(B14) z zakr. metodyk kszt.i rehab. osób z głębszą i głęboką niepełnospr. intelekt.:Metodyk.kszt. i rehab. osób z głębszą i głęboką niepełnospr. intelek.ze szczeg. uwzgl. czynności fizjoterapeut. [12-OA-S1-7MKIRO.1-F]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | (B14) z zakr. metodyk kszt.i rehab. osób z głębszą i głęboką niepełnospr. intelekt.:Metodyk.kszt. i rehab. osób z głębszą i głęboką niepełnospr. intelek.ze szczeg. uwzgl. czynności fizjoterapeut. [12-OA-S1-7MKIRO.1-F] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 19 |
Prowadzący: | Dorota Prysak |
Literatura: |
1. Jacek Kielin: Jak pracować z rodzicami dzieci niepełnosprawnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s.107-111. 2. Jacek Kielin: Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 141-144. 3. Stanisław Kowalik: Metoda „dwuczłowieka” w rehabilitacji osób głęboko upośledzonych umysłowo. W: Władysław Dykcik, Barbara Szychowiak: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2001, s. 47-56. 4. Adrian Kużdżał, Andrzej Szczygieł: Poziom rozwoju morfologicznego i funkcjonalnego dzieci lekko oraz głębiej upośledzonych umysłowo w aspekcie potrzeb oddziaływania fizjoterapeutycznego W: Wybrane uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Red: Jerzego Rottermunda, Anny Kunik, Sylwii Wrony. „Impuls”, Kraków 2005, s. 23-35. 5. Jolanta Lausch-Żuk: Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym. W: Władysław Dykcik: Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2002, s.149-166. 6. Andreas Frohlich: Stymulacja od podstaw. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 1998, s.16-17, 39-49. 7. Irena Obuchowska: O procesie wyboru metod rehabilitacji. W: Władysław Dykcik, Barbara Szychowiak: Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2001, s. 47-56. 8. Irena Polkowska: Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi w szkole życia, Warszawa 1998. 9. Zofia Sękowska: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 1998, s. 230-233, 237-269. 10. Monika Talarowska: Oddziaływania terapeutyczne u osób z zespołem Downa W: Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Red: Kingi Bobińskiej, Tadeusza Pietrasa, Piotra Sałeckiego, Wrocław 2012, s. 229-240. 11. Sylwia Wrona: Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji. „Impuls”, Kraków 2011, s. 11-23, 71-96. 12. Janina Wyczesany: Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005, s. 72, 100-103, 114-115, 123-126, 134-141. 13. Janina Wyczesany: Rola i znaczenie rodziny w rehabilitacji dziecka. W: Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Red: Kingi Bobińskiej, Tadeusza Pietrasa, Piotra Sałeckiego, Wrocław 2012, s. 73-90. 14. Janina Wyczesany: Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Red: Kingi Bobińskiej, Tadeusza Pietrasa, Piotra Sałeckiego, Wrocław 2012. |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę przygotowującą ich do pracy z osobami z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (w różnym wieku) ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Przedstawione zostaną podstawowe założenia szeroko rozumianego procesu edukacji i rehabilitacji, podstawowe metody pracy oraz szczegółowa charakterystyka metod fizjoterapeutycznych. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda zajęć praktycznych, podczas których studenci tworzą schemat programu oraz dobierają narzędzia diagnostyczne. Metoda problemowa dająca możliwość do poszukiwania odpowiednich rozwiązań dla wybranej osoby w indywidualnym programie terapeutycznych. Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej Elementy wykładu, dyskusja; analiza wykładu wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych; prezentacja metod fizjoterapeutycznych oraz indywidualnego przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: (5.0) Bardzo dobra– przygotowanie i poprowadzenie projektu działań rehabilitacyjno-edukacyjnych dla osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (lub z osobami wymienionymi) na co najmniej ocenę bdb., pozytywna ocena z egzaminu, obecność 90%, aktywny udział w zajęciach, udział w innych wydarzeniach naukowo-dydaktycznych. (4.0) Dobra – przygotowanie i poprowadzenie projektu działań rehabilitacyjno-edukacyjnych dla osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (lub z osobami wymienionymi) na co najmniej ocenę db., pozytywna ocena z egzaminu, obecność 80%, aktywny udział w zajęciach, oraz udział w innych wydarzeniach naukowo-dydaktycznych. (3.0) Dostateczna – przygotowanie i poprowadzenie projektu działań rehabilitacyjno-edukacyjnych dla osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (lub z osobami wymienionymi) na co najmniej ocenę dst., obecność 60%, pozytywna ocena z egzaminu. Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.