Terapia specyficznych trudnosci dziecka w uczeniu sie matematyki (różnice programowe) 12-PE-ZTP-N1-TTM-R
semestr letni 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Terapia specyficznych trudnosci dziecka w uczeniu sie matematyki (różnice programowe) 12-PE-ZTP-N1-TTM-R | |||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2018/2019 (2018/2019L)
(zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 109 Bielska 62 jaki jest adres? |
||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | |||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | |||||||||
Literatura: |
I. Bieńkowska, Komputerowe wspomaganie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2008 (wydanie z CD). E. Gruszczyk-Kolczyńska, H. Moroz, J. Łysek, M. Wojnowska, Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Zestaw testów i wyniki badań, Uniwersytet Śląski, Katowice 1985. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków 2011. E. Gruszczyk-Kolczyńska, D. Kołodziej, Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, Uniwersytet Śląski, Katowice 1980. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Wyd. Edukacja Polska, Warszawa 2009. Ż. Kaczmarek, Komputer na zajęciach korekcyjno-wyrównawczych, Wydawnictwo PWSZ, Wałbrzych 2003. U. Oszwa (red.), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2008. U. Oszwa, Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009. U. Oszwa (red.), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2008. U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005. W razie potrzeby literatura będzie wzbogacana o kolejne pozycje. |
|||||||||
Zakres tematów: |
Omówienie wybranych zagadnień z proponowanej poniżej tematyki Tematy nie podjęte w trakcie wykładów przeznaczone są do samodzielnego opracowania w oparciu o literaturę przedmiotu 1. Trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki 2. Dlaczego dzieci nie potrafią się uczyć matematyki? 3. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych 4. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu operacyjnego rozumowania 5. Schemat własnego ciała i orientacja przestrzenna 6. Klasyfikacja 7. Operacyjne rozumowanie w zakresie potrzebnym dzieciom do przyswojenia pojęcia liczby naturalnej 8. Operacyjne rozumowanie w zakresie potrzebnym dzieciom do rozumienia sensu mierzenia 9. Rozwijanie dziecięcego liczenia i respektowania umów 10. Dziecięce liczenie – dodawanie i odejmowanie 11. Rozumowanie operacyjne w obrębie ustalania stałości ilości nieciągłych przy obserwowanych zmianach 12. Operacyjne porządkowanie elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii 13. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości masy 14. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości długości przy obserwowanych przekształceniach 15. Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałej objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd. 16. Mechanizm narastania trudności w uczeniu się 17. Teoretyczne podstawy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 18. Diagnoza dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki 19. Podstawy diagnozy działalności matematycznej 20. Diagnoza działalności matematycznej pomocna w prowadzeniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 21. Diagnoza indywidualnego przypadku 22. Interpretacja wyników badań 23. Opracowanie koniecznych i potrzebnych działań terapeutycznych w odniesieniu do konkretnego przypadku 24. Zapoznanie z terapią zaburzeń matematycznych według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej 25. Podstawowe zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki 26. Sposoby konstruowania programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci 27. Metody prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi 28. Przykłady scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem 29. Metodyka konstruowania gier planszowych 30. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wspomagane komputerem |
|||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień związanych z terapią specyficznych trudności w uczeniu się matematyki z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów, stron internetowych oraz programów komputerowych; Metoda projektu - sprawdzenie, czy student potrafi opisać, a przede wszystkim przeprowadzić w sposób praktyczny zaplanowane działania terapeutyczne w odniesieniu do konkretnego przypadku, wykorzystując odpowiednie ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. |
|||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: 3-5 Ocenie podlega umiejętność indywidualnej pracy: - przygotowanie niezbędnych pomocy dydaktycznych, potrzebnych do przeprowadzenia badań diagnostycznych, - zaplanowanie i przeprowadzenie badań dotyczących diagnozy indywidualnego przypadku, - interpretacja wyników diagnozy indywidualnego przypadku oraz opracowanie ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka. Wymienione umiejętności sprawdzane są na podstawie pisemnego opracowania, zawierającego opis przeprowadzonych badań z dzieckiem w wieku 7-8 lat, interpretację wyników diagnozy indywidualnego przypadku oraz dobór ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych. |
|||||||||
Uwagi: |
różnice dla II roku st niestac.mgr ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.