Instytucje opiekuńczo - wychowawcze [12-PE-AR-S1-2IOW]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Instytucje opiekuńczo - wychowawcze [12-PE-AR-S1-2IOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Anton Dragomiletskii |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Andrzejewski A.: Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań 2007, Wyd. Media Rodzina. 2. Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki i wychowania w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 4. Trawkowska D.: Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Toruń 2011, Wyd. Akapit. 5. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS. 6. Żukiewicz A.: Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej. Toruń 2011, Wyd. Akapit. Literatura uzupełniająca: 1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin. 2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego. 3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. 4. Błeszyński J. J.: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Kraków 2005, Wyd. Impuls. 5. Gutowska A.: Rodzicielstwo adopcyjne. Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Lublin 2008, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 6. Jamrożek M.: Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce 2005, Wydaw. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska. 7. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003. 8. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek. 9. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 10. Kwak A. (red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość.Warszawa 2006. 11. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. 12. Ostrowska K., Milewska E. (red.): Adopcja teoria i praktyka. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. 13. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej. |
Zakres tematów: |
1. Organizacje wspierające rodzinę w kryzysie. 2. Cele, zadania i metody pracy instytucji opiekuńczo-wychowawczych: a) Asystent rodziny, b) Świetlice środowiskowe i socjoterapeutyczne, c) Placówki wsparcia dziennego – ognisko-wychowawcze, d) Placówki wsparcia dziennego – WTZ, e) Pogotowie opiekuńcze i Policyjna Izba Dziecka – placówki interwencyjne, f) Rodziny zastępcze, g) Rodzinne domy dziecka, h) Placówki opiekuńczo-wychowawcze, i) Wioski dziecięce SOS, j) Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy i rodziny adopcyjne, k) Mieszkanie chronione, mieszkania usamodzielnienia, l) Dom pomocy społecznej. 3. Osoby opuszczające instytucje opiekuńczo-wychowawcze. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, metoda projektowa, prezentacja, metody aktywizujące, praca z tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie się do udziału w zajęciach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową, przygotowanie projektu grupowego, przygotowanie prezentacji w oparciu o literaturę źródłową, aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.