Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-N2-5ZEW]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-N2-5ZEW] | ||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 05 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 1997. Bereźnicka F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2009. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli, Katowice 2013. Oelszlaeger-Kosturek B., Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej, Cieszyn 2015. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. Zelonka M., Wróbla T., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne, Warszawa 1990. PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ Literatura uzupełniająca: Adamek I. (red.), Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Kraków 2002. Duraj - Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, modernizacja teorii i praktyki, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1998. Hanisz J., Grzegorzewska E., Ocena opisowa rozwoju ucznia, Warszawa 2005. Klus- Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Klus –Stańska D., Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009. Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004. Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników |
||||||
Zakres tematów: |
1. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - prawidłowe rozumienie pojęć. Struktura i budowa testów do badań dojrzałości szkolnej. 2. Analiza programów i podręczników do edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy i środki dydaktyczne - ich istota i zakres wykorzystania. Aktywizujące metody kształcenia w klasach I-III. 3. Współczesne funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczyciela i ucznia w edukacji zintegrowanej. 4. Ocenianie osiągnięć dziecka w młodszym wieku szkolnym. Znaczenie i rola oceny opisowej. Ocenianie kształtujące (strategie rozwijania uczenia się i nauczania: cele lekcji, kryteria oceny – nacobezu, informacja zwrotna, pytania kluczowe, techniki zadawania pytań, ocena koleżeńska, samoocena uczniowska). |
||||||
Metody dydaktyczne: |
metody podające (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (problemowe, ćwiczeniowo- praktyczne, dyskusja), metody eksponujące (pokaz, drama), wybrane metody aktywizujące |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Scenariusz zajęć edukacyjnych: zaprojektowanie tygodniowego cyklu zajęć dla klas I-III na określony temat kompleksowy; praca w grupach; znajomości najnowszej literatury z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Kryteria oceny: • przygotowanie projektu • ocenie podlega: merytoryczność projektu, pomysłowość i kreatywność studenta, wyznaczenie odpowiednich celów, dobór odpowiednich metod i form, środków dydaktycznych. • wymagania edytorskie projektu: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
||||||
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.