Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [06-PS-SM-014]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [06-PS-SM-014] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Kołodziej-Zaleska |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bee, H.. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka. 2. Brzezińska, A.I., Apelt, K. i Źiółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, GWP: Sopot. 3. Przetacznik-Gierowska, M. i Tyszkowa, M. (2006), Psychologia rozwoju człowieka., t: 1: Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Schaffer, H.R. i Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. 6. Trempała, J. (red.) (2012). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Birch, A. i Malim, T. (2002). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: PWN. 2. Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". 4. Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000)., Psychologia rozwoju, [w:]: J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk, GWP. 5. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J.(red.) (2008), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2004), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3: Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa: PWN. 7. Oleś, P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa: PWN. 8. Przetacznik-Gierkowska, M. i Makiełło-Jarża, G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP. 9. Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. 10. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 11. Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 12. Stuart-Hamilton, I. (2006), Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. 13. Turner, J.S. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka, Warszawa: WSIP. 14. Vasta, R., Haith, M.M. i Scott A. M. (2001). Psychologia dziecka, Warszawa: WSIP. |
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka: pojęcie rozwoju, zmiana a rozwój, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój. Dynamika zmian. Genetyka, dziedziczność a środowisko.Metody badawcze w psychologii rozwojowej. Strategie badań nad rozwojem, aspekty etyczne badań z udziałem dzieci i osób dorosłych. Teorie rozwoju człowieka. Modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych. Periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym. Naturalnie trudne okresy w rozwoju człowieka. Kryzysy rozwojowe Poszczególne fazy rozwoju człowieka: Okres prenatalny. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy. Wczesne dzieciństwo Okres przedszkolny. Średnie dzieciństwo. Okres szkolny. Późne dzieciństwo. Adolescencja. Okres dorastania. Wczesna dorosłość. Średnia dorosłość. Późna dorosłość. Starzenie się i starość. Śmierć i żałoba. |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące: mapy myśli, burza mózgów; metody podające: wykład, pogadanka; metody interaktywne: dyskusja, aranżowane sytuacje komunikacyjne i scenki sytuacyjne; praca w oparciu o studia przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kolokwiów cząstkowych i kolokwium z całości materiału Praca zaliczeniowa w formie studium przypadku Aktyna obecność na zajęciach STUDIA PRZYPADKU: Przygotowanie studium przypadku z wybranego okresu rozwojowego. Prezentacja podczas zajęć (maksymalnie 15 minut plus dyskusja). Uatrakcyjnienie przekazu: np. zdjęcia, filmiki, wytwory typu rysunek, kartka z pamiętnika. Oddanie prowadzącemu formy pisemnej. Praca grupowa. Studium koncentruje się wokół zagadnień rozwojowych (nie klinicznych), powstaje w oparciu o „poszerzoną” literaturę z zakresu psychologii rozwojowej, stanowi swego rodzaju „próbę odnalezienia”, egzemplifikacji cech, procesów, mechanizmów rozwojowych, o których piszą badacze rozwoju człowieka, w codziennym życiu. Dowolność formułowania tematu. Przykładowe tematy: - Kobieta spodziewająca się dziecka: lęki obawy, nadzieje, oczekiwania (lub Mężczyzna oczekujący narodzin swojego dziecka) - Adaptacja noworodka do życia - Znaczenie odruchów w okresie niemowlęcym - Znaczenie przywiązania w okresie poniemowlęcym - Rozwój poznawczy dziecka w okresie przedszkolnym - Relacje rówieśnicze w okresie szkolnym - Problemy z tożsamością u adolescenta - Wkraczanie w dorosłość: specyfika zadań (dorosły dwudziestolatek?) - Kryzys wieku średniego - Życie rodzinne w okresie dorosłości - Okres starości a rozwój - Radzenie sobie ze starością, ze śmiercią KOLOKWIA Co tydzień kolokwia z tematyki przewidzianej na dane zajęcia tzw. „wejściówki” (3 proste pytania, opisowe), nie ma możliwości ich poprawiania Pod koniec semestru kolokwium z całości materiału Ocena z kolokwiów (50% oceny stanowi ocena z całościowego kolokwium i 50% oceny z cotygodniowych kolokwiów/”wejściówek”) OCENA KOŃCOWA Kolokwia i studium przypadku (po 50% oceny końcowej) NIEOBECNOŚCI Dwie nieobecności w czasie semestru (nie w dniu prezentacji studium przypadku) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.