SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta [06-PS-NM-235]
semestr letni 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta [06-PS-NM-235] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 19:30 - 21:00
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Pyszkowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Pomiar psychologicznych aspektów zdrowia i choroby. i. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość – stres a zdrowie. Difin. Rozdział 1. ii. Sęk, H., Kaczmarek, Ł. (2009). Żyć z godnością w zdrowiu i w chorobie. Czasopismo Psychologiczne, Tom 15, Nr 2, 2009, 7–17. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/216101460_Zyc_z_godnoscia_w_zdrowiu_i_chorobie_Living_with_dignity_in_good_health_and_ill-health 2. Prozdrowotne poczucie własnej skuteczności i umiejscowienia kontroli zdrowia. / prężności. a. Psycholog zdrowia jako badacz: i. Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa. Podrozdziały: Wielowymiara Skala Umiejscowienia Kontroli Zdrowia – MHLC. ii. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Skala pomiaru prężności–SPP-25. Nowiny Psychologiczne, 39-55. Dostęp: https://www.researchgate.net/profile/Zygfryd_Juczynski/publication/284689565_Skala_pomiaru_preznosci/links/565c2def08ae4988a7bb63b1/Skala-pomiaru-preznosci.pdf . b. Psycholog zdrowia jako diagnosta: i. Sęk, H., Kaczmarek, Ł. D., Ziarko, M., Pietrzykowska, E., Lewicka, J. (2012). Sprężystość psychiczna a dobrostan w chorobie przewlekłej – mediująca rola podmiotowego umocnienia i radzenia sobie. Polskie Forum Psychologiczne, tom 17, 2 (12), 327-343. Dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/1070 . ii. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość – stres a zdrowie. Difin. Rozdział 4. 3. Optymizm i nadzieja a zdrowie. a. Psycholog zdrowia jako badacz: i. Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa. Podrozdział: Test Orientacji Życiowej – LOT-R. ii. Trzebiński J., Zięba M. Kwestionariusz-BHI-R oraz Wlasciwosci-psychometryczne-kwestionariusza-BHI-R.-Wstepny-raport-z-badan-walidacyjnych. b. Psycholog zdrowia jako diagnosta: i. Wirga, M., Stępniewska-Gębik, H. (2018). Healthy parental hope in the face of child’s cancer – the role of non-attachment to outcome. Psychoonkologia, 21(4), 135-141. Dostęp: https://www.termedia.pl/Zdrowa-nadzieja-rodzica-w-sytuacji-choroby-nowotworowej-dziecka-rola-nieprzywiazywania-do-rezultatu,63,33447,1,0.html ii. Harris, R. (2018). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 11, 254-277. 4. Pomiar stresu i radzenia sobie ze stresem: ocena jednostki jako kryterium wystąpienia stresu, style radzenia sobie, strategie zaradcze. a. Psycholog zdrowia jako badacz: i. Juczyński Z., Ogińska-Bulik (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. PTP, Warszawa. Rozdział 1,2 i 3 (Skala PSS – 10; Inwentarze COPE i MINI-COPE) b. Psycholog zdrowia jako diagnosta: i. Ziarko, M. (2014). Zmaganie się ze stresem choroby przewlekłej. Wydawnictwo UAM. Dostęp: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12285/1/Ziarko_Repozytorium.pdf Rozdziały: 2, 5 i 7. 5. Zachowania zdrowotne. a. Psycholog zdrowia jako badacz: i. Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. Gdańsk: GWP, rozdz. 1. Zachowania zdrowotne: definicje; rozdz. 26: Jak prowadzić badania dotyczące zachowań zdrowotnych. ii. Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa. Podrozdział: Inwentarz Zachowań Zdrowotnych – IZZ. b. Psycholog zdrowia jako diagnosta: i. Miller, W., Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1, 2 i 3. ii. Kaczmarek, Ł., Drążkowski, D. (2014). Pozytywne interwencje a teoria zachowania planowanego – wyjaśnianie i kształtowanie intencji związanych z poprawą własnego dobrostanu. Przegląd Psychologiczny, tom 57, nr 4, 465-479. Dostęp: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/37205505/Kaczmarek_Drazkowski_2014_Pozytywne_interwencje_a_teoria_zachowania_planowanego..pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1549218918&Signature=44UJ6HfXWL9sHO65ZCXVPpg97JA%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DPozytywne_interwencje_a_teoria_zachowani.pdf iii. Mateusiak J. Gwozdecka-Wolniaszek E. (2013). O zachowaniach zdrowotnych przez pryzmat współczesności. W: M. Górnik-Durose (red.). Kultura współczesna a zdrowie. Sopot: GWP. 6. Diagnoza psychologicznych aspektów zdrowia i choroby. i. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Właściwości osobowości sprzyjające chorobom somatycznym - rola osobowości typu D. Psychoonkologia, 12 (1), 7-13. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/305328122_Wlasciwosci_osobowosci_sprzyjajace_chorobom_somatycznym_-_rola_osobowosci_typu_D ii. Sęk H., Pasikowski T. (2005). Psychologiczna diagnoza kliniczna– etapy postępowania diagnostycznego a wynik diagnozy. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna t.1. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pomiar psychologicznych aspektów zdrowia i choroby. 2. Prozdrowotne poczucie własnej skuteczności i umiejscowienia kontroli zdrowia. / prężności. 3. Optymizm i nadzieja a zdrowie. 4. Pomiar stresu i radzenia sobie ze stresem: ocena jednostki jako kryterium wystąpienia stresu, style radzenia sobie, strategie zaradcze. 5. Zachowania zdrowotne. 6. Diagnoza psychologicznych aspektów zdrowia i choroby. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny, ćwiczenia w grupach, dyskusja, omawianie przypadków. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - ocena z kolokwium, - ocena z pracy zaliczeniowej, - obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.