Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego 12-PE-AR-S1-3PTDZ
semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego 12-PE-AR-S1-3PTDZ
Zajęcia semestr letni 2018/2019 (2018/2019L) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 11:00 - 11:45
sala 04
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

1. Danilewska J., Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia. WSiP, Warszawa 2002.

2. Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. GWP, Gdańsk 2004.

3. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi w świetle najnowszych badań. Media Rodzina, Poznań 2007.

4. Oster G., Gould P., Rysunek w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2003.

5. Kaduson H., Schaeffer Ch., Zabawa w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2001.

6. Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. W. Badura-Madej: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice 1999. Wydawnictwo Śląsk.

Zakres tematów:

1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego:

- Zdrowie psychiczne,

- Kryzysy rozwojowe,

- Formy pomocy psychologicznej,

- Poradnictwo psychologiczne,

- Poradnictwo terapeutyczne,

- Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy,

- Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym

2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania:

- system psychoterapii,

- zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej.

3. Udzielanie pomocy psychologicznej:

- Uprawnienia,

- Korzyści,

- Oczekiwania

4. Metody stosowane w terapii dzieci:

- bajkoterapia,

- techniki relaksacyjne,

- metody Bon Depart,

- metoda symboli dźwiękowych,

- techniki parateartalne,

- metoda W. Sherborne,

- metoda integracji sensorycznej

5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa.

6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa.

7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem.

8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych:

– zaburzenia ze spektrum autystycznego,

- zespół Aspergera,

- specyficzne trudności w nauce,

- upośledzenie umysłowe).

9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym:

– elementy diagnozy,

- planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej,

- specyficzne strategie radzenia sobie z objawami,

– podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań.

10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne:

– charakterystyka objawów,

- zasady terapii.

11. Zaburzenia lękowe – terapia.

12. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych.

13. Depresja dwubiegunowa:

– charakterystyka zaburzenia,

- i podstawowe zasady pracy z dziećmi.

14. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD):

– charakterystyka zaburzenia ODD,

- zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami.

Metody dydaktyczne:

Wykład,

Prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Uwagi:

dr U. Klajmon-Lech

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.