Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 7
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Gdańsk 2004

Byers R., Rose R. Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2002;

Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.

Danielewicz T, Koźmińska A., Magnuska J.,Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Warszawa 1981.

Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać. WSiP Warszawa 1979.

Elliot J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa 2000.

Frosting M., Horde D., Wzory i obrazki Podręcznik i ćwiczenia. Poziom podstawowy, poziom średni i wyższy. Warszawa 1989.

Grabałowska K., Jastrząb J., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci autystycznych. Toruń 1995.

Gruszczyk- Kolczyńska E. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994.

Jurek A. , Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009.

Kristanowa L., Diagnozowanie lateralizacji a metodyka pisania lewą ręką. Zielona Góra 1989.

Mountstephen M., Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej? Warszawa 2011.

Naprawa R., Tanajewska A. Szczepańska K., Uwierz w siebie : program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, Gdańsk 2010.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązani9a praktyczne. Kraków 2011.

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001.

Zakrzewska B. (1996) Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa.

Zakres tematów:

BLOK I

1. Niepowodzenia dydaktyczne związane z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi.

2. Trudności wynikające z zaburzeń analizatora wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno - ruchowego, zaburzeń lateralizacji.

3. Problemy dzieci z dysleksją.

4. Problemy dzieci z zaburzeniami emocjonalno-motywacyjnymi ( rozbudzanie zainteresowań, motywacji do nauki, akceptacji siebie i innych).

BLOK II

1. Motoryka i sprawność manualna jak czynnik gotowości dziecka do nauki szkolnej.

2. Objawy i przyczyny zaburzenia czy opóźnienia rozwoju ruchowego.

3. Metody badania motoryki.

4. Lateralizacja jej rodzaje zaburzenia i metody badania.

5. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.

BLOK III

1. Rola funkcji wzrokowej w czynnościach czytania i pisania.

2. Zaburzenia percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, ich objawy i przyczyny.

3. Metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.

4. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe i koordynację wzrokowo-ruchową:

-ćwiczenia na materiale nieliterowym, ćwiczenia na materiale literowym.

BLOK IV

1. Rola funkcji słuchowej w czynnościach czytania i pisania.

2. Objawy i przyczyny zaburzeń percepcji słuchowej.

3. Metody badania poziomu percepcji słuchowej.

4. Ćwiczenia funkcji słuchowej.

5. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową.

-ćwiczenia na materiale nieliterowym, ćwiczenia na materiale literowym

BLOK V

1. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających spostrzeganie wzrokowe i słuchowe.

2. Ćwiczenia koncentracji uwagi dostosowanych do wieku dziecka.

3. Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa.

4. Ćwiczenia pobudzające do opanowania elementarnych umiejętności matematycznych.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne. Dyskusja, praca w grupach.

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie konspektów zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Omówienie i uzasadnienie zastosowanych metod, form pracy, ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną za przygotowane konspekty zajęć, środki dydaktyczne, karty pracy oraz aktywność na ćwiczeniach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)