Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia reedukacyjno-wyrównawcze [12-PE-WIP-N2-4ZRW] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zajęcia reedukacyjno-wyrównawcze [12-PE-WIP-N2-4ZRW]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala 103
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Barbara Chojnacka-Synaszko
Literatura:

Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1989.

Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków 2011.

Gąsowska T. Pietrzak-Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994.

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Toruń 1995.

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 2008.

Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole. Warszawa 2009.

Kijowska I.M., Sorokosz I. (red.): Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Wybrane aspekty metodyczne. Elbląg 2014.

Pętlewska H.: Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna. Kraków 2003.

Skibińska H.: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001.

Skorek E.M. (red.): Terapia pedagogiczna. Tom 1. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków 2005.

Skorek E.M. (red.): Terapia pedagogiczna. Tom 2. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków 2005.

Smoleńska A., Szyndler L., Ćwiczenia wyrównawcze w zakresie czytania i pisania, Kraków 2003.

Tomczak J. Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2006.

Akty prawne:

Rozporządzenie MEN z dnia 9.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Rozporządzenie MEN z dnia 16.08.2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zakres tematów:

1. Specyfika pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (reedukacyjnych) i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

2. Problemy edukacyjne uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych. Zburzenia będące przyczyną trudności w nauce.

3. Diagnoza podstawą oddziaływań w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych.

4. Programowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej

- Etapy pracy terapeutycznej - etap przygotowawczy, etap reedukacji właściwej.

- Indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i grupowa terapia pedagogiczna

- Struktura i przebieg zajęć korekcyjno-kompensacyjnych – schemat scenariusza.

5. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej.

6. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i dydaktyczno-wyrównawcze przygotowujące dzieci do opanowania umiejętności czytania - formy ćwiczeń w czytaniu.

7. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i dydaktyczno-wyrównawcze wdrażające dzieci do umiejętności pisania - formy ćwiczeń w pisaniu.

8. Wspomaganie rozwoju umysłowego w połączeniu z kształtowaniem umiejętności matematycznych - sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia.

Metody dydaktyczne:

metody asymilacji wiedzy: wykład, dyskusja, praca z tekstem; metody oglądowe: pokaz, prezentacja; metody praktyczne: metody ćwiczebne

Metody i kryteria oceniania:

1. Kolokwium pisemne. Czas trwania – 40 minut. Student zostanie poinformowany o terminie i przebiegu kolokwium na pierwszych zajęciach. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna wiedza studenta dotycząca podstawowych aspektów w zakresie pracy korekcyjno-kompensacyjnej; student orientuje się w założeniach i celach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, etapach terapii pedagogicznej, typach ćwiczeń i zadań do zastosowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, zna zasady, wytyczne w planowaniu pracy korekcyjno-kompensacyjnej przy uwzględnieniu odpowiedniej diagnozy. Zna podłoże problemów edukacyjnych uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych.

2. Studenci w grupie/w parach opracowują i przedstawiają wybrane (obowiązuje zasada losowego przydziału) metody, ćwiczenia, zadania

do wykorzystania podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych. Wskazują i uzasadniają dobór ćwiczeń i zadań. W trakcie prezentacji istotne jest zademonstrowanie przykładów ćwiczeń, pomocy (aktywizowanie grupy). Całą prezentację (jej opis) studenci oddają w formie wydruku. Termin prezentacji ustalony zostanie na pierwszym spotkaniu.

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)