Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia czytania [02-FP-S2-PL-AC] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologia czytania [02-FP-S2-PL-AC]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 010
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Marta Baron-Milian
Literatura:

Andrzej Skrendo: Recepcja literatury: przedmiot, zakresy, cele badań. Komentarz do tytułu i postscriptum

Anne Fadiman: Ex libris. Wyznania czytelnika

Antoine Compagnone: Odbiorca. W: tegoż: Demon teorii

Dariusz Nowacki: Zawód: czytelnik

Elisabeth Long: O społecznej naturze czytania

Grzegorz Jankowicz i in.: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań

Grzegorz Jankowicz i in.: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik

Jacques Ranciere: Estetyka jako polityka

Krystyna Koziołek: Haute lecture albo książka w modzie

Maciej Maryl: Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne

Maciej Maryl: Interpretator czy czytelnik? Projekt badań empirycznych nad stylami odbioru

Maciej Maryl: Technologie literatury – wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich

Maciej Tramer: Literatura i skandal na przykładzie dwudziestolecia międzywojennego

Maja Staśko: Nie czytasz? Idę z tobą do łóżka

Michał Głowiński: Świadectwa i style odbioru

Michał Paweł Markowski: Życie na miarę literatury

Michel de Certeau: Czytanie jako kłusownictwo. W: tegoż: Wynaleźć codzienność

Michel de Montaigne: O trzech rodzajach obcowania. W: tegoż: Próby

Mody w kulturze i literaturze popularnej. Red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska

Pierre Bourdieu: Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego

Piotr Michałowski: Strategie skandalu i stereotypy odbioru

Rita Felski: Rozpoznanie; Oczarowanie; Wiedza; Szok. W: tejże: Literatura w użyciu

Roland Barthes: Przyjemność tekstu

Ryszard Koziołek: Dobrze się myśli literaturą

Ryszard Koziołek: Zapomniane radości czytania

Ryszard Koziołek: Znakowanie trawy albo praktyki filologii

Wybrane teksty literackie poetyckie, prozatorskie i eseistyczne literatury polskiej i światowej XX i XXI wieku

Zakres tematów:

W ramach zajęć poruszone zostaną problemy z zakresu socjologii, etyki, ekonomii oraz estetycznych aspektów lektury.

Tematyka zajęć

Czytanie przyjemne i nieprzyjemne

Literatura nie jest pisana dla literaturoznawców. Czytelnik fachowy i niefachowy

Samotny czytelnik czy wspólnota czytających?

Formy zaangażowania w tekst literacki

Jak działa literatura? Cz. I: Oczarowania i skandale

Jak działa literatura? Cz. II: Wiedza i niewiedza

Jak działa literatura? Cz. III: Estetyka jako polityka

Stereotypy czytania

Klasowy charakter czytania

Czytanie dobre i złe. Etyka lektury

Modne czy popularne? O modach literackich

Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka – promocja czytelnictwa

Czytelnik-konsument i niewidzialna ręka rynku

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium, analiza tekstów o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, interpretacja tekstów literackich, metody interaktywne, prezentacje multimedialne, praca w grupach metodą projektu

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie: 1) pracy pisemnej – eseju na temat związany z problematyką zajęć; 2) stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium, weryfikowanych na bieżąco

Uwagi:

4 sem. fil. pol. II st., opcja w ramach przedm. literaturozn.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)