Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl |
Literatura: |
Bodanko A.: Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno-edukacyjnymi. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2005, Wyd. Jedność Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. WSiP Warszawa 2006. Jakubowska H.: Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień (przewodnik nauczyciela szkoły podstawowej i gimnazjum). PWN, Warszawa-Łódź 2001. Szewczyk T.: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006. B. Woynarowska: Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie: doświadczenia z realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" w latach 1992-1995. PZP, Warszawa 1995. Woynarowska B.,Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jako fundament dla szkolnego programu profilaktykiOśrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa Woynarowska B. (red): Organizacja i realizacja.Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych.Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2012 Kurzępa J.: Falochron. Zintegrowany profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, Dolnośląski Ośrodek Polityki społecznej, Wrocław 2006. Piechaczek-Ogierman G.: Postawy zdrowotne uczniów i ich socjokulturowe uwarunkowania. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. Skulicz D. (red.): Zdrowie w edukacji elementarnej. Wprowadzenie do konstruowania programów autorskich. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002. J. Szymborski, K. Jakóbik: Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i cele pedagogiki zdrowia. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi. 2. Kluczowe pojęcie w edukacji zdrowotnej (definicja zdrowia wg WHO, rozumienie pojęć promocja zdrowia, zachowania zdrowotne, postawy zdrowotne 3. Profilaktyka i promocja zdrowia w szkolnej edukacji. Działania profilaktyczne i promocja zdrowia w świetle przepisów prawnych. Koncepcja szkoły promującej zdrowie. 4-13. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu – studenci w dwu- trzyosobowych zespołach przygotowują i realizują na ćwiczeniach warsztaty z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych i profilaktyki uzależnień |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda warsztatowa, metoda projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie warsztatu na podstawie literatury przedmiotu i najnowszych raportów; (5.0) Bardzo dobra– warsztat na bdb., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, (4.0) Dobra – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, (3.0) Dostateczna – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe. Studenci prezentują warsztat w parach w sposób interesujący i klarowny w czasie od 25-30 minut. |
Uwagi: |
dr G. Piechaczek-Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.