Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 204
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Godawa
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012.

Chrzanowska I.: Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź 2003.

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.): Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005.

Gajdzica Z. Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice 2007.

Kochut D. (red.): Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii. Kraków 2013.

Krause A.: Integracyjne złudzenie ponowoczesności Kraków 2000.

Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000.

Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000.

Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997.

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T 1 i 2. Warszawa 2008.

Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2009.

Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006.

Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w rozwoju. Kraków 2006.

Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005.

Czasopisma:

• Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych

• Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej

• Chowanna

• Szkoła specjalna

Literatura uzupełniająca:

Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999.

Doroszewska J.: Pedagogika specjalna. T. I i II. Wrocław – Warszawa – Kraków –Gdańsk – Łódź 1989.

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa 2000.

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995.

Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005.

Zakres tematów:

1. Podmiot oddziaływań rewalidacyjnych

2. Podstawowe aspekty rewalidacji

3. Rewalidacja dziecka z określonymi zaburzeniami w rozwoju na rożnych etapach

4. Przegląd metod, środków i form organizacji pracy rewalidacyjnej

5. Sztuka w procesie terapii i rewalidacji

6. Projektowanie zajęć rewalidacyjnych

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość treści ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej

Przygotowanie na ćwiczenia aktywności, zadań lub przedmiotów

90% obecności na zajęciach, jedna nieusprawiedliwiona nieobecnoś

45min. prezentacje wiedzy i umiejętności dotyczących projektowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z wybranym rodzajem niepełnosprawności. Ewaluacji podlegać będzie zarówno formalno-merytoryczna strona prezentacji jak i jej strona edytorsko- techniczna.

Studenci będą prezentować wg wcześniej ustalonego harmonogramu, zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z wybranym rodzajem niepełnosprawności, mogą dokonywać prezentacji w grupach do 5 osób.

Studenci zobowiązani są przygotować pisemną wersję zaprojektowanych zajęć, którą oddają w koszulce po przeprowadzonych zajęciach. Studenci są również zobligowani do przeprowadzenia ewaluacji własnego projektu.

Oceniane będą:

• Wykorzystanie wiedzy z wykładów i literatury przedmiotu

• Adekwatność zajęć do rodzaju niepełnosprawności i kategorii wiekowej

• Kreatywność i inwencja własna

• Podział pracy i zaangażowanie w realizację prezentacji

• Pomoce i materiały dydaktyczne

• Sposób prezentacji

• Gospodarowanie czasem

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)