Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-WIP-S1-6PPS
semestr zimowy 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-WIP-S1-6PPS
Zajęcia semestr zimowy 2018/2019 (2018/2019Z) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 8:50 - 9:35
sala 105
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 44
Limit miejsc: 44
Prowadzący: Ilona Fajfer-Kruczek
Literatura:

Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność. Warszawa 2008, Sic.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2008, Wyd. UAM.

Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009, Impuls.

Kirenko J.: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin 2007, Wyd. UMCS.

Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003, Wyd. Akapit.

Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Impuls.

Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001, APS.

Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN.

Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005, GWP.

Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010, Wyd. APS.

Zakres tematów:

• Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk

• Przedmiot pedagogiki specjalnej. Cele i zadania pedagogiki specjalnej

• Interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki pedagogiki specjalnej

• Działy pedagogiki specjalnej.

• Podstawowe pojęcia.

• Pojęcie i typy rehabilitacji. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych

• Paradygmaty w pedagogice specjalnej

• Wczesna, rozwinięta diagnoza. Profilaktyka jako przedproże pedagogiki specjalnej

• Korekcja i kompensacja w obrębie pedagogiki specjalnej

• Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym

• Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie oraz perspektywy rozwojowe

• Osoba niepełnosprawna w kontekście zmiany społecznej- uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczne funkcjonowania ludzi niepełnosprawnych

• System kształcenia i wychowania specjalnego

• Zasady kształcenia i wychowania w pedagogice specjalnej

• Problemy integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych

• Instytucje i organizacje wspomagające proces edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – systemy wsparcia osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją multimedialną, materiały filmowe, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Uwagi:

prowadząca - dr Ilona Fajfer-Kruczek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.