Teoretyczne podstawy wychowania 12-PE-S1-3TPW
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Teoretyczne podstawy wychowania 12-PE-S1-3TPW | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2018/2019 (2018/2019Z)
(zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 61 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 66 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anastazja Sorkowicz | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie. W. Cichoń, Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno – wychowawczej. A. Gurycka, Struktura i dynamika procesu wychowawczego. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Istota procesu wychowania i samowychowania. 2. Struktura procesu wychowawczego i jego dynamika. 3. Sytuacje wychowawcze. 4. Cele i wartości wychowania. a) cele a pojęcia pokrewne b) źródła celów wychowania c) struktura i funkcje celów d) warunki i sposoby operacjonalizacji celów ogólnych 5. Wychowanie a procesy wprowadzania człowieka w życie a) socjalizacja, inkulturacja, profilaktyka a wychowanie b) związek między wychowaniem a opieką c) podstawowe właściwości procesu wychowawczego. 6. Zasady wychowania. 7. Odpowiedzialność wychowawcy. 8. Dziedziny wychowania. 9. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze. 10. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze. 11. Grupa rówieśnicza i jej rola w wychowaniu. 12. Wychowawcze i antywychowawcze funkcje oceny szkolnej. 13. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania: • podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży • praca nad sobą wychowawców i nauczycieli • umiejętność porozumiewania się z wychowankami • poznawanie dzieci i młodzieży • metody wychowania a współczesne tendencje w pedagogice |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Sorkowicz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.