Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje opiekuńczo - wychowawcze [12-PE-AR-S1-2IOW] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Instytucje opiekuńczo - wychowawcze [12-PE-AR-S1-2IOW]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 16:15 - 17:00
sala 20
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 10
Prowadzący: Anton Dragomiletskii
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Andrzejewski A.: Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań 2007, Wyd. Media Rodzina.

2. Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki i wychowania w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

4. Trawkowska D.: Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Toruń 2011, Wyd. Akapit.

5. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS.

6. Żukiewicz A.: Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej. Toruń 2011, Wyd. Akapit.

Literatura uzupełniająca:

1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin.

2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego.

3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001.

4. Błeszyński J. J.: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Kraków 2005, Wyd. Impuls.

5. Gutowska A.: Rodzicielstwo adopcyjne. Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Lublin 2008, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

6. Jamrożek M.: Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce 2005, Wydaw. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.

7. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003.

8. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek.

9. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

10. Kwak A. (red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość.Warszawa 2006.

11. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

12. Ostrowska K., Milewska E. (red.): Adopcja teoria i praktyka. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

13. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej.

Zakres tematów:

1. Organizacje wspierające rodzinę w kryzysie.

2. Cele, zadania i metody pracy instytucji opiekuńczo-wychowawczych:

a) Asystent rodziny,

b) Świetlice środowiskowe i socjoterapeutyczne,

c) Placówki wsparcia dziennego – ognisko-wychowawcze,

d) Placówki wsparcia dziennego – WTZ,

e) Pogotowie opiekuńcze i Policyjna Izba Dziecka – placówki interwencyjne,

f) Rodziny zastępcze,

g) Rodzinne domy dziecka,

h) Placówki opiekuńczo-wychowawcze,

i) Wioski dziecięce SOS,

j) Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy i rodziny adopcyjne,

k) Mieszkanie chronione, mieszkania usamodzielnienia,

l) Dom pomocy społecznej.

3. Osoby opuszczające instytucje opiekuńczo-wychowawcze.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca, metoda projektowa, prezentacja, metody aktywizujące, praca z tekstem.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie się do udziału w zajęciach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową, przygotowanie projektu grupowego, przygotowanie prezentacji w oparciu o literaturę źródłową, aktywność na zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)