Komunikacja międzykulturowa [12-PE-RM-S2-KM]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja międzykulturowa [12-PE-RM-S2-KM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 9 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Glebova O., Niemiec-Knaś M.: Zrozumieć innego: współczesne problemy komunikacji międzykulturowej. Czestochowa 2010, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. 2. Mikułowski Pomorski J.: Komunikacja międzykulturowa: wprowadzenie . Kraków 2003. 3. Szopski M.: Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005. 4. Golka M.: Imiona wielokulturowości. Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010. 5. Kominarec I.: Komunikacyjne wymiary wielokulturowości. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2013. 6. Ratajczak M.: Pomiędzy kulturami: szkice z komunikacji międzykulturowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006. 7. Maliszewski W., Korczyński M., Czerwiński K.: Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna. 8. Januszekwska E., Markowska-Manista U.: Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną.Warszawa 2017, Wyd. Akademii pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: 1. Benedyktowicz Z.: Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000. 2. Błuszkowski J.: Stereotypy a tożsamość narodowa. Warszawa 2005. 3. A. Zaporowski: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza . Poznań 2006, Wydaw. Naukowe UAM. 4. Kapciak, A., L. Korporowicz, A. Tyszko (red.): Komunikacja międzykulturowa: zbliżenia i impresje. Warszawa 1995, Instytut Kultury. 5. Kapciak, A., L. Korporowicz, A. Tyszko (red.): Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania. Warszawa 1996, Instytut Kultury. 6. Nęcki Z.: Komunikacja międzyludzka. Kraków 1996, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. 7. Nikitorowicz J., Sadowski A., Sobecki M.: Kompetencje do komunikacji międzykulturowej. Białystok 2013Uniwersytet w Białymstoku. |
Zakres tematów: |
1-2. Język, komunikacja werbalna i niewerbalna. 3. Pojęcia: inny, obcy, tożsamość oraz obcość kulturowa, stereotyp kulturowy, uprzedzenia, szok kulturowy, adaptacja kulturowa. 4. Postrzeganie i doświadczenia interpersonalne innego w warunkach wielokulturowości. Stereotypy dotyczące innych kultur. 5. Uczeń „inny” kulturowo w wybranych krajach Unii Europejskiej. Uczeń „inny” kulturowo w Polskiej szkole. 6-7. Warsztaty dotyczące zróżnicowania kulturowego, pozwalające zdobyć wiedzę o innych kulturach. Charakterystyka kręgów kulturowych (cyw. latynoamerykańska, islamska, hinduistyczna itp.). 8. Płeć jako wyznacznik zróżnicowania społeczno-kulturowego. 9. Warsztaty rozwijające umiejętności komunikacyjne w relacjach międzyludzkich. Sposoby przełamywania barier międzykulturowych w porozumiewaniu się. 10-11. Warsztaty antydyskryminacyjne (modyfikacja stereotypów i uprzedzeń) 12. Warsztaty rozwijające wrażliwość kulturową. 13. Środki masowego przekazu i ich znaczenie w postrzeganiu „innego”. Znaczenie i wpływ społeczny przekazów reklamowych. 14. Festiwale międzynarodowe i lokalne jako miejsca spotkań, komunikacji i integracji międzykulturowej. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia w formie warsztatów komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacyjnych i wrażliwości kulturowej. Stosowane metody: podające (pogadanka); problemowe (dyskusja, burza mózgów), eksponujące (ekspozycja); treningowe, warsztatowe. Metoda projektów – praca własna studentów, konsultacje, omówienie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Portfolio: sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe przykłady ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocenie (pisemny komentarz) oraz umie zaprezentować wyniki pracy własnej na ćwiczeniach. Projekt: Przygotowanie i przedstawienie projektu związanego z tematyką zajęć dostosowaną do wybranej grupy. Projekt powinien zawierać: grupę docelową, temat, cel/e ogólne, cele szczegółowe, metody prowadzenia zajęć, formy prowadzenia zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć. Powinien być dostosowany do zajęć trwających 1.5h Kryteria oceny: sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, czy angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń. • przygotowanie projektu - merytoryczność projektu - pomysłowość i kreatywność studenta - poziom wykorzystania wiedzy z zajęć • ocenie podlega zaangażowanie, sposób komunikacji, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
Uwagi: |
REM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.