Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań [05D-FI-S3-MTB] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody i techniki badań [05D-FI-S3-MTB]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 19:00
sala 331
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Piotr Łaciak
Literatura:

Bocheński J. M.: Współczesne metody myślenia. Poznań 1992.

Derrida J.: Pozycje. Tłum. A. Dziadek. Bytom 1997.

Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987.

Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H. Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995.

Herbut J.: Elementy metodologii filozofii. Lublin 2004.

Kamiński S.: Jak filozofować? Lublin 1989.

Kant I: Krytyka czystego rozumu. Tłum. R. Ingarden. Kęty 2001.

Stępień A. B.: Metody filozoficzne. W: Idem: Wstęp do filozofii. Lublin 1989, s. 24-34.

Stróżewski W.: O metodzie fenomenologii. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 78-95.

Tischner J.: Fenomenologia i hermeneutyka. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 130-144.

Swieżawski S.: Zagadnienie historii filozofii. Warszawa 2005.

Woleński J.: Kierunki i metody filozofii analitycznej. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 30-77.

Zakres tematów:

W ramach zajęć omawiane są zasady pisania prac naukowych, problemy metodologiczne projektowanych przez doktorantów rozpraw oraz metody filozoficzne, które mają zastosowanie w kierunkach i szkołach filozoficznych. Omawianymi metodami filozoficznymi są metoda metafizyczna, ontologiczna, fenomenologiczna, hermeneutyczna, transcendentalna, lingwistyczno-analityczna oraz metoda dekonstrukcjonistyczna. Analiza wspomnianych metod przebiega w kilku punktach: po pierwsze, jest ich ogólną charakterystyką; po drugie, stanowi próbę namysłu nad kwestią stosunku owych metod do poznania ściśle naukowego; po trzecie, jest próbą odpowiedzi na pytanie, które metody filozoficzne są względem siebie komplementarne, a które wykluczają się; po czwarte, ma charakter opisu konkretnych technik badawczych, np. sposobów argumentacji, stosowanych w tych metodach; po piąte, jest dyskusją nad wspomnianymi metodami z punktu widzenia zainteresowań badawczych doktorantów.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca

Dyskusja

Analiza i interpretacja tekstów

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie ustne, które obejmuje wiedzę merytoryczną nabytą w ramach zajęć.

Zaliczenie składa się z dwóch pytań.

Kryteria oceny:

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością w zakresie metod i technik badań. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której wykazuje się wiedzą nabytą dzięki lekturze literatury obowiązkowej.

Dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień w zakresie metod i technik badań. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do literatury podstawowej.

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i pojęć w zakresie metod i technik badań.

Dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych.

Dostateczny (3,0): w znajomości kluczowych zagadnień i pojęć w zakresie metod i technik badań występują braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)