Podstawy i metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-WIP-S1-1PMEW]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-WIP-S1-1PMEW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamek I., Zbróg Z. (red.): Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Adamek I.: Pedagogika wczesnoszkolna. Kluczowe problemy. Kraków 2016. Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Impuls, Kraków 1997. Bereźnicka F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Impuls, Kraków 2009. Chrost M., Królikowska A.: Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian. Kraków 2014. Jaroni E.: Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2008. Karbowniczek J., Klim-Klimaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, Kraków 2016. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Oelszlaeger B.: Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B.: Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013. Oelszlaeger-Kosturek B.: Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015. Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ Sowińska H.: Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań 2013. Waloszek D.: Między przedszkolem a szkołą: rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Warszawa 2014. Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. Włoch S., Włoch A.: Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Adamek I. (red.): Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Kraków 2002. Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. Arends R.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1994, WSiP. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.): Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – pespektywy, potrzeby. Warszawa 2006. Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. Duraj -Nowakowa K.: Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, modernizacja teorii i praktyki, Wydawnictwo Impuls. Kraków 1998. Dymara B.: Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. Hanisz J., Grzegorzewska E.: Ocena opisowa rozwoju ucznia, Warszawa 2005. Klus-Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005. Klus-Stańska D.: Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 2009. Michalak R.: Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań 2004. Moroz H. (red.): Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Kraków 2006. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników Szuścik U., Oelszlaeger-Kosturek B. (red.): Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości. Katowice 2014. |
Zakres tematów: |
1-2. Podstawa programowa - interpretacja jej zapisów w kontekście planowania zajęć przez nauczyciela. 3. Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej. 4. Cele, metody, formy i środki dydaktyczne - ich istota i zakres wykorzystania. 5. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - prawidłowe rozumienie pojęć. Struktura i budowa testów do badań dojrzałości szkolnej. 6. Analiza programów i podręczników do edukacji wczesnoszkolnej. 7. Współczesne funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczyciela i ucznia w edukacji zintegrowanej. 8. Ocenianie osiągnięć dziecka w młodszym wieku szkolnym. Znaczenie i rola oceny opisowej. 9. Ocenianie kształtujące (strategie rozwijania uczenia się i nauczania: cele lekcji, kryteria oceny – nacobezu, informacja zwrotna, pytania kluczowe, techniki zadawania pytań, ocena koleżeńska, samoocena uczniowska). 10-15. Wybrane problemy z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (problemowe, ćwiczeniowo- praktyczne, dyskusja), metody eksponujące (pokaz, drama), wybrane metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: wykazanie się znajomością najnowszej literatury przedmiotu oraz umiejętnością krytycznego myślenia w związku z wybranym problemem z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Minimalna liczba stron – 10. Praca może być przygotowywana w grupach dwuosobowych. Wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. Prezentacja multimedialna: Krytyczna ocena danego zagadnienia związanego z tematyką ćwiczeń. Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji - merytoryczność prezentowanych treści - poziom wykorzystania wiedzy z zajęć - zaangażowanie, sposób komunikacji, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści. Studenci zostaną poinformowanie o terminie prezentacji na pierwszych zajęciach oraz o możliwości konsultacji z prowadzącym. |
Uwagi: |
dr Ryszawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.