SPS_M09_Psychologia resocjalizacyjna [06-PS-SM-272]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | SPS_M09_Psychologia resocjalizacyjna [06-PS-SM-272] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (parzyste), 15:15 - 16:45
sala 204 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 17:00 - 18:30
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Wiola Friedrich-Pyrak |
Literatura: |
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (k.k.w.) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Ustawa z dnia 22 listopada 2013 o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu przyjmowania dzieci matek pozbawionych wolności do domów dla matki i dziecka przy wskazanych zakładach karnych oraz szczegółowych zasad organizowania i działania tych placówek Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie warunków bytowych osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych Instrukcja Dyrektora Generalnego Służby Więziennej w sprawie zapobiegania samobójstwom osób pozbawionych wolności Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie zasad organizacji i warunków przeprowadzania badań psychologicznych i psychiatrycznych w ośrodkach diagnostycznych B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1,2, Warszawa 2007, PWN, M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne Psychologia resocjalizacyjna – jej historia, pojęcie, zadania. Podstawy prawne resocjalizacji. Formy resocjalizacji. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1, Warszawa 2007, PWN, s. 318- 325; 358- 360; 375- 379 (Kara kryminalna i kara pozbawienia wolności; Szanse resocjalizacji penitencjarnej) M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze (Kara kryminalna i kara pozbawienia wolności) I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL (System obowiązujących sankcji, s. 24) K.k.w. Współczesne nurty w resocjalizacji; modele resocjalizacji w różnych krajach (z uwzględnieniem kary śmierci). Resocjalizacja i jej efektywność B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1, Warszawa 2007, PWN, (Resocjalizacja jako przedmiot badań interdyscyplinarnych- wybrane zagadnienia; Współczesne systemy resocjalizacyjne- wybrane zagadnienia) I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL (Pozytywne efekty kary pozbawienia wolności) K.k.w. Instytucja więzienia jako instytucja totalna. Warunki materialno- bytowe. Typologie zakładów karnych, klasyfikacja osadzonych. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1, Warszawa 2007, PWN, s. 326- 344 (Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna) M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze (Narodziny i rozwój instytucji więziennej) I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL (Wykonywanie kary pozbawienia wolności, s. 67) K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie warunków bytowych osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych Personel więzienny i jego funkcje ze szczególnym uwzględnieniem psychologa więziennego. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.2, Warszawa 2007, PWN, s. 217- 247 (Rola i zadania kadry) M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze, s. 252- 263 (Personel więzienny; Więźniowie i funkcjonariusze więzienni) I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL (rozdział 3. Zadania psychologa w systemie penitencjarnym) K.k.w. Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych ZAGADNIENIA: Jakie Kategorie personelu można wyróżnić w strukturze organizacyjnej zk i za co każdy dział odpowiada? Jakie organy postępowania wykonawczego można wyróżnić. Określ hierarchię struktury organizacyjnej zk. Jakie są zadania SW. Czym zajmuje się jednostka medycyny pracy SW. Co stanowi podstawę prowadzenia oddziaływań penitencjarnych i terapeutycznych osadzonych? Co oznacza, iż sw ma paramilitarny charakter? Wymień cechy pożądane u funkcjonariusza SW (wg H. Machela). Jakie funkcje realizują administracje zk. Na czym polegają oddziaływania penitencjarne. Jakie formy oddziaływań penitencjarnych i terapeutycznych można wyróżnić. Jakiego rodzaju rozmowy przeprowadza się z osadzonymi. Na czym polegają oddziaływania psychologiczne prowadzone na terenie zk i aś. Co powinna zawierać podstawowa opinia psychologiczna. Kiedy sporządza się opinie psychologiczne o skazanym. Czym charakteryzuje się prowadzenie oddziaływań terapeutycznych. Czym zajmują się wychowawcy działów penitencjarnych. Jakie są zadania i obowiązki psychologa w zk? Kto może zostać psychologiem w sw Psychologiczne aspekty praktyki resocjalizacyjnej - płaszczyzny oddziaływań, uwarunkowania skuteczności resocjalizacji. Czynniki wspierające i utrudniające resocjalizację. I. Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Lublin 2007, wyd. KUL (Zadania psychologa w systemie penitencjarnym) K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych Klasyfikacja osadzonych. Badania osobopoznawcze. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze, s. 198- 210 (Zróżnicowanie społeczności więźniów) B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1, Warszawa 2007, PWN, s. 361- 396 (Kategorie klasyfikacyjne skazanych) K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych Opinie psychologiczne i orzeczenia psychologiczno- penitencjarne. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze, s. 135- 153 (Diagnoza psychologiczna i ekspertyza psychologiczna); s. 159- 166 (Wybrane psychologiczne metody diagnostyczne) K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Zarządzenie nr 19 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie zasad organizacji i warunków przeprowadzania badań psychologicznych i psychiatrycznych w ośrodkach diagnostycznych Pobyt w zakładzie karnym jako sytuacja trudna na przykładzie filmu. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1, Warszawa 2007, PWN, s. 345- 356 (Podkultura więzienna jako bariera resocjalizacji) M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze, s. 211- 231 (Przystosowanie się człowieka do środowiska więziennego i psychologiczne następstwa izolacji); s. 274- 310 (Izolacja więzienna i poza więzienne formy izolacji jako sytuacje trudne; Podkultura więzienna i jej przejawy, s.232) K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.2, Warszawa 2007, PWN, s. 81- 122 (Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej) Ustawa o kuratorach sądowych Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych K.k.w. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Sprawcy nieletni, młodociani Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich. K.k.w. Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- Osadzeni uzależnieni od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz sytuacja sprawców przestępstw z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi, upośledzeni umysłowo. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.2, Warszawa 2007, PWN, (Uzależnienia - alkoholizm, narkomania, palenie tytoniu. Profilaktyka, terapia i resocjalizacja) K.k.w. Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- osadzeni zagrożeni ryzykiem samobójstwa. Instrukcja Dyrektora Generalnego Służby Więziennej w sprawie zapobiegania samobójstwom osób pozbawionych wolności K.k.w. Resocjalizacja w sytuacjach szczególnych- sprawcy przestępstw seksualnych Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym K.k.w. Odmienności w wykonywaniu kary pozbawienia wolności wobec kobiet w obowiązującym ustawodawstwie polskim (skazanych kobiet wychowujących dzieci) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu przyjmowania dzieci matek pozbawionych wolności do domów dla matki i dziecka przy wskazanych zakładach karnych oraz szczegółowych zasad organizowania i działania tych placówek K.k.w. Kolokwium zaliczeniowe Zajęcia zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, praca własna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: - rygorowe na podstawie obecności (nie mniej niż 80% frekwencja), - prac zaliczeniowych - pracy na zajęciach - oraz kolokwium zaliczeniowego. Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. - 51-59% - ocena dostateczna (3,0); - 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); - 80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0). Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dnia ostatnich zajęć. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. |
Uwagi: |
Uwagi: Studenci nie mają możliwości kopiowania, fotografowania i obróbki prezentowanych na zajęciach materiałów bez wyraźniej zgody prowadzącego. Podana literatura jest literaturą przykładową kolejność omawianych treści może ulec zmianie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.