Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-2PMEM]
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [12-PE-WIP-N1-2PMEM] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 13:30
sala 019 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||||||||||||
Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2015. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004. M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004. E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000. Teoretyczne podstawy edukacji matematycznej w: „Nauczanie Początkowe”, 2007/2008, nr 4. Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne propozycje. R. Raszka, Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej uczniów klas pierwszych w zakresie arytmetyki, Toruń 2008. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998. B.J. Wadsworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998. D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną 2. Gotowość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych 3. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa) 4. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna) 5. Poziomy rozumienia pojęć matematycznych wg P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej) 6. Strefa najbliższego rozwoju L.S. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka) 7. Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji) 8. Specyfika procesu kształtowania pojęć matematycznych i geometrycznych u dzieci. 9. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy) 10. Proste i złożone zadania tekstowe. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych 11. Rozwiązywanie zadań problemowych. „Zadania z kangurkiem” 12. Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej 13. Trudności zwykłe, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki 14. Diagnoza i ewaluacja osiągnięć z zakresu edukacji matematycznej |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do egzaminu z „Podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów oraz ćwiczeń. Celem egzamin pisemnego w formie testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz wspomagania rozwoju dziecka w jego osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego w formie testu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń i wykładów. Test zawiera różne typy zadań testowych (niektóre łącznie z uzasadnieniem), które student rozwiązuje zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy. Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.