Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoretyczne podstawy wychowania 12-PE-S1-3TPW
semestr zimowy 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teoretyczne podstawy wychowania 12-PE-S1-3TPW
Zajęcia semestr zimowy 2018/2019 (2018/2019Z) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 8:50 - 9:35
sala 019
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 61
Limit miejsc: 66
Prowadzący: Anastazja Sorkowicz
Literatura:

M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie.

W. Cichoń, Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno – wychowawczej.

A. Gurycka, Struktura i dynamika procesu wychowawczego.

S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki.

M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania.

Zakres tematów:

1. Istota procesu wychowania i samowychowania.

2. Struktura procesu wychowawczego i jego dynamika.

3. Sytuacje wychowawcze.

4. Cele i wartości wychowania.

a) cele a pojęcia pokrewne

b) źródła celów wychowania

c) struktura i funkcje celów

d) warunki i sposoby operacjonalizacji celów ogólnych

5. Wychowanie a procesy wprowadzania człowieka w życie

a) socjalizacja, inkulturacja, profilaktyka a wychowanie

b) związek między wychowaniem a opieką

c) podstawowe właściwości procesu wychowawczego.

6. Zasady wychowania.

7. Odpowiedzialność wychowawcy.

8. Dziedziny wychowania.

9. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze.

10. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze.

11. Grupa rówieśnicza i jej rola w wychowaniu.

12. Wychowawcze i antywychowawcze funkcje oceny szkolnej.

13. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania:

• podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży

• praca nad sobą wychowawców i nauczycieli

• umiejętność porozumiewania się z wychowankami

• poznawanie dzieci i młodzieży

• metody wychowania a współczesne tendencje w pedagogice

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Uwagi:

dr A. Sorkowicz

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.