Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-N2-MNM]
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-N2-MNM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:30 - 18:00
sala 019 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2012. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Pisarski, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. M. Pisarski, Matematyka w przestrzeni wokół nas, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Z. Semadeni, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. Zakres podanej literatury będzie uzupełniony w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przestrzeń edukacyjna a rozwijanie aktywności matematycznych dzieci 2. Rozwój umysłowy dziecka a edukacja matematyczna 3. Rozwijanie myślenia logicznego i matematycznego 4. Gry i zabawy w edukacji matematycznej 5. Metodyka wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier 6. Zainteresowania i zdolności matematyczne dzieci 7. Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych przez dziecko a rozwijanie myślenia matematycznego 8. Orientacja i wyobraźnia przestrzenna 9. Kształtowanie pojęć matematycznych i geometrycznych 10. Kształtowanie umiejętności liczenia oraz pojęcia liczby naturalnej 11. Dokonywanie pomiarów (mierzenie długości, płynów, temperatury, ważenie, obliczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne) 12. Zadanie z treścią, jego budowa (warstwy: beletrystyczna, pamięciowa i matematyczna) i rodzaje. Sposoby wdrażania dzieci do układania zadań oraz ich rozwiązywania 13. Zadania problemowe a podejścia metodyczne do rozwiązywania zadań tekstowych (sprawnościowo-obliczeniowe, poszukujące). 14. TIK w edukacji matematycznej 15. Ocenianie matematycznych umiejętności dzieci |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do egzaminu z „Metodyki nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów oraz ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego w formie testu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test zawiera różne typy zadań testowych (niektóre łącznie z uzasadnieniem), które student rozwiązuje zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.