Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody kształcenia i rehabilitacji osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną [12-OA-S1-7MKIROZL] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody kształcenia i rehabilitacji osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną [12-OA-S1-7MKIROZL]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:00 - 13:10
sala 07
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Katarzyna Chrząszcz
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009.

• Dyduch E.: System kształcenia specjalnego dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012.

• Głodkowska J.: Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa2012.

• Pańczyk J.: Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej). „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, t. 10.

• Stawowy–Wojnarowska I.: Podstawy kształcenia specjalnego. Warszawa 1989.

• Szumski: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010.

• Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju. AP, Kraków 2006

Literatura uzupełniająca:

• Bałachowicz J.: Umiejętność czytania uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa 1992.

• Booth T., Ainscow M. (red.): Przewodnik po edukacji włączającej. Warszawa 2012.

• Borzyszkowska H.: Charakterystyka dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. W: H. Borzyszkowska (red.): Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa 1983.

• Borzyszkowska H.: Niektóre specyficzne właściwości procesu uczenia się upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i kierowanie ich zachowaniem, W: H. Borzyszkowska (red.): Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych, Warszawa 1983.

• Borzyszkowska H.: Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Gdańsk 1983.

• Chrzanowska I.: Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa 1997.

• Gajdzica Z., Funkcje podręcznika w kształceniu uczniów lekko upośledzonych umysłowo, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, t. 10.

• Mikrut A., J. Wyczesany: Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków 1998.

• Łaszczyk J. (red.): Komputer w kształceniu specjalnym. Wybrane zagadnienia. Warszawa 1998.

• Paszkiweicz A., Lobacz M.: Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.

• Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 1-2. Warszawa 2010.

• Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Warszawa 2012.

• Serafin T.: Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Warszawa 2009.

• Speck O.: Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk 2012.

• Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A.: ABC pedagoga specjalnego. Kraków 2008.

• Tkaczyk G.: Pedagogiczne działania nauczycieli szkół specjalnych na I etapie edukacji. Lublin 1998.

• Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin 1997.

• Programy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

• Poradniki kształcenia

Zakres tematów:

1. Szczegółowa charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim

2. Organizacja i podstawowe założenia procesu kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

3. Metody edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

4. Metody rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Metody dydaktyczne:

Podające, aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

- student prezentuje usystematyzowaną wiedzę zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej.

- 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)

- aktywny udział w zajęciach

- przedstawienie projektu

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)