Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-N2-MNM] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-N2-MNM]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:00 - 15:30
sala 019
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Raszka
Literatura:

M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015.

M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.

R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.

J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje w trakcie zajęć.

Zakres tematów:

1. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej

2. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej

3. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych (MSB)

4. Matematyka w terenie

5. „Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu

6. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie

7. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry

8. Gry planszowe w edukacji matematycznej. Konstruowanie gier planszowych dla dzieci i z dziećmi

9. Trzy etapy konstruowania gier planszowych (przybliżenie idei gry (gra-ściganka), konstruowanie gier-opowiadań, układanie wielu wariantów gry o silnie zaznaczonym wątku matematycznym)

10. Gry z wykorzystaniem kamieni domina

11. Gry strategiczne

12. Lekcje matematyki nitką malowane

13. Matematyczne origami

14. E-matematyka. Nauka z komputerami w trakcie zajęć z zakresu edukacji matematycznej

15. Kalkulator w edukacji matematycznej

Metody dydaktyczne:

Projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, znajdujących zastosowanie w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących.

Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych.

Skala ocen: 3-5

Ocenie podlegają – prezentacja:

- sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem).

- pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów

i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania

i przedstawienia tematycznego opracowania)

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)