Metody kształcenia i rehabilitacji osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną [12-OA-S1-7MKIROZL]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody kształcenia i rehabilitacji osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną [12-OA-S1-7MKIROZL] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Katarzyna Chrząszcz |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009. • Dyduch E.: System kształcenia specjalnego dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Głodkowska J.: Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa2012. • Pańczyk J.: Zasady nauczania specjalnego (dydaktyki specjalnej). „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, t. 10. • Stawowy–Wojnarowska I.: Podstawy kształcenia specjalnego. Warszawa 1989. • Szumski: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010. • Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju. AP, Kraków 2006 Literatura uzupełniająca: • Bałachowicz J.: Umiejętność czytania uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa 1992. • Booth T., Ainscow M. (red.): Przewodnik po edukacji włączającej. Warszawa 2012. • Borzyszkowska H.: Charakterystyka dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. W: H. Borzyszkowska (red.): Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa 1983. • Borzyszkowska H.: Niektóre specyficzne właściwości procesu uczenia się upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i kierowanie ich zachowaniem, W: H. Borzyszkowska (red.): Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych, Warszawa 1983. • Borzyszkowska H.: Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Gdańsk 1983. • Chrzanowska I.: Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa 1997. • Gajdzica Z., Funkcje podręcznika w kształceniu uczniów lekko upośledzonych umysłowo, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 1999, t. 10. • Mikrut A., J. Wyczesany: Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków 1998. • Łaszczyk J. (red.): Komputer w kształceniu specjalnym. Wybrane zagadnienia. Warszawa 1998. • Paszkiweicz A., Lobacz M.: Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013. • Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 1-2. Warszawa 2010. • Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Warszawa 2012. • Serafin T.: Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Warszawa 2009. • Speck O.: Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk 2012. • Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A.: ABC pedagoga specjalnego. Kraków 2008. • Tkaczyk G.: Pedagogiczne działania nauczycieli szkół specjalnych na I etapie edukacji. Lublin 1998. • Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin 1997. • Programy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną • Poradniki kształcenia |
Zakres tematów: |
1. Szczegółowa charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim 2. Organizacja i podstawowe założenia procesu kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 3. Metody edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 4. Metody rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
Metody dydaktyczne: |
Podające, aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
- student prezentuje usystematyzowaną wiedzę zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej. - 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) - aktywny udział w zajęciach - przedstawienie projektu |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.