Planowanie działań edukacyjnych w szkolnym i pozaszkolnym środowisku wielokulturowym [12-PE-RM-S2-PDE]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Planowanie działań edukacyjnych w szkolnym i pozaszkolnym środowisku wielokulturowym [12-PE-RM-S2-PDE] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 9 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Białek K.: Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa 2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji. 2. Kamińska K.: Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości, Wyd. UŁ, Łódź 2007. 3. Królica M., Wielokulturowa edukacja w przedszkolach (z przykładami w wybranych krajach Europy), Wyd. AJD, Częstochowa 2011. 4. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka . Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Praca z uczniem cudzoziemskim Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów. Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Chęcińska U.: Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji. Szczecin 2016. 2. Grzymała-Moszczyńska H.: Jak można się uczyć innej kultury. W: S. Martinelli, M. Taylor (red.): Uczenie się międzykulturowe. Warszawa 2002. 3. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010, Miasto Stołeczne Warszawa. 4. Klimowicz A. (red.): Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2004, Wyd. CODN. 5. Lewicki Cz., Cichowska M. (red.),: Wyzwania edukacji wielokulturowej. Jarosław 2013. |
Zakres tematów: |
1-2. Specyfika pracy edukacyjnej w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Problemy i rozwiązania. Analiza przypadków. Nauczyciel a zróżnicowanie kulturowe. 3-4. Uczniowie inni kulturowo w środowisku szkolnym - wchodzenie w nowe środowisko i możliwe trudności. Potrzeby uczniów innych kulturowo i ich diagnozowanie. Dobór optymalnych – ze względu na możliwości i potrzeby różnych uczestników zajęć – zasad, form organizacyjnych, metod i technik w celu przygotowania we współpracy wartościowych (pod względem uwrażliwiania na sytuacje osób o różnym pochodzeniu kulturowym i uwzględniania różnych kategorii odmienności) propozycji dydaktyczno-wychowawczych. 5. Analiza programów nauczania i podręczników szkolnych. Poszukiwanie informacji o treściach związanych z edukacją wielo- międzykulturową. 6-7. Bajka/baśń/wiersz/opowiadanie/film/muzyka/taniec/piosenka/ dotyczące problematyki edukacji wielo- międzykulturowej w pracy z dzieckiem. 8. Poszukiwanie niecodziennych przykładów zróżnicowania kulturowego w grach i sporcie 9-14. Poszukiwanie atrakcyjnych rozwiązań w zakresie opracowywania propozycji metodycznych dla dzieci, młodzieży, dorosłych i przygotowania zajęć uwzględniających określone cele, różnorodne i bogate treści kształcące, poznawcze, dobór wartościowych środków i metod, a także organizację pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole i innych środowiskach wychowawczych wybranych i istotnych kategorii pojęciowych oraz zagadnień właściwych edukacji szkolnej i edukacji równoległej, a związanych z wielokulturowością i towarzyszącymi jej zjawiskami. |
Metody dydaktyczne: |
metoda projektów metoda symulacyjna, metoda problemowa prezentacja – przedstawienie przygotowanej propozycji metodycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt: Przedstawienie przygotowanej propozycji metodycznej. Przygotowanie i przedstawienie projektu związanego z tematyką zajęć dostosowaną do wybranej grupy. Projekt powinien zawierać: grupę docelową, temat, cel/e ogólne, cele szczegółowe, metody prowadzenia zajęć, formy prowadzenia zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć. Powinien być dostosowany do zajęć trwających 45min. Kryteria oceny: • przygotowanie projektu - merytoryczność projektu - pomysłowość i kreatywność studenta • ocenie podlega zaangażowanie, sposób komunikacji, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
Uwagi: |
REM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.