Socjologia ogólna [06-PE-OG-S1-04]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Socjologia ogólna [06-PE-OG-S1-04] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:30 - 15:00
sala 111 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 34 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Rzymełka-Frąckiewicz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Giddens A. (2012) Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Rozdział:, Co to jest socjologia?, Podrozdział: Socjologiczne spojrzenie na świat, Do czego socjologia może nam się przydać w życiu?, s. 26-30. Mills Ch. W. (2007) Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Rozdział: Obietnica, s. 49-77. Juza M (2013) Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? [w:] STUDIA SOCJOLOGICZNE 2013, 4 (211) Goffman E. (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa, Wprowadzenie, s. 31 – 45. Szmatka J. (2008) Małe struktury społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Rozdział 5. Role społeczne i struktury ról, s. 141-158. Cikała K. (2015) Normy w społeczeństwie nadzoru [w:] „Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna” 15: 13-27. Majka-Rostek D. (2013) Zjawisko homoseksualnego rodzicielstwa jako wyzwanie wobec norm społecznych Aldridge A. (2006) Konsumpcja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, Rozdział 1. Konsumpcja jako pojęcie kluczowe, s. 9-39. Barber B. (2008) , Skonsumowani, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2008, części drugiej: Zmierzch obywateli, podrozdział 3. Infantylizacja konsumentów: pojawienie się dzieci-dorosłych, s. 129-180. Baudrillard J. (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa, Rozdział: Zarys teorii konsumpcji, s. 75-102. Kłoskowska A. (2006) Kultura masowa. Krytyka i obrona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Rozdział II. Ramy społeczne kultury masowej, podrozdział: Określenie kultury masowej, Rozdział III. Obraz kultury masowej, podrozdział: Homogenizacja kultury masowej a poziomy kultury, s. 94-107, 320-358. Fukuyama F. (2008) Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Rozdział I (fragment). Opowieść o dwóch antyutopiach, Rozdział 5. Inżynieria genetyczna, Rozdział 12. Strategia na przyszłość, s. 15-23, 104-117, 267-286. Lem S, (2013) Summa technologiae, Wydawnictwo Cyfrant, Kraków, Rozdział: Intelektronika. Podrozdziały: Powrót na Ziemię, Bomba megabitowa, Wielka gra, Mity nauki, Wzmacniacz inteligencji, Czarna skrzynka, O moralności homeostatów, Niebezpieczeństwa elektrokracji, Cybernetyka i socjologia, Bauman Z. (2012) Nowoczesność i zagłada. Warszawa 2012, Wydawnictwo Literackie |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Społeczeństwo, jako przedmiot socjologii. 2. Stratyfikacja społeczna; 4. Przemiana współczesnej kultury. Kultura masowa a społeczeństwo . 5. Płeć, małżeństwo, rodzina 6. Społeczeństwo przyszłości 7. Interakcja społeczna a życie codzienne 8. Kontrola społeczna, dewiacja, przestępczość |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja grupowa |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą punkty zdobyte za: aktywność, kolokwium oraz opracowanie konspektu zajęć zgodnie z wybraną tematyką przez studenta. Każde z tych zadań jest odpowiednio punktowane. Żadne jednak nie jest obowiązkowe. Na przykład osoby które nie zaliczą kolokwium nie muszą go poprawiać. Zależy to tylko i wyłącznie od nich. Maksymalna punktacja za kolokwium to 3 punkty. Jedna pytanie = 1 pkt. Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda następną należy zaliczyć na konsultacjach (forma zaliczenia: ustna). Aktywność w trakcie kursu oceniana będzie następująca. Na jednych zajęciach można otrzymać za sensowne wypowiedzi maksymalnie 1 punkt. Za opracowanie konspektu zajęć maksymalnie można otrzymać 5 punktów, które będą przydzielane indywidulanie każdemu studentowi podczas prezentowania danej tematyki. Kolokwium 3p Konspekt 10p Aktywność 8p 21 -19 b. dobry 18-17 + dobry 16-15 dobry 14-12 + dostateczny 11- 9 dostateczny 8 niedostateczny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.