Metody i techniki badań [05D-FI-S3-MTB]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody i techniki badań [05D-FI-S3-MTB] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 19:00
sala 331 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Piotr Łaciak |
Literatura: |
Bocheński J. M.: Współczesne metody myślenia. Poznań 1992. Derrida J.: Pozycje. Tłum. A. Dziadek. Bytom 1997. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987. Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H. Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995. Herbut J.: Elementy metodologii filozofii. Lublin 2004. Kamiński S.: Jak filozofować? Lublin 1989. Kant I: Krytyka czystego rozumu. Tłum. R. Ingarden. Kęty 2001. Stępień A. B.: Metody filozoficzne. W: Idem: Wstęp do filozofii. Lublin 1989, s. 24-34. Stróżewski W.: O metodzie fenomenologii. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 78-95. Tischner J.: Fenomenologia i hermeneutyka. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 130-144. Swieżawski S.: Zagadnienie historii filozofii. Warszawa 2005. Woleński J.: Kierunki i metody filozofii analitycznej. W: Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. Red. J. Perzanowski. Warszawa 1989, s. 30-77. |
Zakres tematów: |
W ramach zajęć omawiane są zasady pisania prac naukowych, problemy metodologiczne projektowanych przez doktorantów rozpraw oraz metody filozoficzne, które mają zastosowanie w kierunkach i szkołach filozoficznych. Omawianymi metodami filozoficznymi są metoda metafizyczna, ontologiczna, fenomenologiczna, hermeneutyczna, transcendentalna, lingwistyczno-analityczna oraz metoda dekonstrukcjonistyczna. Analiza wspomnianych metod przebiega w kilku punktach: po pierwsze, jest ich ogólną charakterystyką; po drugie, stanowi próbę namysłu nad kwestią stosunku owych metod do poznania ściśle naukowego; po trzecie, jest próbą odpowiedzi na pytanie, które metody filozoficzne są względem siebie komplementarne, a które wykluczają się; po czwarte, ma charakter opisu konkretnych technik badawczych, np. sposobów argumentacji, stosowanych w tych metodach; po piąte, jest dyskusją nad wspomnianymi metodami z punktu widzenia zainteresowań badawczych doktorantów. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca Dyskusja Analiza i interpretacja tekstów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie ustne, które obejmuje wiedzę merytoryczną nabytą w ramach zajęć. Zaliczenie składa się z dwóch pytań. Kryteria oceny: Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością w zakresie metod i technik badań. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której wykazuje się wiedzą nabytą dzięki lekturze literatury obowiązkowej. Dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień w zakresie metod i technik badań. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do literatury podstawowej. Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i pojęć w zakresie metod i technik badań. Dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych. Dostateczny (3,0): w znajomości kluczowych zagadnień i pojęć w zakresie metod i technik badań występują braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego. |
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.