Warsztat rozwoju umiejętności interpersonalnych [12-PE-AR-S1-3WRUI]
semestr zimowy 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat rozwoju umiejętności interpersonalnych [12-PE-AR-S1-3WRUI] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
1. Z. Zaborowski: Trening interpersonalny. Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. K. Jedliński, L. Golińska, M. Karczewska, D. Łabędź, T. Ossowska, H. Szczepańska(red.): Trening interpersonalny. Warszawa 2000, Intra. 3. L. Kupaj, W. Krysa: Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela. Warszawa 2015, Wolters Kluwer SA. 4. A. Majewska-Gałęziak (red.): Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych. Katowice 1998, Śląsk. 5. K. Geldard, D. Geldard: Budowanie relacji w pracy z dziećmi młodzieżą i rodzicami. Warszawa 2009, Parpamedia. 1. Chybicka A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków 2006. „Impuls”. 2. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Kielce 1999.Jedność. 3. Gade E.G, Listing T. Skuteczne prowadzenie grupy. Kraków 2005. WAM. 4. Kożusznik B.: Psychologia zespołu pracowniczego. Katowice 2002. UŚ. 5. de Robertis C., Pascal H.: Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami. Warszawa 1997, "Interart". 6. Geldard K., Geldard D.: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańsk 2005.GWP. 7. Olster C. K.: Grupy. Poznań 2002, Zysk i Spółka Wydaw. 8. Vopel K. W.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 1999. Jedność |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, przedstawienie przebiegu procesu weryfikacji 2.Umiejętności interpersonalne, warsztaty interpersonalne - wybrane zagadnienia 3. Grupa – charakterystyka grupy, wyjaśnienie podstawowych pojęć i podstawowe obszary związane z funkcjonowaniem grup. Rodzaje grup. 4. Etapy tworzenia się grupy i fazy rozwoju grupy 5.Rola osoby prowadzącej grupę oraz warsztaty 6. Przykładowe ćwiczenia z zakresu umiejętności interpersonalnych 7. Umiejętności interpersonalne w zawodzie asystenta rodziny 8. Informacja zwrotna podstawowe zagadnienia. 9. Ewaluacja zajęć grupowych (przykłady) 10. Tworzymy grupę (poznawanie się, budowanie zaufania, doskonalenie komunikacji, rozwijanie empatii) 11. Tworzymy siebie (samopoznanie, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności) 12. Autoprezentacja. Pierwsze wrażenie. 13. – 43. Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów (integracja, komunikacja, asertywność, techniki pamięciowe, techniki radzenia sobie ze stresem, techniki szybkiego uczenia się, motywacja, negocjacje, zarządzanie sobą w czasie, budowanie zespołu, budowanie poczucia własnej wartości, kreatywne rozwiązywane problemów). 44. Powtórzenie materiału. 45. Kolokwium. Po każdych przeprowadzonych przez studentów warsztatach, z wybranego tematu , student otrzymuje informację zwrotną od grupy oraz od koordynatora modułu |
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu ćwiczenia warsztatowe, dyskusja, pogadanka, drama |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium Sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Kolokwium przeprowadzone zostanie w ramach ostatnich zajęć w ustalonym wspólnie ze studentami terminie. Wszyscy studenci piszą kolokwium jednocześnie. Pytania testowe, otwarte, opisowe. Prezentacja ćwiczenia dramowe Sprawdzenie stopnia znajomości wiadomości teoretycznych oraz umiejętności zastosowania ich w ćwiczeniach odzwierciedlających rzeczywiste sytuacje społeczne. Aktywny udział w zajęciach, podejmowanie dyskusji, udział w ćwiczeniach. Sprawdzenie czy student potrafi jasno, precyzyjnie i logicznie formułować swoje opinie, sądy, czy chętnie podejmuje działania zespołowe oraz czy potrafi aktywnie słuchać i podejmować wspólne decyzje oraz przyjmować różne role w zespole. Sprawdzenie czy student potrafi jasno, precyzyjnie i logicznie formułować swoje opinie, sądy, czy chętnie podejmuje działania zespołowe oraz czy potrafi aktywnie słuchać i podejmować wspólne decyzje oraz przyjmować różne role w zespole. Ocena umiejętności konstruowania opinii, uzasadnień na tematy dotyczące pracy z grupą Ocena umiejętności planowania i realizacji działań w grupie. Ocena umiejętności pracy w zespole. Przeprowadzenie elementów projektu w ramach zajęć. Przyjęcie oraz przekazanie informacji zwrotnej. |
Uwagi: |
dr K. Jas |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.