Antropologia czytania [02-FP-S2-PL-AC]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia czytania [02-FP-S2-PL-AC] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Baron-Milian | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Andrzej Skrendo: Recepcja literatury: przedmiot, zakresy, cele badań. Komentarz do tytułu i postscriptum Anne Fadiman: Ex libris. Wyznania czytelnika Antoine Compagnone: Odbiorca. W: tegoż: Demon teorii Dariusz Nowacki: Zawód: czytelnik Elisabeth Long: O społecznej naturze czytania Grzegorz Jankowicz i in.: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań Grzegorz Jankowicz i in.: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik Jacques Ranciere: Estetyka jako polityka Krystyna Koziołek: Haute lecture albo książka w modzie Maciej Maryl: Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne Maciej Maryl: Interpretator czy czytelnik? Projekt badań empirycznych nad stylami odbioru Maciej Maryl: Technologie literatury – wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich Maciej Tramer: Literatura i skandal na przykładzie dwudziestolecia międzywojennego Maja Staśko: Nie czytasz? Idę z tobą do łóżka Michał Głowiński: Świadectwa i style odbioru Michał Paweł Markowski: Życie na miarę literatury Michel de Certeau: Czytanie jako kłusownictwo. W: tegoż: Wynaleźć codzienność Michel de Montaigne: O trzech rodzajach obcowania. W: tegoż: Próby Mody w kulturze i literaturze popularnej. Red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska Pierre Bourdieu: Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego Piotr Michałowski: Strategie skandalu i stereotypy odbioru Rita Felski: Rozpoznanie; Oczarowanie; Wiedza; Szok. W: tejże: Literatura w użyciu Roland Barthes: Przyjemność tekstu Ryszard Koziołek: Dobrze się myśli literaturą Ryszard Koziołek: Zapomniane radości czytania Ryszard Koziołek: Znakowanie trawy albo praktyki filologii Wybrane teksty literackie poetyckie, prozatorskie i eseistyczne literatury polskiej i światowej XX i XXI wieku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach zajęć poruszone zostaną problemy z zakresu socjologii, etyki, ekonomii oraz estetycznych aspektów lektury. Tematyka zajęć Czytanie przyjemne i nieprzyjemne Literatura nie jest pisana dla literaturoznawców. Czytelnik fachowy i niefachowy Samotny czytelnik czy wspólnota czytających? Formy zaangażowania w tekst literacki Jak działa literatura? Cz. I: Oczarowania i skandale Jak działa literatura? Cz. II: Wiedza i niewiedza Jak działa literatura? Cz. III: Estetyka jako polityka Stereotypy czytania Klasowy charakter czytania Czytanie dobre i złe. Etyka lektury Modne czy popularne? O modach literackich Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka – promocja czytelnictwa Czytelnik-konsument i niewidzialna ręka rynku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium, analiza tekstów o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, interpretacja tekstów literackich, metody interaktywne, prezentacje multimedialne, praca w grupach metodą projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: 1) pracy pisemnej – eseju na temat związany z problematyką zajęć; 2) stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium, weryfikowanych na bieżąco |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
4 sem. fil. pol. II st., opcja w ramach przedm. literaturozn. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.