Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego 12-PE-AR-S1-3PTDZ
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego 12-PE-AR-S1-3PTDZ | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2018/2019 (2018/2019L)
(zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Danilewska J., Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia. WSiP, Warszawa 2002. 2. Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. GWP, Gdańsk 2004. 3. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi w świetle najnowszych badań. Media Rodzina, Poznań 2007. 4. Oster G., Gould P., Rysunek w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2003. 5. Kaduson H., Schaeffer Ch., Zabawa w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2001. 6. Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. W. Badura-Madej: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice 1999. Wydawnictwo Śląsk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego: - Zdrowie psychiczne, - Kryzysy rozwojowe, - Formy pomocy psychologicznej, - Poradnictwo psychologiczne, - Poradnictwo terapeutyczne, - Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy, - Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym 2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania: - system psychoterapii, - zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej. 3. Udzielanie pomocy psychologicznej: - Uprawnienia, - Korzyści, - Oczekiwania 4. Metody stosowane w terapii dzieci: - bajkoterapia, - techniki relaksacyjne, - metody Bon Depart, - metoda symboli dźwiękowych, - techniki parateartalne, - metoda W. Sherborne, - metoda integracji sensorycznej 5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa. 6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa. 7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem. 8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych: – zaburzenia ze spektrum autystycznego, - zespół Aspergera, - specyficzne trudności w nauce, - upośledzenie umysłowe). 9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym: – elementy diagnozy, - planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, - specyficzne strategie radzenia sobie z objawami, – podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań. 10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne: – charakterystyka objawów, - zasady terapii. 11. Zaburzenia lękowe – terapia. 12. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych. 13. Depresja dwubiegunowa: – charakterystyka zaburzenia, - i podstawowe zasady pracy z dziećmi. 14. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD): – charakterystyka zaburzenia ODD, - zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, Prezentacja multimedialna |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr U. Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.