Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025] semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 206
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Langer
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych

Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-435

Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajowska- Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS.

NEO-PI-R

Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP.

Szarota P. (2008). Wielka Piątka - stare problemy, nowe wątpliwości. Roczniki Psychologiczne, 9 (1), 127-138.

Cieciuch J., Łaguna M. (2014). Wielka Piątka i nie tylko. Cechy osobowości i ich pomiar. Roczniki Psychologiczne, 17(2), 239-247.

Jankowski T., Oleś M., Bąk W., Oleś P. (2009). Przydatność Inwentarza NEO-PI-R w diagnozie indywidualnej

* Strelau J.(2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP..

*Hornowska E. i in. (2003), Podstawowe metody badawcze, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk:GWP, s. 469-490 (Kwestionariusze osobowości)

GHQ

Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida

Goldberga: GHQ – 12 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga.

Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy.

STAI

Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP.

Inteligencja:

Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP.

Hornowska E. (2004). Skale Inteligencji dla dorosłych D. Wechslera WAIS-R oraz WAIS-III. Warszawa Wyd. Naukowe SCHOLAR.

Organika:

Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP.

Jaworowska A. (2007). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Polska normalizacja. Warszawa: PTP.

Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP.

Stańczak J. (2010). MMSE. Polska Normalizacja. Warszawa: PTP.

Pąchalska M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa: PWN. str. 135-150, 261-265, 285-303, 311-333, 357-372.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Chang, L., Connelly, B. S., & Geeza, A. A. (2012). Separating method factors and higher order traits of the Big Five: A meta-analytic multitrait–multimethod approach. Journal of personality and social psychology, 102(2), 408.

Conard, M. A. (2006). Aptitude is not enough: How personality and behavior predict academic performance. Journal of Research in Personality, 40(3), 339-346.

DeYoung, C. G., Grazioplene, R. G., & Peterson, J. B. (2012). From madness to genius: The Openness/Intellect trait domain as a paradoxical simplex. Journal of Research in Personality, 46(1), 63-78.

Drus, M., Kozbelt, A., & Hughes, R. R. (2014). Creativity, psychopathology, and emotion processing: A liberal response bias for remembering negative information is associated with higher creativity. Creativity Research Journal, 26(3), 251-262.

Fincher, C. L., & Thornhill, R. (2017). Pathogen-Stress Theory. In Encyclopedia of Personality and Individual Differences (pp. 1-5). Springer International Publishing.

Gottfredson, L. S. (2003). Dissecting practical intelligence theory: Its claims and evidence. Intelligence, 31(4), 343-397.

Hirsh, J. B., DeYoung, C. G., Xu, X., & Peterson, J. B. (2010). Compassionate liberals and polite conservatives: Associations of agreeableness with political ideology and moral values. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(5), 655-664.

Lilienfeld, S. O. (2010). Can psychology become a science?. Personality and individual differences, 49(4), 281-288.

Lippa, R. A. (2010). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of sexual behavior, 39(3), 619-636.

Peterson, J. B., Smith, K. W., & Carson, S. (2002). Openness and extraversion are associated with reduced latent inhibition: Replication and commentary. Personality and Individual Differences, 33(7), 1137-1147.

Riccelli, R., Toschi, N., Nigro, S., Terracciano, A., & Passamonti, L. (2017). Surface-based morphometry reveals the neuroanatomical basis of the five-factor model of personality. Social cognitive and affective neuroscience, 12(4), 671-684.

Schaller, M., & Park, J. H. (2011). The behavioral immune system (and why it matters). Current Directions in Psychological Science, 20(2), 99-103.

Schulte, M. J., Ree, M. J., & Carretta, T. R. (2004). Emotional intelligence: Not much more than g and personality. Personality and individual differences, 37(5), 1059-1068.

Strenze, T. (2007). Intelligence and socioeconomic success: A meta-analytic review of longitudinal research. Intelligence, 35(5), 401-426.

Vecchione, M., Alessandri, G., Barbaranelli, C., & Caprara, G. (2012). Gender differences in the Big Five personality development: A longitudinal investigation from late adolescence to emerging adulthood. Personality and Individual Differences, 53(6), 740-746.

Wacker, J., Chavanon, M. L., & Stemmler, G. (2006). Investigating the dopaminergic basis of extraversion in humans: A multilevel approach. Journal of personality and social psychology, 91(1), 171.

Zakres tematów:

Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. Podanie terminu kolokwium i terminu złożenia pracy zaliczeniowej 05.10

Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych 12.10

Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec 19.10

Charakterystyka pięcioczynnikowego modelu osobowości (PMO). Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R. Charakterystyka czynników osobowości i ich składowych. Charakterystyka właściwości psychometrycznych polskiej wersji Inwentarza NEO-PI-R Costy i R. McRae w adaptacji J.Siuty. Obliczanie i interpretacja wyników uzyskanych drogą badania NEO-PI-R. Interpretacja profilu.

NEO-PI-R Costy i Mc Crae. Technika przeprowadzenia badań i interpretacja wyników

26.10; 09.11; 16.11

Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusze Goldberga w zastosowaniu klinicznym. Interpretacja wyników 23.11

Diagnoza organicznych uszkodzeń mózgu.

a. Charakterystyka ogniskowych zaburzeń mózgu oraz deficytów organicznych. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych 30.11.

b. Mini Mental oraz Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów 21.12; 04.01.

Kolokwium i omówienie prac zaliczeniowych 11.01

Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych.

Podstawy teoretyczne i psychometryczne Skali. Sposób badania, ocena odpowiedzi, sposoby obliczania wyników i ich analiza

18.01; 25.01.; 01.02

Zaliczenia 01.02.2019

UWAGI: Termin złożenia pracy zaliczeniowej 21.12.2018.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wyjaśnienie, instruktaż, analiza literatury;

Metody poszukujące - dyskusja moderowana na temat teoretycznych podstaw metod diagnostycznych, zakresu ich zastosowania,

interpretacji i informowania osób o wynikach badania;

Ćwiczenia praktyczne - praca w małych grupach lub w parach z zakresu posługiwania się wybranymi testami;

Praca indywidualna (studiowanie literatury przedmiotu, wykonanie pracy zaliczeniowej)

Metody i kryteria oceniania:

TEST:

Wiedza na temat poznanych metod diagnostycznych oraz umiejętność krytycznej oceny ich przydatności w badaniach

psychologicznych.

Rozeznanie w prawidłowościach procesu diagnostycznego, świadomość ważności socjokulturowych wpływów na proces diagnostyczny,

znajomość różnych metod adaptacji narzędzi diagnostycznych oraz znajomość standardów metodologicznych w diagnozie.

PRACA ZALICZENIOWA:

Umiejętność nawiązania kontaktu z badaną osobą oraz poinformowania jej o procedurze badania i jego celu oraz przeprowadzenia

badania za pomocą wybranej metody, zgodnie z jej instrukcją. Umiejętność obliczenia oraz zinterpretowania wyników uzyskanych drogą

badania wybraną metodą, a także oceny wartości uzyskanych wyników pomiaru oraz wpisania ich w szerszy kontekst informacji o

osobie badanej (a pozyskanych np. drogą wywiadu lub obserwacji).

Umiejętność sporządzenia syntetycznego raportu z badania. Umiejętność przekazania osobie badanej lub zainteresowanym instytucjom

wyników badania.

TEST:

KRYTERIA OCENY:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI:

Test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat poznanych

metod diagnostycznych. Test przeprowadzony zostanie w terminie podanym przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

PRACA ZALICZENIOWA - KRYTERIA OCENY:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI:

Praca zaliczeniowa będzie polegała na zebraniu od osoby badanej informacji za pomocą wywiadu, obserwacji i poznanej na zajęciach

metody kwestionariuszowej (NEO-PI-R) oraz opracowaniu w oparciu o zebrane dane raportu z badania zawierającego: dane

wstępne, dane biograficzne, opis sytuacji badania i zachowania się w jego trakcie osoby badanej, dane o jej środowisku życia i

działania, opis warunków badania i ich potencjalnego wpływu na wyniki, mocnych i słabych stron osoby badanej, przedstawienie

rezultatów badań zebranych wybraną metodą wraz z ich interpretacją i próbą ich odniesienia do szerszego kontekstu jej funkcjonowania.

Każda praca będzie omawiana indywidualnie ze studentem pod kątem problemów warsztatowych i etycznych związanych z

przeprowadzonym badaniem.

Weryfikację przeprowadzają prowadzący poszczególne grupy laboratoryjne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)