„A MOŻE BŁĄD JĘZYKOWY JEST POCZĄTKIEM ROZWOJU…” – O BŁĘDACH, NORMACH I INNYCH JĘZYKOWYCH PUŁAPKACH WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY [0301-MT-N2-18-AMBJ]
semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | „A MOŻE BŁĄD JĘZYKOWY JEST POCZĄTKIEM ROZWOJU…” – O BŁĘDACH, NORMACH I INNYCH JĘZYKOWYCH PUŁAPKACH WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY [0301-MT-N2-18-AMBJ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 18:30
sala 233 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Ewa Biłas-Pleszak |
Literatura: |
A. Markowski, Kultura języka polskiego. T.2.Teoria zagadnienia leksykalne, Warszawa 2006. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001. Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 1999. A. Markowski, J. Puzynina, Kultura języka, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. H. i T. Zgółkowie, Językowy savoir-vivre. Praktyczny poradnik posługiwania się polszczyzną w sytuacjach oficjalnych i towarzyskich. Warszawa 2004. |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka: uzus, norma, system, błąd językowy/zewnętrznojęzykowy. Opis i kodyfikacja współczesnej polszczyzny, czyli gdzie i jak szukać informacji na temat ortografii oraz interpunkcji. Rola Rady Języka Polskiego (por. uchwały i opinie dostępne na stronie: http://www.rjp.pan.pl/); poradnie językowe (np. Poradnia Językowa Wydawnictwa Naukowego PWN, Poradnia Językowa Instytutu Języka Polskiego UŚ), wydawnictwa poprawnościowe (słowniki ortograficzne, słowniki poprawnej polszczyzny, poradniki itd.). 2. Dyktando. Najważniejsze zasady polskiej ortografii (konwencjonalna, historyczna, morfologiczna, fonetyczna). 3. Innowacja i błąd. Kryteria oceny innowacji. Rola ochrony języka dawniej i dziś. 4. Rodzaje i kryteria poprawności językowej (fonetyczne, ortograficzne, gramatyczne, leksykalne, stylistyczne). 5. Postawy Polaków wobec poprawności językowej (puryzm, perfekcjonizm / logika i język - probl. metafory), liberalizm i indyferentyzm, leseferyzm). 6. Etyczne i estetyczne aspekty kultury komunikowania: etykieta językowa. Polska grzeczność językowa i jej społeczno-historyczne uwarunkowania. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pisemna poprawa dyktanda oraz pisemna analiza 5 błędów językowych samodzielnie zebranych przez studenta (z mediów, komunikacji codziennej itp.). Poprawa dyktanda: samodzielny opis błędów i usterek językowych, które popełnione zostały w napisanym przez studenta dyktandzie. Zadanie należy wykonać zgodnie z zaprezentowaną na zajęciach praktyką analityczną, polegającą na przywoływaniu odpowiednich prawideł ortograficznych i/lub interpunkcyjnych. Oceniana będzie poprawność i precyzja opisu, a także rzetelność przedłożonej pracy. Termin złożenia poprawy dyktanda i pracy semestralnej zostanie wyznaczony w porozumieniu ze studentami. |
Uwagi: |
Grupa wykładowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.