Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025] semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 341/341A
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Mateusiak
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

TEORIA I PRAKTYKA STOSOWANIA TESTÓW PSYCHOLOGICZNYCH

Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-435.

Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajowska- Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS.

NEO-PI-R

Szarota P. (2008). Wielka Piątka - stare problemy, nowe wątpliwości. Roczniki Psychologiczne, 9 (1), 127-138.

Cieciuch J., Łaguna M. (2014). Wielka Piątka i nie tylko. Cechy osobowości i ich pomiar. Roczniki Psychologiczne, 17(2), 239-247.

Jankowski T., Oleś M., Bąk W., Oleś P. (2009). Przydatność Inwentarza NEO-PI-R w diagnozie indywidualnej. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/265552707_Przydatnosc_Inwentarza_NEO-PI-R_w_diagnozie_indywidualnej

Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R P. Costy i R. McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Warszawa: PTP.

GHQ

Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy.

STAI:

Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP.

INTELIGENCJA:

Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP.

Hornowska E. (2004). Skale Inteligencji dla dorosłych D. Wechslera WAIS-R oraz WAIS-III. Warszawa Wyd. Naukowe SCHOLAR.

ORGANIKA:

Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP.

Jaworowska A. (2007). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Polska normalizacja. Warszawa: PTP.

Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP.

Stańczak J. (2010). MMSE. Polska Normalizacja. Warszawa: PTP.

Pąchalska M. (2007). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa: PWN. str. 135-150, 261-265, 285-303, 311-333, 357-372.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

TEORIA I PRAKTYKA STOSOWANIA TESTÓW PSYCHOLOGICZNYCH

Messick, S. (2007). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: Brzeziński J. (red.) . Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP

Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk. GWP, 2007.

Mateusiak J., Gwozdecka-Wolniaszek E., Januszek M.(2001). Kręte ścieżki pomiaru zdrowia: prace nad konstrukcją kwestionariusza w: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak. Psychologia zdrowia. Konteksty i pogranicza. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Groth-Marnat, G. Horvath, L.S. (2006). The Psychological Report: A Review of Current Controversies. Journal of Clinical Psychology, 62(1), 73-81.

OSOBOWOŚĆ:

Pervin L. A., John O. P. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 265-311.

Strelau J.(2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP..

Hornowska E. i in. (2003), Podstawowe metody badawcze, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 469-490 (Kwestionariusze osobowości)

Mateusiak J. (2011). Indywidualne korelaty „dobrego” zdrowia. Chowanna, 56 (70), T.1 (40),ss. 103-126.

Strus W., Cieciuch J. (2014). Poza Wielką Piątkę – przegląd nowych modeli struktury osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 19(1), s. 17-49.

Chang, L., Connelly, B. S., & Geeza, A. A. (2012). Separating method factors and higher order traits of the Big Five: A meta-analytic multitrait–multimethod approach. Journal of Personality and Social Psychology, 102(2), 408.

Lippa, R. A. (2010). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of Sexual Behavior, 39(3), 619-636.

INTELIGENCJA:

Matczak A. (2000). Testy inteligencji i zdolności. W: W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 448-469.

Rajska-Kulik I. (2006). Zastosowanie Skali Inteligencji Wechslera dla Dorosłych WAIS-R (PL) w klinicznej diagnozie zaburzeń depresyjnych i organicznych uszkodzeń mózgu, W: J. Stanik (red.) Wybrane metody diagnozy klinicznej i sądowej. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Strenze, T. (2007). Intelligence and socioeconomic success: A meta-analytic review of longitudinal research. Intelligence, 35(5), 401-426.

ORGANIKA:

Herzyk A. (2006). Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna, W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna tom 2, Warszawa: PWN, s. 183-201.

Walsh K. (2000): Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

Tematy realizowane będą według następującej kolejności:

Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia (04.10.18)

Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych (11.10.18)

Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (18.10., 25.10., 08.11.18).

Charakterystyka pięcioczynnikowego modelu osobowości (PMO).Charakterystyka czynników osobowości i ich składowych. Charakterystyka właściwości psychometrycznych polskiej wersji Inwentarza NEO-PI-R Costy i R. McRae w adaptacji J.Siuty. Technika przeprowadzania badania. Obliczanie i interpretacja wyników uzyskanych drogą badania NEO-PI-R.

Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych (15.11.,22.11.,29.11., 20.12.18)

Podstawy teoretyczne i psychometryczne Skali. Sposób badania, ocena odpowiedzi, sposoby obliczania wyników i ich analiza.

Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec (02.01.19)

Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). Kwestionariusze Goldberga w zastosowaniu klinicznym. Interpretacja wyników (10.01.19)

Kolokwium i omówienie prac zaliczeniowych (17.01.19)

Diagnoza organicznych uszkodzeń mózgu

a. Charakterystyka ogniskowych zaburzeń mózgu oraz deficytów organicznych. Patomechanizm powstawania zaburzeń ogólnomózgowych (24.01.19)

b. Mini Mental oraz Test Pamięci Wzrokowej Bentona- założenia teoretyczne, technika przeprowadzania badań, ocena i interpretacja testów (31.01.19)

Zaliczenia (31.01.19)

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wyjaśnienie, instruktaż, analiza literatury;

Metody poszukujące - dyskusja moderowana na temat teoretycznych podstaw metod diagnostycznych, zakresu ich zastosowania, interpretacji i informowania osób o wynikach badania;

Ćwiczenia praktyczne - praca w małych grupach lub w parach z zakresu posługiwania się wybranymi testami;

Praca indywidualna (studiowanie literatury przedmiotu, wykonanie pracy zaliczeniowej)

Metody i kryteria oceniania:

TEST

Wiedza na temat poznanych metod diagnostycznych oraz umiejętność krytycznej oceny ich przydatności w badaniach psychologicznych.

Rozeznanie w prawidłowościach procesu diagnostycznego, świadomość ważności socjokulturowych wpływów na proces diagnostyczny, znajomość różnych metod adaptacji narzędzi diagnostycznych oraz znajomość standardów metodologicznych w diagnozie.

PRACA ZALICZENIOWA

Umiejętność nawiązania kontaktu z badaną osobą oraz poinformowania jej o procedurze badania i jego celu oraz przeprowadzenia badania za pomocą wybranej metody, zgodnie z jej instrukcją. Umiejętność obliczenia oraz zinterpretowania wyników uzyskanych drogą badania wybraną metodą, a także oceny wartości uzyskanych wyników pomiaru oraz wpisania ich w szerszy kontekst informacji o osobie badanej (a pozyskanych np. drogą wywiadu lub obserwacji).

Umiejętność sporządzenia syntetycznego raportu z badania. Umiejętność przekazania osobie badanej lub zainteresowanym instytucjom wyników badania.

TEST

KRYTERIA OCENY:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI:

Test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat poznanych metod diagnostycznych. Test przeprowadzony zostanie w terminie podanym przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

PRACA ZALICZENIOWA:

KRYTERIA OCENY:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI:

Praca zaliczeniowa będzie polegała na zebraniu od osoby badanej informacji za pomocą wywiadu, obserwacji i poznanej na zajęciach metody kwestionariuszowej (np. NEO-PI-R, STAI) oraz opracowaniu w oparciu o zebrane dane raportu z badania zawierającego: dane wstępne, dane biograficzne, opis sytuacji badania i zachowania się w jego trakcie osoby badanej, dane o jej środowisku życia i działania, opis warunków badania i ich potencjalnego wpływu na wyniki, mocnych i słabych stron osoby badanej, przedstawienie rezultatów badań zebranych wybraną metodą wraz z ich interpretacją i próbą ich odniesienia do szerszego kontekstu jej funkcjonowania.

Każda praca będzie omawiana indywidualnie ze studentem pod kątem problemów warsztatowych i etycznych związanych z przeprowadzonym badaniem.

Uwagi:

Termin złożenia pracy zaliczeniowej: 29.11.2018 r.

Termin kolokwium: 27.01.2018 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)