa 2007.

F. Jameson: Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Kraków 2011.

A. Wójtowicz: Cogito i "sejsmograf podświadomości". Proza Pierwszej Awangardy. Lublin 2010.

J. Orska: Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce. Kraków 2004.

T. Załuski: Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji. Kraków 2008.

A. Eysteinsson: Awangarda jako/czy modernizm. W: Odkrywanie modernizmu.

Red. R. Nycza. Kraków 1998.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest interdyscyplinarna i intermedialna analiza wybranych zjawisk awangardowych i neoawangardowych przez pryzmat kategorii autonomii i zaangażowania sztuki, z jednej strony problematyzująca związki estetyki i polityki, a z drugiej – ponawiająca pytania o utopijność awangardowego projektu zniesienia granic pomiędzy życiem i sztuką oraz o intencje awangardowych gestów. Podejmowane interpretacje podążą tropami pojęć autonomii i zaangażowania sztuki oraz ich konceptualizacji i projektów z nimi związanych, na jakie napotykamy w awangardowej teorii i praktyce: zarówno w literaturze (prozie i poezji), jak i w manifestach oraz innego typu wypowiedziach o charakterze metaartystycznym.

W obszarze zainteresowania znajdą się zarówno historyczne ruchy awangardowe, jak i neoawangarda, dla których kategorie autonomii i zaangażowania wyznaczą pola konfrontacji projektów, programów i praktyk. Natura awangardowego gestu, wymierzanego stale

w instytucje sztuki i niwelującego wszelkie w obrębie niej podziały, zmusza do rozszerzenia obszaru badawczego zainteresowania na różne dziedziny artystycznej aktywności, a kosmopolityzm awangardy sugeruje z kolei konieczność przekroczenia narodowych ram refleksji i ciągłego sytuowania polskich eksperymentów literackich na tle sztuki europejskiej, z którymi pozostawały w pośrednim lub bezpośrednim związku.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja tekstów literackich oraz wypowiedzi o charakterze metaartystycznym w szerokim kontekście historycznym i teoretycznym, na tle różnych dziedzin aktywności twórczej z szerokim wykorzystaniem narzędzi multimedialnych (prezentacje, aplikacje mobilne, metody interaktywne)

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegały będą: przygotowanie do zajęć i lektura wskazanych tekstów, aktywny udział w ćwiczeniach, umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów oraz zjawisk literackich i artystycznych w różnych kontekstach historyczno- i teoretycznoliterackich.

Zaliczenie na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium.

Uwagi:

2 sem fil. pol. II st., w ramach "wybr. zag. lit. pol. po 1918 r."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)