Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy socjoterapeutycznej [12-PE-RM-S2-MPS] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody pracy socjoterapeutycznej [12-PE-RM-S2-MPS]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 14:15 - 15:45
sala 07
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 9
Prowadzący: Dorota Prysak
Literatura:

Grudziewska E. (red.), 2015, Socjoterapia dzieci i młodzieży. Programy zajęć. Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Geldard K., Geldard D., 2015, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. GWP, Gdańsk 2005.

Hadnagy Ch., 2012, Socjotechnika, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Jagieła J., 2007, Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków.

Sawicka K. (red.), 2004, Socjoterapia, CMPPP MEN, Warszawa.

Strzemieczny J., 1993, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo PTP, Warszawa.

Bernard H.S., MacKenzie K.R., 2000, Podstawy terapii grupowej, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Corey M.S., Corey G., 1995, Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT PTP, Warszawa.

Kottler Jeffrey A., 2003, Skuteczny terapeuta, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Strzemieczny J., 1988, Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, MEN, Warszawa. (materiał powielony).

Vopel K.W., 2006, Poradnik dla prowadzących grupy, Wydawnictwo Jedność, Kielce.

Wilk M., 2014, Diagnoza w socjoterapii, Ujęcie psychodynamiczne, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Dąbrowska M., Rozesłaniec M., 2004, Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Wydawnictwo WAM, Toruń.

Dąbrowska-Jabłońska I., 2008, Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków.

Grzesiuk L., 1987, Spotkania, które leczą, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa.

Johnson D. W., 1992, Podaj dłoń. IPZiT PTP, Warszawa.

Karasowska A., Szulirz A. (red.), 2011, Świetlica jako środowisko terapeutyczne, Wydawnictwo ETOH, Warszawa.

Karasowska A., 2006, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Wydawnictwo PARPA, Warszawa.

Kołodziejczyk A., Kołodziejczyk T., Czemierowska E., 1999, Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla klas I – III szkół Podstawowych, Wydawnictwo ATE, Skarżysko-Kamienna.

Konieczna E., 2003, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., 2007, Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Wydawnictwo Liber, Warszawa.

McGinnis E., Goldstein A.P., 2001, Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych, Wydawnictwo KARAN, Warszawa.

Opolska T., Potempska E., 1998, Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań, CMPPP MEN, Warszawa.

Pasek M., 2000, Narkotyki przy tablicy, Wydawnictwo Toret, Warszawa 2000.

Portmann R.: Gry i zabawy przeciwko agresji. Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.

Robinson B.E., Rhoden J.L., 2005, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Wydawnictwo PARPA, Warszawa.

Stallard P., 2006, Czujesz jak myślisz, praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo ZYSK I S-KA, Poznań.

Zakres tematów:

- Diagnoza w procesie socjoterapeutycznym

- Zasady prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych

- Proces socjoterapeutyczny

- Metodyka pracy z grupą

- Przegląd metod i technik w socjoterapii

- Rola i umiejętności socjoterapeuty

- Metody oceny efektów pracy z grupą

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie.

Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie praktycznej.

Zajęcia łączą teorię z działaniami praktycznymi.

Praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych – metody problemowe, eksponujące, audiowizualne; projekt grupowy – przygotowanie i poprowadzenie w małych grupach zajęć.

Metody kształcenia: Dyskusja, case study, praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie projektu z odwołaniem do literatury przedmiotu i indywidualnie odnalezionych źródeł (dokumenty, czasopisma, wydawnictwa cyfrowe, strony internetowe, itp.) wykazanych w wystąpieniu. Ocenie podlega na trafności w doborze treści, sposobie budowania komentarza (w tym jasne, poprawne i zrozumiałe formułowanie wypowiedzi), umiejętności odwoływania się do źródeł (w tym ilość i zakres materiałów źródłowych). Weryfikacji podlega umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania treści pochodzących z analizy literatury przedmiotu i innych źródeł do konstruowania wypowiedzi pisemnej.

Ocena:

(5.0) Bardzo dobra– przygotowanie własnej indywidualnej części zajęć wchodzących w projekt grupowy jako całość na co najmniej ocenę bdb., obecność 90%, aktywny udział w zajęciach, praca ponad pogram (recenzja książki z zakresu dramy, wykonanie pomocy dydaktycznej, udział w konferencji, seminarium w nawiązaniu do przedmiotu),

(4.0) Dobra – przygotowanie własnej indywidualnej części zajęć wchodzących w projekt grupowy jako całość na co najmniej ocenę db., obecność 80%, aktywny udział w zajęciach, oraz udział w innych wydarzeniach naukowo-dydaktycznych,

(3.0) Dostateczna – przygotowanie własnej indywidualnej części zajęć wchodzących w projekt grupowy jako całość na co najmniej ocenę dst., obecność 60%,

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych.

Uwagi:

RM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)