Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 10:00 - 10:45
sala 04
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

Bodanko A.: Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno-edukacyjnymi. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2005, Wyd. Jedność

Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. WSiP Warszawa 2006.

Jakubowska H.: Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień (przewodnik nauczyciela szkoły podstawowej i gimnazjum). PWN, Warszawa-Łódź 2001.

Szewczyk T.: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006.

B. Woynarowska: Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie: doświadczenia z realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" w latach 1992-1995. PZP, Warszawa 1995.

Woynarowska B.,Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jako fundament dla szkolnego programu profilaktykiOśrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa

Woynarowska B. (red): Organizacja i realizacja.Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych.Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2012

Kurzępa J.: Falochron. Zintegrowany profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, Dolnośląski Ośrodek Polityki społecznej, Wrocław 2006.

Piechaczek-Ogierman G.: Postawy zdrowotne uczniów i ich socjokulturowe uwarunkowania. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009.

Skulicz D. (red.): Zdrowie w edukacji elementarnej. Wprowadzenie do konstruowania programów autorskich. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002.

J. Szymborski, K. Jakóbik: Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i cele pedagogiki zdrowia. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi.

2. Kluczowe pojęcie w edukacji zdrowotnej (definicja zdrowia wg WHO, rozumienie pojęć promocja zdrowia, zachowania zdrowotne, postawy zdrowotne

3. Profilaktyka i promocja zdrowia w szkolnej edukacji. Działania profilaktyczne i promocja zdrowia w świetle przepisów prawnych. Koncepcja szkoły promującej zdrowie.

4-13. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu – studenci w dwu- trzyosobowych zespołach przygotowują i realizują na ćwiczeniach warsztaty z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych i profilaktyki uzależnień

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda warsztatowa, metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie warsztatu na podstawie literatury przedmiotu i najnowszych raportów;

(5.0) Bardzo dobra– warsztat na bdb., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, (4.0) Dobra – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe,

(3.0) Dostateczna – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe.

Studenci prezentują warsztat w parach w sposób interesujący i klarowny w czasie od 25-30 minut.

Uwagi:

dr G. Piechaczek-Ogierman

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)